restauratie van een Clément safety
Re: restauratie van een Clément safety
echt leuk om te zien! En als je ze zo naast elkaar zet lijken ze toch ook wel weer heel erg op elkaar he? Het zijn echt de details waar je op moet letten bij die kruisframes. Net als bij de latere fietsen trouwens.
Waarmee heb je de banden gelijmd?
Ik sta daar ook voor, met het achterwiel van mijn hoge bi. Heb je het weer met die zwarte kit gedaan? Daar ben ik wat huiverig voor bij een witte band ....
Waarmee heb je de banden gelijmd?
Ik sta daar ook voor, met het achterwiel van mijn hoge bi. Heb je het weer met die zwarte kit gedaan? Daar ben ik wat huiverig voor bij een witte band ....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: restauratie van een Clément safety
Ja klopt,
het lijkt snel op elkaar. net zo als bij veel dingen.
Hoge bi`s, auto`s uit de 20er jaren, moderne verkeersvliegtuigen.
allemaal op elkaar lijkend,tot de meest vanzelfsprekende vorm verworden.
Eigenlijk zijn de uitzonderingen daar op dan weer leuker.
Dursley Pedersen of de Citroën DS bijvoorbeeld.
Ik heb mijn banden nog niet vast gekit ,nu slechts met secondelijm de uiteinden aan elkaar geplakt (supersterk trouwens) maar de zwarte polymax kit is er ook in wit (en bruin en transparant).
Ik ga die witte gebruiken al moet ik zeggen dat de zwarte kit
op m`n rode band van de Hillman ook prima werkte en het te veel was er ook goed af te poetsen.
Groeten,
Maarten
het lijkt snel op elkaar. net zo als bij veel dingen.
Hoge bi`s, auto`s uit de 20er jaren, moderne verkeersvliegtuigen.
allemaal op elkaar lijkend,tot de meest vanzelfsprekende vorm verworden.
Eigenlijk zijn de uitzonderingen daar op dan weer leuker.
Dursley Pedersen of de Citroën DS bijvoorbeeld.
Ik heb mijn banden nog niet vast gekit ,nu slechts met secondelijm de uiteinden aan elkaar geplakt (supersterk trouwens) maar de zwarte polymax kit is er ook in wit (en bruin en transparant).
Ik ga die witte gebruiken al moet ik zeggen dat de zwarte kit
op m`n rode band van de Hillman ook prima werkte en het te veel was er ook goed af te poetsen.
Groeten,
Maarten
Re: restauratie van een Clément safety
Beste Maarten,
Mooi werk! bewonder je streven naar het origineel mogelijk
restaureren van de clement,
Over het lijmen van de banden> gebruik je polymax high tack ?
En wat voor sekondelijm gebruik je? , En hoeveel cm moet ik de bandlengte korter houden ?
Nol
Mooi werk! bewonder je streven naar het origineel mogelijk
restaureren van de clement,
Over het lijmen van de banden> gebruik je polymax high tack ?
En wat voor sekondelijm gebruik je? , En hoeveel cm moet ik de bandlengte korter houden ?
Nol
Re: restauratie van een Clément safety
Hallo Maarten .
Mooi te zien hoe je bezig bent en de resultaten van je werk .
Vakman schap is meester schap .
Oke de foto,s zijn niet van Paul Huf en ik zie ook geen Grolsch bier .
Maar het werk wat je levert had zo in de reclames van des tijds gepast
Groet Gerrit
Mooi te zien hoe je bezig bent en de resultaten van je werk .
Vakman schap is meester schap .
Oke de foto,s zijn niet van Paul Huf en ik zie ook geen Grolsch bier .
Maar het werk wat je levert had zo in de reclames van des tijds gepast
Groet Gerrit
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: restauratie van een Clément safety
Hallo Nol,
ja, het is ook een beetje van een nood een deugd maken.
Die machines zijn zo zeldzaam en duur dat ik me tevreden moet stellen met een incompleet exemplaar.
En dat dan dingen erbij maken leuk blijkt te zijn en een uitdaging dat is dan mooi. Het wordt een beetje een sport!
Maar zo`n fiets met alles er nog min of meer aanwezig blijft toch de voorkeur houden, dat wel.
Ik heb eens gekeken naar de spullen waarmee ik lijm.
Dat is Polymax van Bison. Original staat er nog op. Het is een polymeer,gedraagt zich als rubber. Ik heb er eens een versnellingsbakrubber (Peugeot 202 personenwagen) van gemaakt en dat bleef heel.
Ook mijn banden zijn er met deze kit nooit af gekomen.
De secondelijm voor de uiteinden is in dit geval van
loctite (super glue-3 precision).
Ik snij het goed schuin aan en schuur het daarna vlak en overeenkomend met de andere kant. De ovaal die je ziet moet
gelijk zijn aan beide uiteinden.
Omdat het over de hele velg vast komt te zitten hoef je niet kleiner te gaan zitten dan de velgomtrek. Het zal bij het rijden niet gaan uitwalsen of zo. Iets kleiner (2-5 cm)kan ook. Ik heb dat bij mijn voorwiel. Dat stuk was wat te kort maar krijg je er toch goed omheen.
Heb je inmiddels banden voor je fraaie Amerikaan?
Groeten,
Maarten
ja, het is ook een beetje van een nood een deugd maken.
Die machines zijn zo zeldzaam en duur dat ik me tevreden moet stellen met een incompleet exemplaar.
En dat dan dingen erbij maken leuk blijkt te zijn en een uitdaging dat is dan mooi. Het wordt een beetje een sport!
Maar zo`n fiets met alles er nog min of meer aanwezig blijft toch de voorkeur houden, dat wel.
Ik heb eens gekeken naar de spullen waarmee ik lijm.
Dat is Polymax van Bison. Original staat er nog op. Het is een polymeer,gedraagt zich als rubber. Ik heb er eens een versnellingsbakrubber (Peugeot 202 personenwagen) van gemaakt en dat bleef heel.
Ook mijn banden zijn er met deze kit nooit af gekomen.
De secondelijm voor de uiteinden is in dit geval van
loctite (super glue-3 precision).
Ik snij het goed schuin aan en schuur het daarna vlak en overeenkomend met de andere kant. De ovaal die je ziet moet
gelijk zijn aan beide uiteinden.
Omdat het over de hele velg vast komt te zitten hoef je niet kleiner te gaan zitten dan de velgomtrek. Het zal bij het rijden niet gaan uitwalsen of zo. Iets kleiner (2-5 cm)kan ook. Ik heb dat bij mijn voorwiel. Dat stuk was wat te kort maar krijg je er toch goed omheen.
Heb je inmiddels banden voor je fraaie Amerikaan?
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: restauratie van een Clément safety
Ha Gerrit ,
dank je en ja een Grolsje zou er trouwens best in gaan ook!
Groet,
Maarten
dank je en ja een Grolsje zou er trouwens best in gaan ook!
Groet,
Maarten
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: restauratie van een Clément safety
Hallo Maarten,
Dat is een zeer fraai project geworden.
Ik vind je mannier van determineren en aanpassen en restaureren van de vroege fiets op een hoog niveau acteert. Ik merkte dat al toen je aan de hoge bi van me werkte en het was een groot plezier om die middagen in je werkplaats mee hebben mogen denken.
Ik denk dat ik niet te veel zeg als je op eenzame hoogte staat wat betreft het restaureren van historisch belangrijke fietsen. Als geen ander weet je te toveren met dat dwarse materiaal dat ijzer is en met wals, toorts of buiginstallatie tover je de wonderlijkste vormen aan dit materiaal.
Ik heb zelf ook een grote waardering voor dit materiaal maar de beperking van het gereedschap dwingt me tot kleine reparaties waar ik dan tevreden mee ben.
Het is een feest om weer eens een tread te lezen die van A naar Z gaat en alle stappen daartussen en daar hebben we met zijn allen ook wat aan.
Ga zo door Maarten, je hebt in ons een dankbare groep meelezers en hobbyisten die graag lezen wat je weer aan het uitdokteren bent.
Top man!
groeten,
Michiel
Dat is een zeer fraai project geworden.
Ik vind je mannier van determineren en aanpassen en restaureren van de vroege fiets op een hoog niveau acteert. Ik merkte dat al toen je aan de hoge bi van me werkte en het was een groot plezier om die middagen in je werkplaats mee hebben mogen denken.
Ik denk dat ik niet te veel zeg als je op eenzame hoogte staat wat betreft het restaureren van historisch belangrijke fietsen. Als geen ander weet je te toveren met dat dwarse materiaal dat ijzer is en met wals, toorts of buiginstallatie tover je de wonderlijkste vormen aan dit materiaal.
Ik heb zelf ook een grote waardering voor dit materiaal maar de beperking van het gereedschap dwingt me tot kleine reparaties waar ik dan tevreden mee ben.
Het is een feest om weer eens een tread te lezen die van A naar Z gaat en alle stappen daartussen en daar hebben we met zijn allen ook wat aan.
Ga zo door Maarten, je hebt in ons een dankbare groep meelezers en hobbyisten die graag lezen wat je weer aan het uitdokteren bent.
Top man!
groeten,
Michiel
Re: restauratie van een Clément safety
Met bewondering weer eens naar je aanpak, analyse en technische kwaliteiten gekeken.
Vakmanschap heeft ons ver gebracht en gaan we weer nodig hebben in de toekomst.
Projecten zoals deze zijn inspirerend!
Goed gedaan jochie!
Groet, Gerard
Vakmanschap heeft ons ver gebracht en gaan we weer nodig hebben in de toekomst.
Projecten zoals deze zijn inspirerend!
Goed gedaan jochie!
Groet, Gerard
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Re: restauratie van een Clément safety
Maarten,
Ik heb de banden binnen ,De voorband is Amerikaans met binnendraad dat moet met zilver gesoldeerd worden , Ik moet afwachten of ik een tyre machine kan lenen bij velorama ,
Zo niet dan ga ik hem lijmen ,De achterband is met spiraal dus geen probleem !
Nol
Ik heb de banden binnen ,De voorband is Amerikaans met binnendraad dat moet met zilver gesoldeerd worden , Ik moet afwachten of ik een tyre machine kan lenen bij velorama ,
Zo niet dan ga ik hem lijmen ,De achterband is met spiraal dus geen probleem !
Nol
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: restauratie van een Clément safety
Nol,
Ik meen dat je bij het werken met zo`n draad die je soldeert je wel meer band dan velg moet nemen. 2" for every 10" wheel diameter.
Waarom weet ik overigens niet maar in dat Amerikaanse boek van Donald Adams staat het goed beschreven.
Zo`n dradenspan machinetje is nog wel eens gemaakt hoor, mocht het bij velorama niet lukken.
Ik ben erg benieuwd naar de fiets als die straks in elkaar zit!
Groeten,
Maarten
Ik meen dat je bij het werken met zo`n draad die je soldeert je wel meer band dan velg moet nemen. 2" for every 10" wheel diameter.
Waarom weet ik overigens niet maar in dat Amerikaanse boek van Donald Adams staat het goed beschreven.
Zo`n dradenspan machinetje is nog wel eens gemaakt hoor, mocht het bij velorama niet lukken.
Ik ben erg benieuwd naar de fiets als die straks in elkaar zit!
Groeten,
Maarten