Staaltermieten

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Staaltermieten

Bericht door fietser »

Afgelopen zomer begon het. Na drie weken vakantie stapte ik op mijn dagelijkse fiets uit 1940 en na 10 meter was de rit al weer ten einde. Mijn linker crank zakte ineens door en dat zag er zo uit:
staaltermieten1.jpg
staaltermieten1.jpg (146.15 KiB) 4774 keer bekeken
Ik had nog nooit eerder meegemaakt dat een BSA-cup zomaar afscheurt. Als je met veel speling op de trapas maanden stug blijft doorfietsen kan ik me dat nog indenken maar daar was in dit geval geen sprake van. Enfin, kan gebeuren, ik heb de schade (pas) in november hersteld en nam de fiets weer in gebruik.

Tot gisteren bij de supermarkt. Mijn fiets stond geparkeerd, waaide door de wind om en toen ik de fiets weer overeind zette was er iets vreemds aan de hand:
staaltermieten2.jpg
staaltermieten2.jpg (188.17 KiB) 4774 keer bekeken
Toen wist ik het zeker: er zitten staaltermieten in de bracket van mijn fiets. Heeft iemand anders ook al zoiets meegemaakt? Ik heb als kind eens een Guust Flater-strip gelezen waar het over staaltermieten ging en al die tijd dacht ik dat dat maar een grappig bedenksel was. Maar ze blijken echt te bestaan!

Dit zijn de besmette onderdelen na demontage:
staaltermieten3.jpg
staaltermieten3.jpg (156.37 KiB) 4774 keer bekeken
Bij de trapas zou ik nog verwachten dat hij aan de rand van het spievlak breekt. Dat had ik al eens gezien, het is de zwakste plek. Maar dit is duidelijk het werk van rottigheid door en door. Ik zet de fiets niet meer bij de andere fietsen in de schuur, geen denken aan. Wie heeft nog meer ervaring met deze staaltermieten? Kun je nog wel gerust op een oude fiets stappen???

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1578
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Staaltermieten

Bericht door Fotomaan »

Hoi Fietser,

Die termieten zitten overal en het kan altijd nog erger :P

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... o-op.dhtml

Het lijkt wel of het staal wat gebruikt is eigenlijk niet helemaal door de kwaliteitscontrole heen had mogen komen :shock:
Misschien is de kluis wel van hetzelfde merk als jouw trapas 8-)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 686
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Staaltermieten

Bericht door wimjansen »

Metaalmoeheid is op zichzelf een bekend probleem. Met name met vloeistaal is het iets dat veel voorkomt maar bij smeedijzer e.d. ken ik het niet zo zeer. Wat ik het merkwaardigste vind is dat het twee incidenten in één fietsonderdeel betreft. Termieten? Aardstralen? Is het in december 2012 soms al begonnen? Sterkte met de reparatie!
Wim
DCR gaat nooit verloren....
remurk
Berichten: 385
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Staaltermieten

Bericht door remurk »

Goed ventileren en stofzuigen blijft belangrijk in de strijd tegen ongedierte.
Durabo88
Berichten: 2561
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Staaltermieten

Bericht door Durabo88 »

Het lijken mij de staalboktorren die hun werk hebben gedaan!

Maar even serieus, tijd om alles door iets goeds in NOS of nieuwstaat te vervangen. Neem bijv. een B&W (Bayliss & Willey) as in de juiste maat. Je oude as was toch al wat ingelopen, dus zo erg is het niet om de hele boel te vervangen. Het heeft een halve eeuw z'n werk gedaan, dus het is zeker wél door de kwaliteitscontrole gekomen! Dat redt je niet met een cartridge trapas, ook niet van campa! Gedraaide-geslepen trapassen blijven het beste.

Wat mij verwondert is dat je de afgescheurde schroefdraad er nog uit hebt kunnen krijgen, meestal zitten ze aardig vast en zonder aangrijppunten voor je gereedschap wordt het dan erg lastig.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Staaltermieten

Bericht door fietser »

Die termieten zitten overal en het kan altijd nog erger
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... o-op.dhtml
Nou, ik weet precies hoe de termieten in die kluis kwamen...
Goed ventileren en stofzuigen blijft belangrijk in de strijd tegen ongedierte.
Stofzuigen in de rommelschuur? Ik kom niet eens met de stofzuiger ergens langs. :mrgreen:
Tijd om alles door iets goeds in NOS of nieuwstaat te vervangen. Neem bijv. een B&W (Bayliss & Willey) as in de juiste maat. Je oude as was toch al wat ingelopen, dus zo erg is het niet om de hele boel te vervangen.
Dat er aan de oude as niet meer veel op te knappen is was mij al wel duidelijk. NOS BSA-assen heb ik niet, het werd een nette gebruikte Atom-as, half zo oud als de vorige as. De zaak zit weer in elkaar maar hoe lang het deze keer goed zal gaan...
Wat mij verwondert is dat je de afgescheurde schroefdraad er nog uit hebt kunnen krijgen, meestal zitten ze aardig vast en zonder aangrijppunten voor je gereedschap wordt het dan erg lastig.
Ging prima. Het is een trapas met trekbouten aan de onderkant. Een geluk bij een ongeluk.

Groeten,
fietser
Plaats reactie