Germaan omafiets
Geplaatst: 7 jun 2012, 20.15
Er is in Beuningen een omafiets van het merk Germaan gokocht door Sandra, mijn vriendin. De fiets heeft twee jaar op marktplaats gestaan omdat de verkoper hem niet als oldtimer of antiek heeft geplaatst.
Het is grappig dat de fiets op 100m afstand van haar huis uit een schuur is gekomen. Hij is ooit verkocht door fietsenmaker Teunissen ook uit Beuningen. Sandra kent de fietsenmaker nog.
Het is een mooi complete fiets. Op de bagagedrager, het zadel en de pendalen na is ie volledig origineel. Ik heb er een paar banden van Schwalbe opgelegd zonder reflectie strepen. Het is de bedoeling dat ze hem voor 'woon- werkverkeer' gaat gebruiken.
Er zaten kleine slagen in de wielen maar gelukkig waren de nippels allemaal nog los en de spaken dus aan te spannen. Wieltjes zijn weer mooi recht.
De verchroomde velgen heb ik met Brillo bewerkt en toen met Owatrol ingesmeerd en dat na een uur weer weggepoetst. Het kan dan een beetje onder de chroom kruipen en voorkomt verder roesten.
Het leuke aan de fiets is dat ie veel Germaan onderdelen heeft en dat er niets aan verstierd is.
Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest om de fiets te demonteren zodat ik alles weer in het vet kon zetten. Nu weer in elkaar en het fietst weer als een zonnetje.
Het enige waar ik niet zo blij mee was had te maken met de drijfkop in de Styria achternaaf.
het leek wel of er te kleind kogels inzaten omdat ze precies op de rand van het 'kogelspoor' zaten waardoor daar allemaal stukjes vanaf gebroken waren. Het is door mij gevonden omdat de naaf nogal wat herrie maakte als het achtertandwiel stil stond. Als het meedraaide hield het op. Ik heb dat nog niet eerder gezien en het leek er een beetje op of het een fabricagefout was. Niet helemaal binnen de toleranties afgeleverd of zo.
Ik heb er nog wel liggen dus die wordt nog een keer vervangen
De naam Germaan is te vinden op het stuur, de handvatten, de kettingkast, het achterspatbord, de voornaaf en uiteraard het balhoofdplaatje. De transfers en belijning zijn nog aanwezig.
De lichtinstallatie is van VT, VT-Baby en mooie grote koplamp.
Het acherlicht is van Spanninga.
De achternaaf is van Styria. Er staat 52 op in een cirkeltje dus ik neem aan dat dat het bouwjaar van de fiets is.
De pendalen zijn nieuw door mij gemonteerd en van UNION met witte rubbers.
De jasbeschermers zijn van staal en hebben prachtig bevestigings materiaal.
De kettingkast heeft jammergenoeg zijn beste tijd gehad en zal vervangen moeten worden. Ik heb hem zolang maar met hobbytape aan elkaar geplakt.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het is grappig dat de fiets op 100m afstand van haar huis uit een schuur is gekomen. Hij is ooit verkocht door fietsenmaker Teunissen ook uit Beuningen. Sandra kent de fietsenmaker nog.
Het is een mooi complete fiets. Op de bagagedrager, het zadel en de pendalen na is ie volledig origineel. Ik heb er een paar banden van Schwalbe opgelegd zonder reflectie strepen. Het is de bedoeling dat ze hem voor 'woon- werkverkeer' gaat gebruiken.
Er zaten kleine slagen in de wielen maar gelukkig waren de nippels allemaal nog los en de spaken dus aan te spannen. Wieltjes zijn weer mooi recht.
De verchroomde velgen heb ik met Brillo bewerkt en toen met Owatrol ingesmeerd en dat na een uur weer weggepoetst. Het kan dan een beetje onder de chroom kruipen en voorkomt verder roesten.
Het leuke aan de fiets is dat ie veel Germaan onderdelen heeft en dat er niets aan verstierd is.
Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest om de fiets te demonteren zodat ik alles weer in het vet kon zetten. Nu weer in elkaar en het fietst weer als een zonnetje.
Het enige waar ik niet zo blij mee was had te maken met de drijfkop in de Styria achternaaf.
het leek wel of er te kleind kogels inzaten omdat ze precies op de rand van het 'kogelspoor' zaten waardoor daar allemaal stukjes vanaf gebroken waren. Het is door mij gevonden omdat de naaf nogal wat herrie maakte als het achtertandwiel stil stond. Als het meedraaide hield het op. Ik heb dat nog niet eerder gezien en het leek er een beetje op of het een fabricagefout was. Niet helemaal binnen de toleranties afgeleverd of zo.
Ik heb er nog wel liggen dus die wordt nog een keer vervangen
De naam Germaan is te vinden op het stuur, de handvatten, de kettingkast, het achterspatbord, de voornaaf en uiteraard het balhoofdplaatje. De transfers en belijning zijn nog aanwezig.
De lichtinstallatie is van VT, VT-Baby en mooie grote koplamp.
Het acherlicht is van Spanninga.
De achternaaf is van Styria. Er staat 52 op in een cirkeltje dus ik neem aan dat dat het bouwjaar van de fiets is.
De pendalen zijn nieuw door mij gemonteerd en van UNION met witte rubbers.
De jasbeschermers zijn van staal en hebben prachtig bevestigings materiaal.
De kettingkast heeft jammergenoeg zijn beste tijd gehad en zal vervangen moeten worden. Ik heb hem zolang maar met hobbytape aan elkaar geplakt.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar