Wat wel en wat niet?

Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door Michiel Röben »

Beste forumleden,

Hoewel ik de statuten onderschrijf wil ik toch wel een lans breken voor de nieuwkomers op ons forum. Het zijn enthousiaste 20 ers die net als wij een liefde opbouwen voor de fiets die verder gaat dan alleen het gebruiken en regulier onderhouden. Er is een duidelijke belangstelling in de vorm en uitmonstering van hun fiets die verwant is aan onze verzamelaars mentaliteit. Die is ook divers. Ik kijk dan naar mijzelf en diverse andere leden die ook hun fiets pimpen met onderdelen die er oorspronkelijk niet aanhingen of opzaten.

En laten we wel zijn, het is een forum, daarvoor gelden andere normen en wordt discussie een plezierig onderdeel van de beleving ervan.

Een forum hoort een spanningsveld te hebben anders is het geen forum,,, De Romeinen wisten dat al en laten we ons spiegelen aan oude wijsheden en het forum openlaten voor een brede discussie in het umfeld van de oude fiets.

Van die discussie kunnen wij dan lering trekken en ieder beslist voor zich zelf wat hij/zij waardevolle informatie vind. Persoonlijk zit ik ook niet te wachten op discussies over boutjes en lagermaten hoewel dat ook tot de hobby behoort. Ik laat me graag verbazen dor wetenswaardigheden zoals de ongekend grote kennis van de Maarten(s) of fietser, de bijdragen van Jos, Hans en Rutger.

Maar er komt een nieuwe lichting enthousiaste mensen op het forum en die worden lid door wat ze hier kunnen beleven. Geef die mensen een klankbord en ik garandeer jullie dat we de vereniging binnen 5 jaar hebben verdubbeld met het aantal jonge leden wat zal toetreden.

Ik ben dus voor verbreding van de belangstelling maar tegen het toelaten van bouwmarktzooi (fietsen in het bijzonder dan).

Groeten,
Michiel
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door Michiel Röben »

Hallo nog een kleine aanpassing,

Laat ik vooral niet vergeten Otto Beaujon, Theo de Kogel en Theo Overvliet.
Ik kan de lijst nog wel wat langer maken maar de strekking moge duidelijk zijn.
Koester de kennis en kunde van zij die het al weten maar haal binnen het jonge enthousiasme en zie dat als een waardevolle frisse wind.

Michiel ;)
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door regina »

hai beste medeleden ik begrijp dat je ergens een lijn moet trekken maar i.d.d, de jongere generatie is een leuke doelgroep en vaak is het zo dat ze beginnen met een gewonere fiets en daarna de smaak te pakken krijgen en in het schuurtje van opa en oma ineens zeer bijzondere dingen tegen kunnen komen ,en dat zou toch leuk zijn als er op die manier toch dingen boven water komen, voorts vind ik het een goed idee om een apart log ervoor te maken b.v. fietsen van na 1970 zodat een en ander niet door elkaar gaat lopen en anderen de keuze vrij is om het wel of niet te lezen, en er is nog een doelgroep die mij wel aanspreekt en dat zijn de kunstenaars ,ik ken er verschillende inmiddels die hele leuke fietsen bouwen eentje zelfs van allerlei materialen en zo leuk dat ze zelfs naar engeland verkocht worden als etalage/showobject, ook al sluit dat niet helemaal aan ik vind het toch heel leuk om te zien wat andere mensen er van maken, want het mag dan nu nog vrij nieuw zijn maar ze worden vanzelf oud m.v.g regina
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door australman »

Hou het zuiver en neem een jaartal,1960 of zoiets.Is duidelijk.
Natuurlijk zijn er dan hele interessante fietsen die buiten de boot vallen,maar dat hou je hoe dan ook.Op deze manier zul je het aantal forumleden niet in vijf jaar tijd verdubbelen,maar het is de vraag of dat wel zo noodzakelijk is.Je ziet het ook bij klassieke motorblaadjes.Op een gegeven moment bedenkt iemand de "youngtimer" om de klandizie te vergroten en voor je het weet staat het blad vol met afgetrapte japanners en haakt de oorspronkelijke doelgroep af.Fixies wil ik het helemaal niet over hebben.

Hans
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door gerritkan »

Ik sluit mij aan bij de woorden van Michiel .

Het duidelijk dat de jongere garde interesse heeft in fietsen die wij oudere destijds nieuw kochten . Maar ik zie hier ook dat die jongere toch ook oudere fietsen gaan kopen al of niet geïnspireerd door de verhalen hier over oudere fietsen.

Wat het ombouwen van fietsen betreft moet ik zeggen dat ik bij de Tweed Ride erg mooie heb gezien maar inderdaad ze passen niet binnen het doel van dit forum .
Maar als er af en toe een langs komt heb ik,daar geen bezwaar tegen .
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, met deze laatste schrijver kan ik het wel eens zijn.

Ik zie ook liever een klein kleine groep waar iets mee/aan te beleven is dan alles en iedereen die wat met fietsen heeft.

Ik vind overigens wel dat er aardige dingen gedaan worden met fietsen. zo kreeg ik ooit zelfbouw-ligfiets jongens in de werkplaats die iets moesten wat ze zelf thuis niet konden.
Erg leuk en interessant maar als het gaat om deze groep/site/
vereniging dan gaat het om oud en zo authentiek mogelijk.

Daar horen andere op zich leuke fiets-aangelegenheden niet bij.

Hoe je het regelt daar kan ik me dan weer niet zo veel bij voorstellen.
Goed omschrijven in de introductie en dan wandelt er desondanks toch nog wel eens een fixi binnen denk ik.

Misschien dan vriendelijk duidelijk maken dat het onderwerp ergens anders thuis hoort?

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door Maarten Waarlé »

ha ha, met die laatste schrijver had ik het over australman`s mening.
zo gaat dat in een drukbezocht forum.

Groet,
Maarten
Sup4pleX
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2013, 19.04

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door Sup4pleX »

Ik besef dat ik nieuw ben op het forum, maar ik wil toch even mijn mening geven over internet fora in het algemeen.

Ik zie een internet forum als een soort van virtuele gemeenschap waarin de leden een gezamelijke hobby/passie hebben. Vaak komt het voor dat bij deze gemakelijke hobby een andere gerelateerde hobby gepaard gaat. Als dit geldt voor een groot deel van de leden, dan vindt ik het een goed principe om daar ruimte voor te maken binnen de virtuele gemeenschap.
Je ziet dit ook op andere fora. Bijvoorbeeld een schaatsforum waarbij ook een onderdeel is voor fietsen (omdat een deel van de schaatsers in de zomer de racefiets pakt). Of een muziek forum waar ook ruimte is gemaakt om films te bespreken.

Op dit forum houden alle leden van "de oude fiets", maar is er ook een deel van de leden die houden van "de apparte moderne fiets". Of deze groep groot genoeg is om daar een appart deel voor te maken op het forum weet ik niet.

Ps. Tot die tijd lijkt mij "koffieklets" de juiste plek voor deze moderne fietsen. Die plek is toch bedoeld voor off-topic (dus niet gerelateerd aan oude fietsen) topics, die geschreven zijn door mensen die houden van oude fietsen? :D

Pss. Er staan trouwens best veel on-topic zaken in "koffieklets" :roll:
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door fietser »

Leuk al die verschillende reacties, en ook dat hier gewoon meningen worden verzameld en niet de een inhakt op de mening van de ander. Dat geeft toch iets meer een beeld van hoe de ideeën en wensen liggen. Ik heb even geteld: de reacties zijn grofweg in te delen in 7x “liever geen modernere fietsen of creaties” en 8x “moet wel kunnen, b.v. in een eigen rubriek”. Daar kan de forumredactie hopelijk iets mee, en natuurlijk kunnen er ook nog reacties bij komen.

Ik wil toch alvast proberen wat conclusies hieruit te trekken. Het lijkt zinvol om modernere fietsen en ombouwacties ruimte te geven, maar dan duidelijk afgebakend in een eigen rubriek. Hoe beter het lukt om dit af te bakenen, hoe minder de rest er last van heeft. Lukt de afbakening niet goed, dan zal de irritatie toenemen naarmate de moderne fietsen en fixies “groter” worden op dit forum.

Nu kijk ik (en vermoedelijk vele anderen) op het forum altijd eerst bovenaan naar de lijst van 10 nieuwste forumberichten. Daaruit is niet op te maken om welke rubriek het gaat, en vaak klik ik dan iets aan waar ik meteen denk: “eh bah!” (sorry voor deze ongenuanceerde maar eerlijke formulering). Is er misschien een manier om het voor bezoekers makkelijker te maken meteen het kaf van het koren te scheiden? B.v. in de lijst met nieuwste forumberichten met kleuren werken, afhankelijk van de rubriek/leeftijd?
Er staan trouwens best veel on-topic zaken in "koffieklets"
Dat klopt. Deze zaken kunnen beter in “vragen die je nergens anders kwijt kan” worden geplaatst, dat is namelijk bedoeld voor onderwerpen die wel on-topic zijn. Zoals vragen die met geschiedenis en onderzoek te maken hebben (die zie ik nu bij koffieklets staan - zonde). Misschien moet “vragen die je nergens anders kwijt kan” een andere naam krijgen want het wordt nu vaak niet begrepen/gebruikt.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Wat wel en wat niet?

Bericht door maartenB »

We zouden het allerliefste de lijst met berichten bovenaan, die erg sturend werkt, vervangen door een lijst met onderwerpen. Dan zie je dus de lijst met tien meest actuele onderwerpen.

Ik vrees echter dat dat niet mogelijk is: zo'n forum heeft bepaalde technische mogelijkheden en beperkingen. Ik meen me te herinneren dat dit een van die beperkingen is, maar wie het beter weet mag het direct zeggen.
Het is ook een overweging om dat scherm bovenaan helemaal weg te halen. Dan kom je gewoon binnen op het forumoverzicht, zoals op de meeste andere forums. Heb je enkel belangstelling voor het oude spul, dan kijk je bij de rubriek voor het oude spul.
Op dat moment merk je het niet eens als 30 andere mensen berichten over verbouwingen van 80-er jaren fietsen aan het uitwisselen zijn.

We gaan er wel wat mee doen - ik hou jullie op de hoogte.

Namens de forumredactie
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie