nieuw lid

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
roeloflantinga
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2014, 17.48

nieuw lid

Bericht door roeloflantinga »

Hallo,

wegens het feit dat ik in het bezit ben van een oude fiets leek het mij leuk om mij in dit wereldje wat meer rond te gaan fietsen. Het betreft een rolls flex die mijn grootvader nieuw heeft gekocht en nu in mijn bezit is. mijn vader heeft ook nog een exemplaar staan en die is volledig gerestaureerd.


Met vriendelijke groet
Roelof Lantinga
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: nieuw lid

Bericht door maartenB »

Nou, dat zijn wel meteen heel bijzondere fietsen zeg, om binnen te komen!

In welke jaren zijn die Rolls Flex fietsen eigenlijk gebouwd? En weet je ook hoeveel er gemaakt zijn?

groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: nieuw lid

Bericht door wimjansen »

Rollsflex is een fiets die in feite ontwikkeld is voor fietsen met hulpmotor, 1948. Ontwerper, althans degeen die het idee heeft ontwikkeld is Dhr H.E. Gravemeijer. In het archief van de Oude Fiets - onderwerp "verende fietsen"- is een interview aanwezig van Theo Overvliet met Gravemeijer. Er staat daarin o.m. het volgende: ...Deze (H.E.G.) heeft samen met S.J. de Groot uit Baarn octrooi op deze vinding gekregen (nrs. 72350 en 79220). De fiets had een verende voorvork en achtervering met een spiraalveer en een bladveer.[..] In 1950 werd deze vinding door de handelsonderneming van Dhr. Barneveld uit Baarn in productie genomen. Deze handelsonderneming voerde de naam 'Rolls Cycles'. [...] Alvorens met Barneveld in zee te gaan had Gravemeijer ook geprobeerd om Burgers en Stokvis voor de vinding te interesseren ...(en volgt nog meer lezenswaardigs).
Overigens leuk dat er weer -minstens- een verende fiets in de club bij komt!

Wim
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: nieuw lid

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

En dit is er ooit ook nog over de Rollsflex geschreven, door een lid van De Oude Fiets !

http://wielersport.slogblog.nl/post/1/6030

Groeten van
Henk
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: nieuw lid

Bericht door Nicolas »

Grappig te horen!
Dacht dat ik de enigste zou zijn met 2 Rollsflex fietsen in mijn verzameling!
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: nieuw lid

Bericht door TheodK »

dag roelof

leuk dat je ook een Rollsflex hebt. Ik heb er zelf ook een en heb in het clubblad van de vereniging een artikeltje over verende fietsen geschreven waarin de Rollsflex ook te vinden is. Je kan het lezen als je in de index van het tijdschrift op deze website zoekt naar verende fietsen. Er staan alleen geen afbeeldingen bij.
ik heb in mijn verzameling een thema verende fietsen. Ik heb er twee van vlak na 1900 (een Success en een BSA) en drie uit de periode rond 1950 (Rollsflex, Zweeffiets en de verende fiets van Mulder uit Zwolle).
Van de Rollsflex zijn nogal wat verschillende uitvoeringen gemaakt. heb je ook een foto van jouw fiets?

groet theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: nieuw lid

Bericht door JasperA »

Graag zou ik dit stukje ‘provenance’ weer op de juiste plek laten terechtkomen. Iemand een idee waar de betreffende fiets is? Velorama misschien?
Bijlagen
01F08FB5-1EC5-411C-AFF2-B310E3B0FC57.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: nieuw lid

Bericht door arnoldus »

Nog een Rolsflex ditmaal een kruisframe, er komen er steeds meer tevoorschijn
Bijlagen
IMG_3023_LI (800x600).jpg
Plaats reactie