Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)

Bericht door JocoFoto »

Er zijn vele redenen waarom klassieke fietsen zo'n leuk onderwerp zijn voor de hobby. Zo kan een fiets erg mooi zijn om te zien, de techniek is interessant, het werken aan fietsen is leuk en overzichtelijk (in vergelijking met stoomlocomotieven bijvoorbeeld. Dan is er ook de historie, van bedrijfstak en individuen.

Maar daarbuiten is het zoeken en spotten leuk. Op Marktplaats, beurzen en zeker ook op straat. In ieder rek kan iets interessants staan en zo kijk ik beter om mij heen dan vroeger.

Zo viel mij bijvoorbeeld deze fiets op:

Afbeelding

Op het eerste gezicht een roestige zwarte fiets, zoals er velen zijn. Maar als ik een ouderwetse lamphaak of losse dynamoklem zie, dan kijk ik toch even. En als ik dan niet parallelle buizen zie, dan stop ik. Een ongewone combinatie.

Een blik op het balhoofd geeft de bevestiging van een interessante fiets; Vesting uit Haarlem. Een tamelijk bekend merk waar echter nog slechts sporadisch fietsen van opduiken.

Afbeelding

Het type lugs en het balhoofdstel doet denken richting midden jaren vijftig, of eerder.

Afbeelding

De nogal lompe aanhechting van de staande achtervork komt ook meer voor bij de 'vroege' sportfiets.

Afbeelding

De kroonkap was oorspronkelijk voorzien van het logo, een teken dat deze fiets origineel behoorlijk luxe is uitgevoerd.

Afbeelding

Terwijl ik zo de fiets aan het fotograferen was sprak de eigenaresse mij aan. Gelukkig begripvol en geïnteresseerd. We hebben uiteindelijk een hele tijd gepraat, en dat brengt me bij een ander leuk aspect van de hobby - het contact met mensen die je anders niet zou hebben ontmoet.

En zo ben ik een middag op bezoek geweest. De trapas had erg veel speling, dus die had nieuwe kogels en nieuw vet nodig.

En het was dan wel een pak werk - deze spietjes zaten echt enorm vast! -

Afbeelding

maar ook erg gezellig. En de Bayliss & Wiley as gaat weer jaren mee.

Dus zo kan het gaan; op weg naar een saaie boodschap een hele interessante (want dat is het) fiets gevonden, daarmee een (bescheiden) bijdrage geleverd aan de kennis van het merk Vesting en hele leuke gesprekken gevoerd.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)

Bericht door maartenB »

en je hebt die fiets dus en passant even voor haar opgeknapt? Mooi werk hoor!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)

Bericht door tdebruin »

Erg leuke 'spot'! Leuk en leerzaam dat je meteen de details bespreekt die interessant zijn, met de foto's erbij om het helemaal duidelijk te maken.
JocoFoto schreef: En zo ben ik een middag op bezoek geweest. De trapas had erg veel speling, dus die had nieuwe kogels en nieuw vet nodig.
Wauw, dat is wel heel erg aardig van je. Ik zie wel dagelijks fietsen die zo n held kunnen gebruiken - en het valt me op dat mensen vaak opgelucht zijn dat er eindelijk iemand is die niet zegt "ah joh gooi maar weg die oude zut".

Enne...
JocoFoto schreef:En het was dan wel een pak werk - deze spietjes zaten echt enorm vast! -
In mijn opvoeding zitten de spietjes op de foto ook nog verkeerd om. Ik hoop dat je de nieuwe spietjes netjes 'goed om' hebt gezet - al weet ik dat sommige mensen liever een originele situatie herstellen, dat is natuurlijk aan diegene die de reparatie uitvoert om te beslissen, tenslotte. Just saying.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)

Bericht door JocoFoto »

tdebruin schreef:Erg leuke 'spot'! Leuk en leerzaam dat je meteen de details bespreekt die interessant zijn, met de foto's erbij om het helemaal duidelijk te maken.
Fijn dat je de fiets kan waarderen! Dit soort fiets (klein merk, niet overmatig oud, matige staat, niet evident luxe (met Reynolds buizen ofzo)) wordt vaak ten onterechte over het hoofd gezien.
tdebruin schreef:Wauw, dat is wel heel erg aardig van je. Ik zie wel dagelijks fietsen die zo n held kunnen gebruiken - en het valt me op dat mensen vaak opgelucht zijn dat er eindelijk iemand is die niet zegt "ah joh gooi maar weg die oude zut".
Ach, mensen zijn ook regelmatig aardig tegen mij toch? Zo heb ik 'in ruil' een leuke fotocamera gekregen van ongeveer dezelfde leeftijd als de fiets. Was niet nodig geweest, wel leuk. En dat weggooien begrijp ik wel - als je iemand moet betalen voor die uren........
tdebruin schreef:In mijn opvoeding zitten de spietjes op de foto ook nog verkeerd om. Ik hoop dat je de nieuwe spietjes netjes 'goed om' hebt gezet - al weet ik dat sommige mensen liever een originele situatie herstellen, dat is natuurlijk aan diegene die de reparatie uitvoert om te beslissen, tenslotte. Just saying.
De man van de eigenaresse heeft de fiets een paar decennia terug opgeknapt en daarbij meerdere regels van de spie-behandeling met voeten getreden, waaronder ook met de blote hamer inslaan en de moertjes flink aantrekken. Beide spietjes waren daarom ook reddeloos verloren en ik heb ze vervangen door nieuwe exemplaren. Overigens keek de fietsenmaker de eigenaar met een lege blik aan toen hij vroeg om spietjes - blijkbaar is het fenomeen aan het uitsterven.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
nmgnbikes
Berichten: 63
Lid geworden op: 1 feb 2014, 19.28
Locatie: nijmegen

Re: Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)

Bericht door nmgnbikes »

en deze staat bij mij in de schuur een vesting heren fiets met velgremmen.
IMG_0397.JPG
IMG_0397.JPG (86.75 KiB) 7294 keer bekeken
IMG_0396.JPG
IMG_0396.JPG (142.05 KiB) 7294 keer bekeken
IMG_0394.JPG
IMG_0394.JPG (95.04 KiB) 7294 keer bekeken
IMG_0393.JPG
IMG_0393.JPG (81.55 KiB) 7294 keer bekeken
IMG_0392.JPG
IMG_0392.JPG (90.3 KiB) 7294 keer bekeken
IMG_0391.JPG
IMG_0391.JPG (143.9 KiB) 7294 keer bekeken
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Januari 2014: Vesting sportfiets (vroeg vijftiger jaren)

Bericht door JocoFoto »

Bedankt voor het plaatsen van de foto's nmgnbikes! Grappig en toevallig dat er van zo'n zeldzame fiets nog een tweede exemplaar opduikt, en nog in zo'n mooie staat ook.

Echt het broertje, zoveel details zijn identiek.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie