Pagina 1 van 2

Peerless damesfiets

Geplaatst: 23 jan 2014, 22.24
door OudeDurabo
Hoi allemaal,

Sinds kort deze Peerless fiets in mijn bezit. Erg mooie fiets om te zien. Duidelijk is ook dat er, vrij recent, veel werk aan is gedaan. Ik ben wel benieuwd naar iemand die wat meer over het merk kan vertellen, het bouwjaar van de fiets en over de details die erop zitten (origineel of niet?). 'Nederlands fabrikaat' staat op het balhoofd. De voorvork heeft het merkje Peerless. Het framenummer is 716 oid.

Afbeelding

Morgen zal ik proberen wat duidelijkere foto's te maken.

Groet, OudeDurabo

Re: Peerless damesfiets

Geplaatst: 24 jan 2014, 18.39
door OudeDurabo
Bij deze nog een duidelijkere overzichtsfoto. Leuke details zijn onder andere het pompje aan het frame, het slot aan het voorwiel (dynamo rechts aan het frame) en het stuur. Het framenummer is 761. Is er iemand die iets over de fiets kan vertellen ?? Ik ben heel benieuwd.

Afbeelding

Afbeelding

De enigste rem op de fiets is trouwens die op het voorwiel (blokje dat op de bovenzijde van de band drukt, onder het voorspatbord). Het achterwiel heeft een vrijloopnaaf. :?:

Re: Peerless damesfiets

Geplaatst: 24 jan 2014, 22.08
door maartenB
Ik vind het een erg fraaie, eenvoudige fiets.
Ik zou ook graag wat meer weten over Peerless.
Je fiets met enkel bandrem is typisch een fiets uit de jaren 20-30, met dat celluloid stuur. Remmen was destijds nog niet zo belangrijk, de goedkoopste modellen als deze hadden enkel zo'n rem.
Mooi hoor! Ik hoop dat iemand je nog wat over Peerless kan vertellen.

Heeft je fiets nikkel of chroom op naven en pedalen? Ik gok nikkel, bij zo'n eenvoudig model.
Overigens is het mogelijk dat het helemaal geen Peerless is, dat iemand heeft gerestaureerd en er gewoon maar een leuke transfer op heeft geplakt.
Fietser zou hier wellicht meer over kunnen zeggen.

Re: Peerless damesfiets

Geplaatst: 25 jan 2014, 17.38
door OudeDurabo
Hoi maartenB,

Bedankt voor je reactie. Qua leeftijd had ik de fiets dus goed ingeschat. Ik was bang dat de fiets toch nieuwer zou blijken.

De transfer op het balhoofd lijkt me sowieso authentiek, omdat je kan zien dat er omheen gelakt is. Wel heel netjes gedaan, want qua kleur zie je het niet. Enkel is het metaal onder de transfer en langs de rand minder 'glad'. De cranken en dergelijke lijken me nikkel (vrij mat oppervlakte). De naven weet ik niet, die zijn redelijk donker gekleurd.

Ik ga de fiets een goede poetsbeurt met Owatrol geven, hier en daar wat nieuw vet en dan de stalling in. Hopelijk kunnen m'n vriendin en ik van het zomer dan mooi te fietsen. :D Is toch leuker, beide op een oude fiets.

Groet, OudeDurabo

Re: Peerless damesfiets

Geplaatst: 25 jan 2014, 18.16
door fietser
De transfer op het balhoofd lijkt me sowieso authentiek, omdat je kan zien dat er omheen gelakt is.
Een "Nederlandsch Fabrikaat"-transfer op het balhoofd i.p.v. het merk kan onmogelijk kloppen. De fiets is naar mijn idee ooit opnieuw gemoffeld en gebiesd. Als je duidelijke (daglicht, scherp) en afzonderlijke foto's plaatst van
- het framenummer
- de trapas
- het mannetje tussen onderbuis en gebogen buis
- het kroonstuk met ondere balhoofdlug
en daarnaast nog de balhoofdbuislengte (tussen de cups) opmeet is de fabrikant van de fiets mogelijk te achterhalen. En misschien zelfs het bouwjaar.

Groeten,
fietser

Re: Peerless damesfiets

Geplaatst: 25 jan 2014, 20.33
door regina
hai hier regina, ik heb mij vroeger ooit laten vertellen door een fietsenmaker dat peerles een submerk was van gazelle, maar bind me er niet op vast want het is heel lang geleden, zelf heb ik ook wat dingen van peerless dus ik ben er ook wel nieuwsgierig naar ,een hele mooie fiets is het zeker , maar zou je er wel owatrol op smeren? goed in de vaseline doet ook wonderen, in elk geval veel plezier en succes ermee m.v.g. regina

Re: Peerless damesfiets

Geplaatst: 28 jan 2014, 19.29
door OudeDurabo
Even foto's gemaakt. Ik denk inderdaad dat klopt wat eerder gezegd is, en dat Peerless waarschijnlijk niet het merk is. Hopelijk herkend iemand alsnog iets van het volgende.

Tussen de cups meet ik circa 27,5 tot 28 cm. Foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De trapas, dergelijke trapas heb ik nog niet uit elkaar gehad. Kan iemand mij vertellen hoe ik bij de kogels kan komen? Hoe begin ik met demonteren? Heb ik iets met die klemmen nodig? Links of rechtse draad?
Afbeelding

Achternaaf, The Villiers Delux, iemand een goede beschrijving om deze van onderhoud te voorzien? Hoe uit elkaar en olie, vet?
Afbeelding

Framenummer 761:
Afbeelding

En nog het framenummer van mijn Durabo transportfiets. 12444
Afbeelding

@ Regina: twijfelde een beetje. Ik zet de fiets niet in een laag Owatrol, maar dacht eraan om met een doek Owatrol of lijnolie op te wrijven. Is er een reden om dat niet te gaan doen? Vaseline had ik nog niet aan gedacht, is ook een goede optie.

EDIT: het mannetje vergeten, maak ik nog even

Peerless

Geplaatst: 28 jan 2014, 20.18
door cmoeke
Hallo,

Yankee en Peerless zijn namen welke door Jan Huizing uit Hoogeveen aan zijn fietsen werden gegeven.
Jan Huizing liet zich in okt 1945 bij de Kamer van Koophandel inschrijven met als doel de fabricage van fietsen en de handel in onderdelen. In 1946 werd begonnen met de fabricage van Yankee rijwielen. Ook werden deze bij Germaan in Meppel gefabriceerd. in 1954 zag Peerless ,hetgeen "weergaloos" betekent,het levenslicht.

Re: Peerless damesfiets

Geplaatst: 28 jan 2014, 21.33
door OudeDurabo
Het mannetje:

Afbeelding

Re: Peerless damesfiets

Geplaatst: 28 jan 2014, 21.40
door maartenB
tandwielblad doet wel een belletje rinkelen, maar ik weet nog niet welk.
Was het Humber?
Het is in elk geval heel fraai, met die mannetjes die hand-in-hand rondrennen!

PS: even snel Googelen op 'Humber chainring' en ja hoor, daar zijn ze! Humber . Maar dat is niet het merk van de fiets. Het tandwielblad is trouwens na-oorlogs, dus wellicht nieuwer dan de rest van de fiets.

Trapas: klembout links lossen en dan kun je de cup er met wat beleid uitdraaien.