restauratie van een Clément safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Maarten,

Nou, dat logo komt er denk ik nog wel een keer op maar daar voor moet ik nog gaan shoppen. Dingen tegen komen die er voor kunnen dienen. Of iets met carbonpapier om een tekening over te zetten op het leer.
Ik wist het nog niet maar wilde het zadel wel graag verder af maken.
Overigens mag het onderstelletje best nog wat roesten.
Het leder heb ik inmiddels behandeld met thinner om de egaal bruine kleur wat sleetser te krijgen. Je moet soms wat agressief /destructief zijn om leeftijd te imiteren!

En ja , veel te klein voor mij maar wel goed voor een rondje om het dorp.

Inderdaad wel een goeie maat voor Harriët maar ze hecht meer aan haar elektrische Gazelle denk ik...

Eigenlijk is met zowat alle safety`s de framemaat een ramp.
Waarom zou dat toch zijn met in die tijd alle denkbare wielmaten voor hoge bi`s?
Dat blijft vreemd.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door maartenB »

Ik heb het gevoel dat de hoogte van herenfietsen in die beginjaren heel erg modegevoelig was.
1885-1895 - safety net uitgevonden, klein+fijn, dat was het helemaal. Lange kerels bleven gewoon op de bi rijden?
1895-1900 - opeens waren gedurende een paar jaar hoge frames weer in, als een soort tegenbeweging, jij heb er zelf zo-een maar met een hooggeplaatste bracket waren ze soms nog veel hoger.
1900- ca. 1920 - ik heb het gevoel dat ook in deze tijd iedereen graag hoog wilde rijden. Je hoefde niet bij de grond te kunnen. Er was nog een opstapje. Relatief veel hoge frames overgebleven uit die tijd (van de weinige overgebleven fietsen) . Maar die frames zijn niet gebouwd voor lange mannen, want wij zitten met onze knieen tegen het stuur, zelfs bij 65 of 70 cm fietsen gebeurt dat weleens.
1920-1955: men probeerde nog steeds hoog te rijden, maar niet meer tegen wil en dank. Je ziet dat bijv. Sunbeam het 28 inch frame eruit gooide. Gezien de kleine maat van de mensen is het grote aantal verkochte 65 cm frames toch bijzonder.
1955-1970: de 26 inch sportfietsjes waren in, de lange mannen hadden het nakijken.
Daarna? Ach weet ik niet. Recent heb ik een Gazelle van 1992 gekocht met 70 cm frame, rijdt heel goed trouwens....

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: restauratie van een Clément safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja vreemd ,die frame mode.
Je ziet ook dat in vroege safety catalogi ze het niet hebben over frame maat. En tegen het eind van de 19e eeuw hebben catalogi regelmatig afbeeldingen van een serie frames achter elkaar getekend met diverse maten. Alsof het toen iets bijzonders en vermeldingswaardigs was.

Overigens was de safety de eerste fiets met in hoogte verstelbaar zadel. Mogelijk dat ze dat toen zagen als
one size fits all.
Ik geloof wel dat Rover bij haar eerste safety modellen diverse maten van fietsen aan bood. Dus niet zo zeer hogere frames maar ook de wielen,vorken en spatborden groter.


Ik ben vandaag nog bezig geweest met het lijmen van m`n banden.
Ik had dat zondag al eens gedaan maar de kit was te dun aangebracht door mij.
Vandaag kon ik de band optillen uit de velg en zien dat de kit de band slechts hier en daar had geraakt.
De booschap is dat als je een band gaat kitten om dan flink veel kit te gebruiken om het hele binnenoppervlak van de velg daarmee te bestrijken.
Ik had een transparante kit gebruikt maar vandaag toch maar wit gebruikt.
Je ziet dan beter dat de kit tussen band en velg naar buiten komt. Makkelijk af te poetsen maar wel de zekerheid dat overal kit zit.
Dat is van belang omdat je anders heel snel de band van de velg walst bij het rijden.
De band dient over het maximale oppervlak vast te zitten.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie