restauratie van een Clément safety
-
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: restauratie van een Clément safety
Michiel, Gerard ,dank voor de complimenten.
Misschien wat te veel eer.
Er zijn er echt wel die het ook doen; dingen maken die je niet meer kan vinden.
Daar langs de IJssel in die garage, in Zwolle, Tilburg, Ranst.
Ik heb zo links en rechts wel meer mooi werk gezien.
Alleen schrijft niet iedereen er over , dat moet je liggen.
Moet je interesse in hebben.
In Engeland ken ik zelfs iemand die het bewust voor zich houd, al snap ik daar de reden niet van.
Ik ben meer iemand van het delen. niet voor de eer maar voor de kennis poel.
Groeten,
Maarten
Misschien wat te veel eer.
Er zijn er echt wel die het ook doen; dingen maken die je niet meer kan vinden.
Daar langs de IJssel in die garage, in Zwolle, Tilburg, Ranst.
Ik heb zo links en rechts wel meer mooi werk gezien.
Alleen schrijft niet iedereen er over , dat moet je liggen.
Moet je interesse in hebben.
In Engeland ken ik zelfs iemand die het bewust voor zich houd, al snap ik daar de reden niet van.
Ik ben meer iemand van het delen. niet voor de eer maar voor de kennis poel.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: restauratie van een Clément safety
Je hebt helemaal gelijk Maarten, maar wat betreft de afwerking sta je toch een paar treden hoger. Er is een sterke balans tussen wat origineel is en wat toegevoegd. Maar het moet gezegd, ik ken niet het werk van de anderen zo goed als van jou.
En natuurlijk zijn er meer die het doen maar de poel der kennis wordt idd goed gevuld met jouw restauratieverslagen.
Misschien zouden we dat allemaal meer moeten doen.
groeten Michiel
En natuurlijk zijn er meer die het doen maar de poel der kennis wordt idd goed gevuld met jouw restauratieverslagen.
Misschien zouden we dat allemaal meer moeten doen.
groeten Michiel
-
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: restauratie van een Clément safety
Nou Michiel en anderen ,
ik voeg maar weer eens een stukkie toe aan het Clement verhaal
Ik ben op een zadel en rem na tegen het eind van deze restauratie aan het lopen.
De rem is inmiddels gemaakt; verouderd en wel.
Goede voorbeelden live te bemeten heb ik niet en derhalve heb ik een goede kijk gehouden op de bestaande foto`s van dit remsysteem. Steeds weer terug naar de computer om hetgeen ik gevijld had tegen een origineel te houden.
Ik heb uiteraard veel met een slijptol gewerkt .
Alles met de vijl doen is een geploeter en dat zoek ik niet.
Truukje om de rondingen bij bevestigingsogen en uiteinden te sparen is daar een paar dikke revetten met de gewenste ronding-diameter op te schroeven . Je raakt dan minder snel een stuk van de juiste ronding kwijt.
Het is ook zaak om op tijd op te houden met slijptollen en ander snel gereedschap.
Strakke vormen vijl je het best.
Het is net of het stuur origineel is met het framenummer en zo.
Oplichterij!
Maar ik ben ook niet te beroerd om mijn initialen en jaartal in de nagemaakte onderdelen te slaan.
Voor de toekomstige eigenaren zullen we maar zeggen.
Het zadel is de latste stap voor dat ik de fiets een finale samenschroef ronde geef.
Ik werk vaak zo dat ik onderdelen fake om een idee te krijgen of het de goede kant op gaat.
Zo is het zadel met tasje ook gepositioneerd. Alles zit met ijzerdraadjes en trekbandjes aan elkaar. Zou je gaan zitten dan donder je er gewoon doorheen.
ik ben redelijk tevreden over de looks maar het kan best nog anders worden met dat zadel. Het dek is in ieder geval wel mooi maar misschien net iets te jong.
Tot later,
Maarten
ik voeg maar weer eens een stukkie toe aan het Clement verhaal
Ik ben op een zadel en rem na tegen het eind van deze restauratie aan het lopen.
De rem is inmiddels gemaakt; verouderd en wel.
Goede voorbeelden live te bemeten heb ik niet en derhalve heb ik een goede kijk gehouden op de bestaande foto`s van dit remsysteem. Steeds weer terug naar de computer om hetgeen ik gevijld had tegen een origineel te houden.
Ik heb uiteraard veel met een slijptol gewerkt .
Alles met de vijl doen is een geploeter en dat zoek ik niet.
Truukje om de rondingen bij bevestigingsogen en uiteinden te sparen is daar een paar dikke revetten met de gewenste ronding-diameter op te schroeven . Je raakt dan minder snel een stuk van de juiste ronding kwijt.
Het is ook zaak om op tijd op te houden met slijptollen en ander snel gereedschap.
Strakke vormen vijl je het best.
Het is net of het stuur origineel is met het framenummer en zo.
Oplichterij!
Maar ik ben ook niet te beroerd om mijn initialen en jaartal in de nagemaakte onderdelen te slaan.
Voor de toekomstige eigenaren zullen we maar zeggen.
Het zadel is de latste stap voor dat ik de fiets een finale samenschroef ronde geef.
Ik werk vaak zo dat ik onderdelen fake om een idee te krijgen of het de goede kant op gaat.
Zo is het zadel met tasje ook gepositioneerd. Alles zit met ijzerdraadjes en trekbandjes aan elkaar. Zou je gaan zitten dan donder je er gewoon doorheen.
ik ben redelijk tevreden over de looks maar het kan best nog anders worden met dat zadel. Het dek is in ieder geval wel mooi maar misschien net iets te jong.
Tot later,
Maarten
Re: restauratie van een Clément safety
ha ha ha ha
Weggeslepen clement et Cie in het stuur slaan ....
Laten we het nog eens over restaureerdersethiek hebben!
Nee hoor, schitterend werk, helemaal goed, dit project.
Nou nog rijden met je lange benen.
Maarten
Weggeslepen clement et Cie in het stuur slaan ....
Laten we het nog eens over restaureerdersethiek hebben!
Nee hoor, schitterend werk, helemaal goed, dit project.
Nou nog rijden met je lange benen.
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: restauratie van een Clément safety
Hoi Maarten,
Heel mooi geworden je remhandel en het mechaniek met die 2stangen tegen elkaar ook zelfgemaakt prachtig man. Het zadel is dat uit een bestaand dek gesneden? Ik heb het gevoel dat er wat meer "wang" vooraan zit bij de antieke zadels of sla ik nu de plank mis.
Ik weet inmiddels wel een beetje wat een werk zo'n remhandel is. Voor mijn hoge bie heb je me toen een tekening gestuurd en toen liep ik ook steeds van binnen naar buiten. Slijpen die ik het liefst in de open lucht. Geeft zo'n rommel binnen.
Als ik dit weer zie krijg ik al weer de kriebels om een van mijn fietsen aan te pakken. het werkt stimulerend die restauratieverslagen.
Groeten,
Michiel
Heel mooi geworden je remhandel en het mechaniek met die 2stangen tegen elkaar ook zelfgemaakt prachtig man. Het zadel is dat uit een bestaand dek gesneden? Ik heb het gevoel dat er wat meer "wang" vooraan zit bij de antieke zadels of sla ik nu de plank mis.
Ik weet inmiddels wel een beetje wat een werk zo'n remhandel is. Voor mijn hoge bie heb je me toen een tekening gestuurd en toen liep ik ook steeds van binnen naar buiten. Slijpen die ik het liefst in de open lucht. Geeft zo'n rommel binnen.
Als ik dit weer zie krijg ik al weer de kriebels om een van mijn fietsen aan te pakken. het werkt stimulerend die restauratieverslagen.
Groeten,
Michiel
-
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: restauratie van een Clément safety
@Maarten,
Ja ik besefte ergens wel dat ik ''fout bezig was'' met dat Clement & cie. Geintje van de restaurateur zullen we maar zeggen!
@ Michiel,
Dat zadeldek is er een van Middlemore and Lamplugh.
Origineel qua vorm maar deze combinatie van merken , fusie moet ik zeggen kwam pas eind 19e eeuw tot stand.
Het zadel is wat te nieuw met die oogjes ook voor een zadeltas.
Inderdaad hadden die vroegere zadels wat diepere flanken. Bovendien was de achterkant ondieper en het neusje meer met een beweging naar voor/onder. dan had de neus meestal twee klinknagels op een rij achter elkaar en dat maakt een nieuwer zadel met drie gespreide klinknagels ongeschikt om te versnijden naar zo`n oud model. Je blijft met die gaatjes aan de zijkant van de neus zitten.
Ik denk dat ik maar een nieuw dek ga maken.
Groeten,
Maarten
Ja ik besefte ergens wel dat ik ''fout bezig was'' met dat Clement & cie. Geintje van de restaurateur zullen we maar zeggen!
@ Michiel,
Dat zadeldek is er een van Middlemore and Lamplugh.
Origineel qua vorm maar deze combinatie van merken , fusie moet ik zeggen kwam pas eind 19e eeuw tot stand.
Het zadel is wat te nieuw met die oogjes ook voor een zadeltas.
Inderdaad hadden die vroegere zadels wat diepere flanken. Bovendien was de achterkant ondieper en het neusje meer met een beweging naar voor/onder. dan had de neus meestal twee klinknagels op een rij achter elkaar en dat maakt een nieuwer zadel met drie gespreide klinknagels ongeschikt om te versnijden naar zo`n oud model. Je blijft met die gaatjes aan de zijkant van de neus zitten.
Ik denk dat ik maar een nieuw dek ga maken.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: restauratie van een Clément safety
Maarten,
Hoe langer ik er naar kijk hoe mooier ik de fiets ga vinden. Ik vermoed dat ik ook wat dingen ga ontdekken.. Zoals heb je de bevestiging van de remhevel opnieuw of beter gezegd hergebruikt? Gleuf dichtgelast, afgedraaid en nieuw gat getapt voor horizontale bevestiging van de hevel. Ik weet het, het komt krom m'n pen uit maar ik kan het niet beter verwoorden. En dat van die Naam in het stuur had ik als origineel kunnen zien. Goed dat je het vermeldt.
Gaaf dat je die spatborden zo mooi gekregen hebt. Ik ben heel benieuwd naar je zadel. De fiets ziet er al heel behoorlijk (fraai,gaaf) uit zo.
Groeten,
Michiel
Hoe langer ik er naar kijk hoe mooier ik de fiets ga vinden. Ik vermoed dat ik ook wat dingen ga ontdekken.. Zoals heb je de bevestiging van de remhevel opnieuw of beter gezegd hergebruikt? Gleuf dichtgelast, afgedraaid en nieuw gat getapt voor horizontale bevestiging van de hevel. Ik weet het, het komt krom m'n pen uit maar ik kan het niet beter verwoorden. En dat van die Naam in het stuur had ik als origineel kunnen zien. Goed dat je het vermeldt.
Gaaf dat je die spatborden zo mooi gekregen hebt. Ik ben heel benieuwd naar je zadel. De fiets ziet er al heel behoorlijk (fraai,gaaf) uit zo.
Groeten,
Michiel
-
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: restauratie van een Clément safety
Michiel,
Ik heb het er even bij gehaald dat bevestigingsding.
Ik had namelijk een eerste model afgekeurd.
Het was te ingesnoerd rond het gat van de stuurbuis
Ik heb het gedraaid en op het laatst het grote gat er in geboord.
Met foto`s kun je dan zien of het klopt qua vorm.
Tijdens het maken van dit ding had ik trouwens nog een half frame met een stuk stuur van Maarten B als voorbeeld. Dat is veel idealer natuurlijk.
Het stuur wat er bij aanschaf op zat heb ik nog ongeschonden liggen. Ik denk niet dat het nog een functie gaat hebben bij deze fiets.
Ik zal het wel eens verkopen denk ik.
Het klemmetje om de remstangen was aanvankelijk echt een blokje staal. Als eerste heb ik daar met een frees twee overlappende gaten rond 8mm in geboord zodat de twee afgeplatte stangen er door konden. Met een frees kan je overlappende gaten maken waar een boor het er naast liggende gat zal opzoeken. Daarna heb ik de buitenvorm gemaakt en de m6 schroefdraad er in getapt.
Groeten,
Maarten
Ik heb het er even bij gehaald dat bevestigingsding.
Ik had namelijk een eerste model afgekeurd.
Het was te ingesnoerd rond het gat van de stuurbuis
Ik heb het gedraaid en op het laatst het grote gat er in geboord.
Met foto`s kun je dan zien of het klopt qua vorm.
Tijdens het maken van dit ding had ik trouwens nog een half frame met een stuk stuur van Maarten B als voorbeeld. Dat is veel idealer natuurlijk.
Het stuur wat er bij aanschaf op zat heb ik nog ongeschonden liggen. Ik denk niet dat het nog een functie gaat hebben bij deze fiets.
Ik zal het wel eens verkopen denk ik.
Het klemmetje om de remstangen was aanvankelijk echt een blokje staal. Als eerste heb ik daar met een frees twee overlappende gaten rond 8mm in geboord zodat de twee afgeplatte stangen er door konden. Met een frees kan je overlappende gaten maken waar een boor het er naast liggende gat zal opzoeken. Daarna heb ik de buitenvorm gemaakt en de m6 schroefdraad er in getapt.
Groeten,
Maarten
Re: restauratie van een Clément safety
Beste Maarten,
Kun je eens een cursus metaalbewerken geven?
Groeten, Y.
Kun je eens een cursus metaalbewerken geven?
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: restauratie van een Clément safety
Beste Yorick,
Misschien kunnen we daar eens naar kijken als vervolg van de fietsenmakers cursus.
Echter metaalbewerken en kennis daaromheen gaat over jaren.
Het gebruik van draaibanken , freesbanken , lasapparaten en soldeerbranders en de truukjes die je nodig hebt om rare dingen te maken dat kost wel een tijdje aan ervaring.
Gewoon ermee beginnen is eigenlijk het devies.
En dingen laten mislukken dat is ook altijd heel goed voor de ervaring.
Groeten,
Maarten
Misschien kunnen we daar eens naar kijken als vervolg van de fietsenmakers cursus.
Echter metaalbewerken en kennis daaromheen gaat over jaren.
Het gebruik van draaibanken , freesbanken , lasapparaten en soldeerbranders en de truukjes die je nodig hebt om rare dingen te maken dat kost wel een tijdje aan ervaring.
Gewoon ermee beginnen is eigenlijk het devies.
En dingen laten mislukken dat is ook altijd heel goed voor de ervaring.
Groeten,
Maarten