restauratie van een Clément safety
Geplaatst: 6 jan 2014, 18.45
Beste groep,
Om nog eens wat bij te dragen aan de vroege zijde van het rijwiel-hobby spectrum wil ik mijn Clément safety en de restauratie daarvan voorstellen.
Toen ik de fiets kocht ,sommige onder u zullen hem herkennen was deze ernstig vernikkeld en zwart gelakt.
Daarnaast klopte er het een en ander niet. Houten handvatten,
een te dik stuur opgebouwd met buis. Een zadel uit de 20e eeuw
geen spatborden meer en tal van kleine zaken die niet origineel konden zijn.
Waarom koop je zo iets zou je je kunnen afvragen?
Belangrijkste argument voor mij was en is de slanke bouw en
het vroege model. Zo is bijvoorbeeld de ''Thomson achtige'' trapas nog niet voorzien van linkse draad en contramoer maar
is de draad rechts en wordt de conus gefixeerd door een schroefje door de crank.
Bijkomend argument voor aanschaf is dat ik graag restaureer en ook lol heb in het namaken van onderdelen.
De aandrijflijn echter ,tandwielen en ketting zijn bij deze fiets prima in orde en dat is wel prettig omdat het namaken/vinden van een ketting vervelend of duur is en achtertandwielen vaak op een onlosmakelijke wijze bevestigd zitten op de naaf.
Belangrijk deel van de restauratie was het ongedaan maken van al het overvloedige nikkel.
Uit een catalogus was me al duidelijk wat wel en wat niet vernikkeld was maar daarmee heb je het nog niet weg.
Ik ben zelf aan het slijpen geweest op bepaalde onderdelen maar een groot del heb ik ook weg gebracht naar aan galvanisch bedrijf. Zij hebben het voor mij ontnikkeld .
Het heeft bij hun wel een week of twee in de baden gelegen. Een langzaam proces waarbij het ijzer/staal behouden is.
Al voor het ontnikkelen was mij duidelijk dat de vorige restaurateur de originele vormen hier en daar had aangepast.
Met name de cranks waren erg ''uitgehold'' en afgerond geraakt.
Ik heb de cranks opgelast en bij geslepen net zo lang tot ik weer scherpe strakke vormen over hield.
Naast het nikkel was het frame ook zwaar geplamuurd en zwart gelakt. Ik heb dat alles er weer afgehaald en
met de nodige roestbevordering terug gebracht naar een acceptabele -zo uit het kanaal geviste -staat.
De fiets is nog lang niet klaar maar ik zie al wel het de vormen terug komen.
Afgelopen weken ben ik bezig geweest met spaken.
Voor zaten te dunne gerolde spaken en achter RVS spaken met M3 schroefdraad.
Beide moesten dus noodzakelijk vervangen worden.
Ik heb ik het verleden al eens spaken geklopt maar was nooit tevreden over het kloppen van de koppen en de houvast die mijn zelfgemaakte klem had op de spaak.
Inmiddels heb ik voor me zelf uitgedokterd dat je spaken niet
1 op 1 in de bankschroef moet klemmen maar dat je via een verlengde kleminrichting dient vast te klemmen.
Met verlengde klemming bedoel ik dat de spaak dicht bij het scharnierpunt (twee M10 bouten in dit geval) van de klem wordt vastgeklemd en dat de bankschroef op grotere afstand haar werk doet. Je krijgt hierdoor een tot 5-10 x grotere klemkracht op de spaak. zie foto voor de oude en de nieuwe klem-situatie
Door dat de spaak blijft zitten bij het hameren kun je een veel nettere en duidelijkere kop produceren. Ik klop de kop overigens wel na met een hardere gesloten bedding om een beter resultaat te krijgen. En ik heb ook een holle drijver die de kop een bol uiterlijk geeft.
Daarnaast heb ik een liniaal voorzien van een plaatje met spaakgat. ik leg iedere spaak na het koppen in deze liniaal om totale lengte en schroefdraadlengte te kunnen aftekenen.
Doe je dit voor het koppen dan krijg je spaken van verschillende lengte en dat is voor wielen met direct-spaken (schroedraad in de naaf koppen in de velg) niet wenselijk.
De marges zijn klein en ik heb ook een hele serie spaken moeten weg gooien omdat je de schroefdraad bleef zien na het opbouwen van het wiel.
Rem, zadel en spatborden gaan nog gemaakt worden.
De lagers heb ik inmiddels goed behandeld.
De trapas was perfect en het achterwiel was ook redelijk.
Daar heb ik een zijde uitgeslepen en voorzien van een grotere maat kogels. Voor heb ik de conussen enigszins bijgewerkt en nieuwe kwarts kogels geplaatst.
De pedalen waren redelijk gaar en om die weer netjes te laten lopen heb ik een frame moeten bouwen om de cups vast te kunnen houden.
Inmiddels lopen de pedalen als een zonnetje en wat ik kan waarderen is dat het bal pedals zijn . Hoe vaak zie je geen glijlagers toegepast bij dit soort fietsen.
Nu nog een foto van het voorlopige totaalbeeld
Het stuur is een volstuur rond 15 mm staf zo als het hoort en de hoornen handvatten had ik nog liggen (je moet ook eens mazzel hebben)
Er is nog wat werk maar komend weekend komen de witte rond 18mm banden deze kant op en dan zou ik na montage (en een zadel) eens een stukje kunnen fietsen!!
Wordt vervolgd
Om nog eens wat bij te dragen aan de vroege zijde van het rijwiel-hobby spectrum wil ik mijn Clément safety en de restauratie daarvan voorstellen.
Toen ik de fiets kocht ,sommige onder u zullen hem herkennen was deze ernstig vernikkeld en zwart gelakt.
Daarnaast klopte er het een en ander niet. Houten handvatten,
een te dik stuur opgebouwd met buis. Een zadel uit de 20e eeuw
geen spatborden meer en tal van kleine zaken die niet origineel konden zijn.
Waarom koop je zo iets zou je je kunnen afvragen?
Belangrijkste argument voor mij was en is de slanke bouw en
het vroege model. Zo is bijvoorbeeld de ''Thomson achtige'' trapas nog niet voorzien van linkse draad en contramoer maar
is de draad rechts en wordt de conus gefixeerd door een schroefje door de crank.
Bijkomend argument voor aanschaf is dat ik graag restaureer en ook lol heb in het namaken van onderdelen.
De aandrijflijn echter ,tandwielen en ketting zijn bij deze fiets prima in orde en dat is wel prettig omdat het namaken/vinden van een ketting vervelend of duur is en achtertandwielen vaak op een onlosmakelijke wijze bevestigd zitten op de naaf.
Belangrijk deel van de restauratie was het ongedaan maken van al het overvloedige nikkel.
Uit een catalogus was me al duidelijk wat wel en wat niet vernikkeld was maar daarmee heb je het nog niet weg.
Ik ben zelf aan het slijpen geweest op bepaalde onderdelen maar een groot del heb ik ook weg gebracht naar aan galvanisch bedrijf. Zij hebben het voor mij ontnikkeld .
Het heeft bij hun wel een week of twee in de baden gelegen. Een langzaam proces waarbij het ijzer/staal behouden is.
Al voor het ontnikkelen was mij duidelijk dat de vorige restaurateur de originele vormen hier en daar had aangepast.
Met name de cranks waren erg ''uitgehold'' en afgerond geraakt.
Ik heb de cranks opgelast en bij geslepen net zo lang tot ik weer scherpe strakke vormen over hield.
Naast het nikkel was het frame ook zwaar geplamuurd en zwart gelakt. Ik heb dat alles er weer afgehaald en
met de nodige roestbevordering terug gebracht naar een acceptabele -zo uit het kanaal geviste -staat.
De fiets is nog lang niet klaar maar ik zie al wel het de vormen terug komen.
Afgelopen weken ben ik bezig geweest met spaken.
Voor zaten te dunne gerolde spaken en achter RVS spaken met M3 schroefdraad.
Beide moesten dus noodzakelijk vervangen worden.
Ik heb ik het verleden al eens spaken geklopt maar was nooit tevreden over het kloppen van de koppen en de houvast die mijn zelfgemaakte klem had op de spaak.
Inmiddels heb ik voor me zelf uitgedokterd dat je spaken niet
1 op 1 in de bankschroef moet klemmen maar dat je via een verlengde kleminrichting dient vast te klemmen.
Met verlengde klemming bedoel ik dat de spaak dicht bij het scharnierpunt (twee M10 bouten in dit geval) van de klem wordt vastgeklemd en dat de bankschroef op grotere afstand haar werk doet. Je krijgt hierdoor een tot 5-10 x grotere klemkracht op de spaak. zie foto voor de oude en de nieuwe klem-situatie
Door dat de spaak blijft zitten bij het hameren kun je een veel nettere en duidelijkere kop produceren. Ik klop de kop overigens wel na met een hardere gesloten bedding om een beter resultaat te krijgen. En ik heb ook een holle drijver die de kop een bol uiterlijk geeft.
Daarnaast heb ik een liniaal voorzien van een plaatje met spaakgat. ik leg iedere spaak na het koppen in deze liniaal om totale lengte en schroefdraadlengte te kunnen aftekenen.
Doe je dit voor het koppen dan krijg je spaken van verschillende lengte en dat is voor wielen met direct-spaken (schroedraad in de naaf koppen in de velg) niet wenselijk.
De marges zijn klein en ik heb ook een hele serie spaken moeten weg gooien omdat je de schroefdraad bleef zien na het opbouwen van het wiel.
Rem, zadel en spatborden gaan nog gemaakt worden.
De lagers heb ik inmiddels goed behandeld.
De trapas was perfect en het achterwiel was ook redelijk.
Daar heb ik een zijde uitgeslepen en voorzien van een grotere maat kogels. Voor heb ik de conussen enigszins bijgewerkt en nieuwe kwarts kogels geplaatst.
De pedalen waren redelijk gaar en om die weer netjes te laten lopen heb ik een frame moeten bouwen om de cups vast te kunnen houden.
Inmiddels lopen de pedalen als een zonnetje en wat ik kan waarderen is dat het bal pedals zijn . Hoe vaak zie je geen glijlagers toegepast bij dit soort fietsen.
Nu nog een foto van het voorlopige totaalbeeld
Het stuur is een volstuur rond 15 mm staf zo als het hoort en de hoornen handvatten had ik nog liggen (je moet ook eens mazzel hebben)
Er is nog wat werk maar komend weekend komen de witte rond 18mm banden deze kant op en dan zou ik na montage (en een zadel) eens een stukje kunnen fietsen!!
Wordt vervolgd