Ragnar. Nu een vintage Racer

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Ragnar. Nu een vintage Racer

Bericht door theodorus »

Ik heb het gevoel dat Langzaam maar zeker de interesse op dit forum veranderd van echte vintage fietsen die met liefde
in orginele staat gekoesterd worden. Naar omgebouwde race fietsen naar (mijn Mening natuurlijk) niets zeggende moderne cult fietsen. dat vind ik jammer
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Ragnar. Nu een vintage Racer

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Ik heb me ook afgevraagd of een bericht - moet geloof ik "topic" zeggen - over een dergelijke transformatie in dit forum thuis hoort. Aan de andere kant kan het geen kwaad eens kennis te nemen van wat andere mensen met oude - niet waardevolle - fietsen doen, als ze daar plezier in hebben. Ik hoef het niet echt te weten, maar gezien de reacties is er toch wel belangstelling voor.

Als ik dan toch iets over die minimalistische vintage racer mag zeggen: Het is netjes gedaan, maar het zadel vind ik uit de toon vallen. M.i.niet minimalistisch genoeg met die veren van achteren. Zet er liever een (oud) Brooks racezadel op !

Groeten van
Henk
RVester
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 nov 2012, 17.41

Re: Ragnar. Nu een vintage Racer

Bericht door RVester »

Lidnr13 schreef: oude - niet waardevolle - fietsen doen
Niet waardevol? Een 63cm (als ik het goed heb) Koga Miyata racefiets heeft heus nog wel wat waarde hoor. De 'voor' foto is met een beetje poetsen (en een racefietsafstelling) honderd euro, in losse onderdelen misschien iets meer. Dat is ongeveer de waarde van een leuke jaren 50 stadsfiets die wat liefde nodig heeft (als ik me niet vergis). Niet bijzonder duur, maar toch binnen de context van dit forum niet in de categorie 'niet waardevol'.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Ragnar. Nu een vintage Racer

Bericht door asterduc »

De verontwaardiging van Theo, Henk en Rutger kan ik volkomen begrijpen, heb het er zelf toch ook wel moeilijk mee.

De fiets is relatief jong, nu ja, 30 jaar is toch al wel wat.
De moeilijkste periode voor een fiets om te overleven zit denk ik tussen de eerste 10 tot 25 jaar. Eens die zijn overwonnen stijgt de kans dat hij richting oldtimer kan evolueren zonder op de schroothoop te belanden.

Deze fiets heeft die periode overwonnen en zag er in zijn originele toestand nog redelijk mooi uit.
Door de ombouw is dat eigenlijk allemaal verdwenen. Voor een Koga vind ik dat jammer en een weg terug is er niet meer. Met andere woorden, deze fiets heeft geen historieke waarde meer.

Ik zeg dit niet schaamteloos omdat ik zelf ook originaliteit voor de eeuwigheid heb laten verdwijnen en nog steeds doe eigenlijk.
Daarin heb ik voor mezelf wel 2 voorwaarden gezet:

1. de rijwielen die van hun originaliteit worden ontdaan (zoals herlakken of verbouwend laswerk), doe ik alleen nog op rijwielen die niet meer te redden zijn. Sloopfietsen dus.

2. als ik beslis om nog een redelijke fiets drastisch te restaureren, dan probeer ik het origineel zo sterk mogelijk te benaderen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Garlic
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2013, 19.16

Re: Ragnar. Nu een vintage Racer

Bericht door Garlic »

Ik zie dat er wat wrevel is over dit type verbouwingen van fietsen.
Dat is niet mijn intentie geweest bij het openen van dit topic hier.

Ik kan het zelf erg waarderen als een fiets, of ander object, geheel origineel gerestaureerd wordt. Ik zie ook op dit forum fantastische originele fietsen voorbij komen waarvan ik erg kan genieten. Echter hoeft het van mij niet allemaal origineel te zijn. Ik heb eerder een oude Gazelle (of Veeno uit de jaren 30?, 40? 50?) verbouwd. Deze lag klaar voor de ijzerboer. Ook deze heb ik niet naar origineel gerestaureerd maar mijn eigen creatie van gemaakt. Omdat daar mijn belangsteling ligt.
Django
Django
Django_.JPG (76.05 KiB) 5780 keer bekeken
Deze racefiets heb ik letterlijk uit de oud-ijzerbak gehaald in de milieustraat in ons dorp. Ik heb hem indertijd gepoetst, nieuwe tandwieltjes, nieuwe lagertjes etc.etc. en toen had ik een prachtige racefiets waar er nog duizenden van zijn in precies dezelfde staat.
Deze fiets heeft nu een nieuw derde leven gekregen in een vorm waar ik van hou en ik heb niet het idee dat ik veel schade of fietshistorie-leed veroorzaakt heb door een weggegooide fiets om te bouwen naar iets anders dan origineel. En dan ook nog van een fiets waarvan er nog duizenden ongebruikt en origineel in schuren hangen.

Ik begrijp overigens de argumenten van de "originaliteits-puristen" volledig. Ook ik kan de restauraties erg waarderen. Mooi dat het bewaard blijft. Maar ik restaureer niet, ik verbouw.

Ik herken dit type discussies ook bij het verbouwen van mijn BMW R80. Ook die is verre van origineel. Voor een NSU Quickly heb ik vergelijkbare plannen. Geeft dezelfde type discussies bij degene die hun voertuigen geheel origineel willen hebben. Gelukkig maar. Ook die motoren zijn heel mooi en kan ik erg waarderen. Maar ik heb meer lol aan het verbouwen.

In mijn ogen heb ik nu twee fietsen van het oud ijzer gered waar ik veel plezier aan beleefd heb om te bouwen en die nu beide nog jaren op de weg zijn.

Mochten ze niet op dit forum thuishoren dan heb ik het verkeerd ingeschat. Of zou er een aparte rubriek kunnen komen voor 'Verbouwingen'.


antwoorden op diverse vragen/opmerkingen:

Zadel:
Ik heb expres gekozen voor een oud brooks b66 zadel met chromen veren. Minimalistisch is voor mij niet een wet maar een leidraad. De verchroomde veren geven een mooi balans met het stuur. De vintage race(brooks)zadels vindt ik niet mooi.

Shimano Biospace voorblad
Die heb ik al vervangen door een Dura Ace 53 tands rond blad. Die had ik nog niet op het moment dat ik de foto gemaakt had. Ik heb geen derailleur meer die de ketting strak kan houden. Moet wel een rond blad op.

SRAM 7
Is een bewuste keuze geweest.Ik heb er goede ervaring mee

Krombuigen frame vs Terugtraprem
Ik heb er van te voren over nagedacht. De buizen zijn van ChroomMolybdeen gemaakt en ik hoopte dat het sterk genoeg was. Ik ben bij met je opmerking. Ik ga ermee aan de slag. Leuke klus voor de winterdagen.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Ragnar. Nu een vintage Racer

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Met deze uitleg heb ik wat meer begrip voor de verbouw. Garlic zegt precies wat ik bedoelde met "niet waardevolle fietsen": fietsen waarvan er nog duizenden zijn en die anders naar de hoogovens gaan. Belangrijk is dat men bezig is en er plezier in heeft. In dit soort werk ben ik niet echt geïnteresseerd, maar zo nu en dan wil ik er best eens naar kijken.

Garlic, laat het zadel rustig zitten hoor ! Je moet het zelf mooi vinden. De gustibus non est disputandum.

Groeten van
Henk
Plaats reactie