Wat wel en wat niet?

fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Wat wel en wat niet?

Bericht door fietser »

Er is de laatste dagen of week in meerdere threads op dit forum de vraag gerezen of deze of gene fiets wel iets te zoeken heeft op dit forum. Het gaat dan om tamelijk nieuwe fietsen en om tot eigen creatie omgebouwde oudere fietsen. De thread "Fixie / retro racer ombouw" van JocoFoto in de rubriek Koffieklets reken ik daar ook even bij. Daar wilde ik even een discussie over aanstippen.

Ik onderschrijf de volgende stellingen:
1) Dit forum moet voor een zo breed mogelijke kring van mensen zijn die interesse in oude fietsen hebben, en met een zo breed mogelijke bandbreedte van onderwerpen hierover.
2) Dit forum is uitsluitend bedoeld voor datgene waar ook de vereniging De Oude Fiets voor staat: historische fietsen en fietshistorie.

Er is een spanningsveld tussen deze twee stellingen, en daarnaast is de term “historisch” een rekbaar begrip. Ik wil niet proberen een definitie van het woord historisch te geven, maar om een voorbeeld te noemen: de Koga Miyata van berkers41 in de thread "Nieuw(sgierig)..." vind ik wel historisch, de Biomega met Cardanandrijving niet.

Ik denk dat het voor de vereniging en voor dit forum een goede zaak is, als ook mensen met interesse in nieuwere fietsen zoals b.v. racefietsen tot de jaren 80 naar dit forum getrokken worden (met de komst van indexschakeling en duimschakelaars eind jaren 80 houdt de “klassieke racefiets" naar de tegenwoordige opvatting op).

Iets anders is het met de fixies, singlespeeds en allerlei andere smaakvolle of smakeloze ombouwacties. Daar zit niets historisch aan, al is de oorspronkelijke fiets wel oud. De ombouw is dan het onderwerp en dat hoort onder “fietscultuur” thuis maar niet onder geschiedenis.

Het kan best een keer gebeuren dat hier een onderwerp opduikt dat er eigenlijk niet thuishoort. Maar als de trend doorzet dat sommige forumleden denken dat het er wél thuishoort ben ik bang dat mensen die meer van de echt historische fietsen zijn, dit forum vroeger of later de rug gaan toekeren. Dat is het punt waar stelling 1) niet meer opgaat omdat anders dit forum als geheel wordt geschaad.

Mee eens of oneens? Ik hoor het graag,

groeten,
fietser
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door Elibert van Dalen »

ik kan me wel vinden in je tekst inderdaad.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
KoosSmits
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 nov 2012, 23.18

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door KoosSmits »

Hallo fietser, ben het helemaal met je stelling eens.
Maar voor sommige personen is dit forum wel makkelijk, hier kunnen ze met moderne rommel hun ei kwijt.
Gewoon er af kukelen wanneer men weer met dergelijke onzin op dit forum komt.
Wij zijn toch de oude fiets?
Gr.Koos
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door fietser »

@Koos:
We zijn het op zich wel met elkaar eens maar "gewoon er af kukelen" gaat in een richting die ik met dit onderwerp juist wilde vermijden: geen loopgravenoorlog tussen voor- en tegenstanders maar even helder krijgen hoe de opvattingen en meningen liggen. Ik ga er ook eigenlijk van uit dat zich niemand hier als lid heeft aangemeld om gemakkelijk zijn ei (om niet te zeggen: koekoeksei) kwijt te kunnen. Er zal bij iedereen wel enige historische interesse aanwezig zijn maar het kan geen kwaad om de vraag aan de orde te stellen waar de grenzen van dit forum liggen.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door tdebruin »

Fietser, dank voor het aanstippen van dit onderwerp. Ik denk dat je met je stelling de spanningsveld goed beschrijft:
fietser schreef: Ik onderschrijf de volgende stellingen:
1) Dit forum moet voor een zo breed mogelijke kring van mensen zijn die interesse in oude fietsen hebben, en met een zo breed mogelijke bandbreedte van onderwerpen hierover.
2) Dit forum is uitsluitend bedoeld voor datgene waar ook de vereniging De Oude Fiets voor staat: historische fietsen en fietshistorie.
Ik was er altijd een beetje vanuit gegaan dat stelling 1 recht doet aan het bestaan van dit forum, terwijl stelling 2 juist over de 'gesloten' gedeelte (alleen voor leden) met serieuze historische info gaat.

Als mensen een 'moderne fiets' met cardan aandrijving niet interessant vinden, en zich storen aan een topic over zo'n fiets zo nu en dan, dan zou ik ervoor willen pleiten om een aparte forum-onderwerp van te maken. Dus ipv van 'koffieklets' een eigen afdeling: moderne fietsen die toch bijzonder genoeg zijn voor oudefietsen verzamelaars, oid.

Let wel, ik begrijp dat dit voor de beheerders m/v van de forum meer werk betekent. Dat fietser nu deze vraag in de rubriek 'vragen die je nergens anders kwijt kan' zet is natuurlijk al een teken aan de wand. Mocht de overweging om 'moderne fietsen' te verbannen een overweging van pure menskracht zijn, dan heb ik daar uiteraard begrip voor. Maar als het alleen gaat om een (toch altijd willekeurige) grens te willen stellen tussen 'echt oud' en 'nieuwe rommel', vind ik dat zonde van zo'n forum. Ik heb, om maar een enkel voorbeeld te noemen, de posting en reacties over de electrische Azor van Jos met interesse gelezen.

Kortom, goed dat men de historische zuiverheid wil bewaren, maar gun alsjeblieft de mindere-zuiver-van-aard onder ons ook een plekkie, je krijgt er heus af en toe wat leuks voor terug!
rocknroller
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 sep 2013, 01.28

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door rocknroller »

Ik ben persoonlijk ook voor een grotere diversiteit (zelfs als Fongers-liefhebber). Misschien zal niet iedereen op dit moment de keuze voor een fiets van 20 of 30 jaar oud begrijpen, maar de fiets is evengoed al 20 of 30 jaar oud, en dat is vaak niet zonder reden. Zou deze vereniging en dit forum ooit bestaan als onze vaders en moeders in vroeger dagen hadden besloten dat al die 20 jaar oude Gazelle, Fongers of Raleigh rijwielen maar oude zooi en schroot waren? Ooit komt er een dag dat de oude toer- en sportfietsen op zijn of in verzamelingen staan waar ze alleen nog onderling verhandeld worden door grijze heren die graag spreken over 'vroeger toen de vereniging nog zuiver was'. De 'jeugd' (lees: tegen die tijd vijftigers) grijpt dan maar al te graag terug naar het beeld dat die jeugd bepaalde, de Giant of de Koga Myata. Natuurlijk gun ik iedereen zijn of haar mening en smaak en zoals ik al eerder aangaf ben ik zeker iemand die de oude zooi en het schroot meer waardeert, maar ik geloof in de toekomst van de moderne klassieker en ik zou het persoonlijk nogal kortzichtig vinden om deze zondermeer 'eraf te kukelen'.
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door Hans van de Stouwe »

De animo van de diverse nieuwe stromingen in onze Vereeniging is een goede zaak. Dit forum zelf is hier een goed voorbeeld van. Geef de fixie,s een eigen map. Laat tijd bepalen wat histories is.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door asterduc »

'fietser' heeft dee problematiek goed beschreven en ik sta er volledig achter.

Een duidelijk reglement zal nodig zijn om orde te scheppen.

Daarvoor heb je meetbare dingen nodig, objectieve criteria.
De leeftijd van de fiets is er één, misschien el de belangrijkste in ons forum. Met andere woorden, alle fietsen jonger dan ... kunnen niet aan bod. Daar ben ik zelf ook voorstander van, anders is het per definitie geen 'oude fiets' forum meer. Welke leeftijd dat is zal moeten beslist worden. 10 jaar lijkt me te jong, 25 of 30 jaar vind ik al een goede instap en met 50 jaar ga je een bepaald publiek uitsluiten.

Wat ombouw betreft zou ik zeker een aparte rubriek plaatsen.
Bij de opstart van dit forum heb ik gepleit om een aparte rubriek 'restauraties'. die is er echter nog niet en vind ik nog steends een gemis.
Met dezelfde bedoeling zou ik dan ook een rubriek 'ombouw' creëren.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door maartenB »

Vorige week hebben we met de forumredactie overlegd over de posts omtrent de verbouwde fietsen.
We zijn geen voorstander van verbieden, maar willen ook niet dat dit forum wordt overspoeld door berichten over toerfietsen uit de jaren '80, fietsen waarvan niet meer te herkennen is dat het een oldtimer was, of zelfs aluminium fietsen met moderne systemen. Die laatste groep kan wel boeiend zijn voor verzamelaars van de toekomst, maar wij zitten in het heden en nu zijn het gewoon nog moderne fietsen.

Onze conclusie was dat we dat soort fietsen liever niet zien, maar zolang het maar heel af en toe voorkomt doen we er niets tegen. Kennelijk werkt dat beleid niet.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik vind dat toerfietsen van na 1970 niet op dit forum zouden horen. Voor racefietsen zou ik de grens leggen bij de stalen fietsen met schakelaars aan het frame - ergens rond 1985-1990. Verbouwingen zouden er voor mij ook niet op hoeven.
Ik neem het onderwerp wederom op met de forumredactie.

groetjes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door EdMondain »

Ongeveer 4 maanden kijk ik geregeld op dit forum en vind het bijna altijd wel interessant. Ook de onderwerpen die me in eerste instantie niet aanspreken komen geregeld in mijn gedachten terug. Ook als het om een eigen interpretatie gaat van een vintage fiets.
Als ik bedenk wat ik 25 jaar geleden mijn oude fietsen heb aangedaan dan kan ik daar niet echt trots op zijn. Meestal werden ze geverfd in een kleurencombinatie die in het psychedelische tijdperk niet zouden misstaan.
Deze jeugdzonde hoort waarschijnlijk bij het ontwikkelen van smaak en dat heeft niet iedereen op 20 jarige leeftijd. Er zullen dus altijd wel fietsen opgeofferd worden om hopelijk tot de conclusie te komen dat een echte oude racer iets heel anders is dan een overgespoten fiets met een recht stuur.
En dan is er nog het probleem van het schaarser worden van onderdelen. Om je oude fiets in de toekomst te restaureren zul je af en toe creatief moeten zijn en dat hoeft niet altijd lelijk te zijn.
Daarom vind ik dat het forum ook toegankelijk moet zijn voor mensen die hun eigen creaties willen laten zien met als basis de oudere fiets.
Een goed advies was voor mij 25 jaar geleden zeer welkom geweest en nog altijd.

Groet van Edmond.
Plaats reactie