restauratie van een Clément safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
Met veel genoegen en respect geniet ik van je verslag over deze restauratie. Grote Klasse.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Mensen bedankt voor de reacties,

Maarten om op jouw vraag over het verhitten van de spaakkoppen
terug te komen. Ik doe dat niet; de brander aan en weer uit of brandend weg parkeren is me te veel gedoe en het gaat zonder verhitten ook goed.
Wat wel regelmatig op treed is dat een kop er scheef op komt . Meer materiaal aan een kant.
Ik wil nog eens gaan experimenteren met een klem met kamer. Deze kamer zou even groot moeten zijn als de te maken kopen. De drijver daarvoor zou ook weer deze diameter moeten hebben. Mogelijk krijg je dan een mooie vulling van deze kamer en daarmee een regelmatigere kop.
Nadeel is natuurlijk dat je het zicht wat kwijt bent als je in een holte staat te hameren.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Ik ben weer wat verder met m`n safety en tijd om wat te laten zien.
Ik heb de banden gemonteerd maar ze zitten nog niet definitief vast. Bij het uiteindelijke afmonteren komt dat ook goed.
Mocht ik nog om een of andere reden iets willen veranderen dan zit het nog niet vast maar nu kan ik al kijken hoe het staat en bijvoorbeeld de rem en de spatborden er op af meten en uitlijnen.

Belangrijke stap nu is dat ik de spatborden heb gemaakt.

Foto`s van originele Clement`s geven een goed beeld hoe de spatborden er uit zien en hoe ze bevestigd zijn.
Ik heb drie (internet)voorbeeldfietsen en een voorbeeld tricycle met de zelfde voorkant/voorspatbord als wat ik moet hebben. genoeg om te nuanceren dus!
Van internet gehaald en mooi voorbeeld voor de spatborden
Van internet gehaald en mooi voorbeeld voor de spatborden
469.jpg (144.63 KiB) 6490 keer bekeken
En door het aantal spaken naar een bepaald punt te tellen kun je goed zien of je eigen spatborden ook kloppen qua lengte en waar de beugels dienen vast te zitten.

Ik heb al eens een walsje gemaakt om velgen en spatborden te rollen en dat komt nu uitstekend van pas.
walsje met spatbord
walsje met spatbord
059.JPG (282.97 KiB) 6490 keer bekeken
Als uitgangsvorm heb ik een soort dakgootje geperst.
gootje persen uit vlakke plaat
gootje persen uit vlakke plaat
057.JPG (292.25 KiB) 6490 keer bekeken


Want vanuit vlakke plaat beginnen is te ver van wat je wil. Door de rechte
''goot'' al voordien te maken heb je aansluiting bij de bolle en twee holle rollen.
spatbord krijgt vorm
spatbord krijgt vorm
061.JPG (297.22 KiB) 6490 keer bekeken
Uiteindelijk moesten er nog wat krullen aan het eind en natuurlijk de spatbordstangen.
het begint er op te lijken
het begint er op te lijken
062.JPG (338.52 KiB) 6490 keer bekeken
Bij deze laatste is het erg goed opletten dat de stangen de juiste lengte krijgen. Heel snel zit je er langs of is een poot langer dan de ander.

Hieronder nog een foto van het voorlopige resultaat.
Er moet nog naar gekeken worden (kleine wijzigingen)
en roest en verf moet nog gedaan worden om bij de rest passend te geraken.
compleet met stangen
compleet met stangen
007.JPG (340.34 KiB) 6490 keer bekeken
van de andere kant
van de andere kant
008.JPG (328.91 KiB) 6490 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Nou dat wordt al weer heel wat, netjes!

Werden de randen van de spatborden origineel niet omgevouwen of wel?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Yorick,

Ja, wordt wel aardig hè.

Goeie vraag van die randjes aan de spatborden.

Safety`s hebben dikkere spatborden ,1mm dik over het algemeen.
Daar zit geen kraal of teruggevouwen rand aan.
En overigens hebben safety`s ook erg dikke buizen,soms ook massieve vorken en hoog gewicht.

Met het lichter worden van de fiets werd ook een dunner spatbord
gemonteerd maar dat moest een kraal hebben om heel te blijven.
Spatborden van een halve mm zouden snel beschadigen zonder versteviging.
Wat nou het eerste merk was en wanneer dat weet ik niet.

Ik denk dat ergens tussen plm 1895 en 1897 het dunnere spatbord met kraal in de mode kwam.

Groeten,
Maarten
velootje
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19.27

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door velootje »

respect en bewondering voor zo veel vakmanschap :o

succes verder :D

kris
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door maartenB »

Heel fraai Maarten.
Hoe klop je die uitstulpende rand aan het uiteinde? Met een mal of gewoon een ronde buis als ondergrond of.....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
J Zuiderwijk

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door J Zuiderwijk »

Mooi werk! Gaaf ook dat je je eigen wals hebt gemaakt. Ik neem aan dat die instelbaar is om de juiste kromming te kunnen krijgen?

(P.s. je kunt ook heel ver komen met (hard)houten gereedschap bij plaatwerken. Dat kan het geheel wat vereenvoudigen voor mensen met beperkt gereedschap).
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Kris, bedankt voor je complimenten.
Maarten en J Zuiderwijk ook,
Om even in te gaan op jullie vraag en sugesties;

Inderdaad klop ik het uiteinde om een wat ronde holle vorm.
Ik begin met het uiteinde in twee van de drie rollen te vatten
en dan naar buiten te drukken;je krijgt dan al een wipje naar buiten als het ware. dat ziet er nog lelijk uit en dient verder uitgeklopt te worden. Ik vind de sugestie van houten mallen een goeie. Ik merk ook dat daar waar ik mallen gebruik voor vormen van metaal er een ''industrieel uiterlijk '' ontstaat en daar waar ik ga kloppen met hammers richting een vorm er een zeg maar ''ambachtelijk uiterlijk'' ontstaat.
Al die hamerdeukjes moet je voor het ''industrieel vervaardigd'' uiterlijk van de fiets weer weg schuren.

De rollen zijn inderdaad af te stellen voor diverse rondingen.
Ik heb ook nog een stel rollen voor velgen .Die zijn in feite andersom tov een spatbord. Twee bolle rollen en een holle tegenover. Ik maak ze van alu omdat dat lekker makkelijk af te draaien is.
Maarten , dat deze spatborden niet golven (zo als die eerste die bij jouw liggen)komt omdat ze iets smaller zijn en dus minder diep getrokken zijn. Overigens ook door meer heen en weer te rollen verdwijnen de ribbels merkte ik.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Nog maar weer eens een stukje over de Clément,

Ik heb 'volgens goed gebruik' de spatborden laten roesten en wat zwart gemaakt.Ze komen nu aardig overeen met de rest van het frame al is de inpitting natuurlijk afwezig op de spatborden. Daarvoor zouden ze nog een jaartje of wat de grond in moeten. Iets te ongeduldig ben ik daarvoor.
nu met gelakte spatborden
nu met gelakte spatborden
009.JPG (361.4 KiB) 6422 keer bekeken
Een ding wat steeds speelt bij het kopen en restaureren van een
vroege fiets is de vraag wat origineel is en wat niet.
Het is erg moeilijk te bepalen of er in de 120 jaar niet iets is vervangen, zeker als de fiets nog eens flink gerestaureerd is geweest. Sporen, bewijsmateriaal voor origineel of niet zijn dan vaak uitgewist
Bij deze fiets liep ik ook op tegen diverse dilemma`s van die aard.
De laatste overpeinzing betreft de wielen van deze fiets.
Ze lijken wat te klein voor het frame. met name de vork en de aanhechting van het voorspatbord komen tamelijk ruim over.

De oudste catalogus die ik ken van Clément stamt uit 1889.
Daar staan afbeeldingen in van safety`s waarbij het voorspatbord ook tamelijk ver van de band staat, enigzins bemoedigend . Nog iets bemoedigender is de notitie dat de wielen 75cm van diameter zijn. Zo`n halve inch kleiner dan de gebruikelijke 30 inch.
Die metrische maat kom ik bij alle Clément safety`s tegen
en bovendien zijn diverse schroefdraden metrisch bij mijn fiets.
Echt iets voor de Fransozen ; werken met het metrische stelsel.
kan ik het helemaal mee eens zijn overigens.
Verder zijn qua inpitting en type naven de wielen ook kloppend dus we gaan er maar van uit een en ander juist is.
Mogelijk zijn ze van een inch maatvoering afgekomen en hebben ze op een zeker moment de switch gemaakt naar metrisch.
Een Clement van Sterba met ook een klein voorwiel
Een Clement van Sterba met ook een klein voorwiel
mthub7bffc2be6be6bb16853617055a72cac.jpg (36.1 KiB) 6422 keer bekeken
Ik heb de Clément eens naast m`n Hirondelle gezet.
De Hirondelle is waarschijnlijk een door het franse bedrijf ingekochte fiets, mogelijk engels zelfs.
Hirondelle was aanvankelijk een soort postorder bedrijf,
Zo iets als Leonidas.

De Clément is een stuk sierlijker en heeft slankere onderdelen.
De velgen zijn natuurlijk ook veel breder bij de Hirondelle en dat werkt ook wel door in vorkbreedte bijvoorbeeld.
Clément en Hirondelle rond 1887-1889
Clément en Hirondelle rond 1887-1889
003.JPG (340.42 KiB) 6422 keer bekeken
Nogmaals de twee naast elkaar
Nogmaals de twee naast elkaar
007.JPG (340.02 KiB) 6422 keer bekeken
Qua leeftijd zullen ze elkaar niet veel ontlopen. het type besturing is verschillend ,socked head versus pivot head maar dat kwam naast elkaar voor.
De trapas van de Hirondelle heeft al linkse draad en een borgmoer waar de Clément trapas nog geborgd is met een schroef door de crank.
Latere modellen van Clément krijgen ook die borgmoer in kombinatie met linkse draad. Het trapashuis wordt daartoe wat smaller gemaakt zodat de totale breedte van de trapas het zelfde blijft terwijl de borgmoer wat ruimte extra vraagt tov de simpele schroef van voorheen.

Volgende stap is het namaken van de remhendel.
Het remvoetje is al klaar zo als de foto`s laten zien.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie