Raleigh om van te smullen

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2360
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Raleigh om van te smullen

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Henk vermoede al dat het een fraaie fiets zou kunnen zijn en
ik was het direkt met hem eens.

Ik had een bod gedaan op de fiets en er eigenlijk geen verdere aandacht meer aan geschonken.
Een keer overboden maar nu toch de fiets opgehaald in Drenthe.

Soms moet iets je toevallen en dat lijkt bij deze fiets het geval.
De fiets werd aangeboden door oude fiets lid en voormalig rijwielhersteller te Rotterdam, Kees Hofman. Deze fiets heeft enige jaren terug in het rijwiel te koop gestaan maar er waren geen reacties op gekomen.Nu dan maar op Marktplaats.
Raleigh damesfiets 1929
Raleigh damesfiets 1929
001.JPG (330.83 KiB) 7334 keer bekeken
Het fraaie aan de fiets is wel dat ze geheel origineel is.
Enige nikkelslijtage is er wel maar de meeste biezen zijn nog in goede staat.
En vrij uitzonderlijk is dat het achterspatbord nog geheel groen is .Geen wit geverfd stuk en ook geen aanwijzingen voor een los stukje wit.
Ik vraag me af hoe dat mogelijk is omdat de fiets in gebruik is geweest bij een Rotterdamse vroedvrouw en die zal op haar tochten na 1935 best wel een politieagent tegen moeten zijn gekomen.
Misschien had ze hem (die overheidsdienaar) op de wereld gezet en derhalve wat respijt ten aanzien van betaling van de boete.
een gelakt en gebiesd achterspatbord
een gelakt en gebiesd achterspatbord
005.JPG (355.25 KiB) 7334 keer bekeken
De fiets heeft een drieversnellingen terugtraprem naaf in combinatie met velgremmen. Deze combi werd aangeboden en blijkbaar niet alleen met een enkele voorrem.

Het frame is 24 inch hoog ,zo`n 61,5 cm en Kees wist ook te melden dat de vrouw lang en slank was.
balhoofdembleem voor oa nederland
balhoofdembleem voor oa nederland
002.JPG (362.32 KiB) 7334 keer bekeken
De fiets heeft het typische balhoofd embleem voor leveranties buiten de UK (zo neem ik het aan) en er zit ook een kroon-embleem van Wesling ,contractant voor nederland en kolonien op dus het is echt een in nederland gebruikte fiets.
SA versnelling met beschermkapje
SA versnelling met beschermkapje
004.JPG (365.45 KiB) 7334 keer bekeken
De lamphaak is van na 1927 voordien hadden ze een lamphaak met R bij Raleigh. de spatborden zijn al van het bredere type wat ook in die jaren gewijzigd is.
Opvallend is dat er nog spake is van nikkel ipv chroom.
Ik was in de veronderstelling dat Raleigh na 1928 volledig op chroom was over gestapt maar blijkbaar is dat dus niet zo.
Het framenummer begint met een E en dat staat voor 1929.

Leuk project om wat aan te poetsen, schoon te maken en verder van af te blijven.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh om van te smullen

Bericht door maartenB »

Leuk man! Ik had hem ook gezien maar vertrouwde die combi van terugtraprem met velgremmen eigenlijk niet.
Waarom hebben ze dat eigenlijk geleverd?

Hoe dan ook: gaaf fietsje!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2562
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Raleigh om van te smullen

Bericht door Durabo88 »

Mooie fiets,

Standaard gelakt in zwart en daarna in groen afgelakt.

Mooi zo'n KC naaf van Sturmey Archer. Wel uit ongeveer dezelfde periode. Misschien optioneel of door een fietsenmaker zelf gemonteerd?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1579
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh om van te smullen

Bericht door Fotomaan »

Prachtige fiets hoor.
Ik lees dat er een terugtraprem in de naaf zit?
Is dat iets speciaals?
Ik dacht wel al meteen te zien dat de achternaaf wat dikker is of de remtrommel wat kleiner.
En waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben is de hoogte van de balhoofdbuis tussen de lagers. Dat ziet er ook hoog uit voor dit model fiets. ik meen dat Gazelle ze ooit heeft gemaakt van 31cm lang.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Raleigh om van te smullen

Bericht door Elibert van Dalen »

al ben ik eigenlijk alleen van de gazelle, moet ik toch zeggen dat je een zeer mooie fiets hebt gekocht!! zelf neig ik ook meer naar de oudere fietsen tegenwoordig. alleen nog niet de geschikte tegen gekomen helaas.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Durabo88
Berichten: 2562
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Raleigh om van te smullen

Bericht door Durabo88 »

Beste Fotomaan,

Laat ik het zo zeggen, versnellingen was vroeger al een luxe, laat staan een extra rem. Overigens waren versnellingen hier ook niet echt een noodzaak zoals in bijv. Noorwegen. De KC naaf ben ik nog niet veel tegengekomen. Ik heb er één gehad om het inwendige een keer te bekijken, maar daarna ook meteen weer verkocht.

Overigens was SA niet zo gespecialiseerd in terugtrapremmen, daar waren ze bij Fichtel en Sachs veel beter in.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Raleigh om van te smullen

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten .

Leuke fiets en in zo,n mooie staat echt een mooie aanwinst .

Mag Hariette het netje voor de jas beschermer maken of doe je dat ook zelf als een nieuw talenten van je.

Groet Gerrit
Maarten Waarlé
Berichten: 2360
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Raleigh om van te smullen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja ,ik weet het eigenlijk ook niet,
of zo`n versnellingsnaaf met rem in combinatie met velgremmen
een optie was bij Raleigh.
Ze staan wel als optie in de Raleigh catalogus (die naaf) maar dan staat er niets over de min of meer standaard velgremmen.
Ik heb eens een Raleigh damesfiets gehad van 1919 met achter een terugtraprem- drieversnellingen. Een type N was dat.
Voor zat een rem maar naar achter geen stangetjes of ook maar gaten in het frame.

Ik kan me wel voorstellen dat deze fiets gewoon een standaard optie was. De Raleigh van Michiel, een wat verzwaard model qua wielen heeft ook drie remmen. Waarom ook niet?

Echt bewijs zou gevonden moeten worden in de catalogi. Of dat er nog drie-vier exemplaren opduiken. dan neem ik het ook wel aan.

Over het balhoofd, Fotomaan. Dat is idd heel hoog Raleigh was daar in heel 'hollands'. Ik heb het opgemeten;297mm zo`n kleine 2 cm langer dan m`n Gazelle no7!!

Elibert; Dat gaat lukken, een hele vroege Gazelle. En die zijn ook heel fraai!

Ja die netjes of touwen aan het achterspatbord daar denken we (-> Har en ik) nog eens over na. De haakjes en veertjes zitten er nog, dat is al winst. Had Luuk niet zo`n bosje draad voor jasbeschermers?

Groeten,
Maarten
remurk
Berichten: 385
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Raleigh om van te smullen

Bericht door remurk »

Prachtig om zo'n oude Raleigh in zo'n mooie originele staat te zien! Voor wat betreft het balhoofdembleem: volgens mij is dit het normale oude Raleigh embleem dat gebruik is geweest totdat ergens in de jaren 20 het eerste balhoofdplaatje met aan de bovenzijde het "vogelhoofd" (een reiger) werd ingevoerd. Het 1e type plaatje met de reiger ("Heron") is overigens daarna nog enkele malen gerestyled en zoals bekend, nog steeds in gebruik. Groet en veel plezier er mee, Rutger
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh om van te smullen

Bericht door maartenB »

Hoi Rutger,
Dat balhoofdlogo hebben we hier op het forum al eens een lange discussie over gehad. De conclusie was, dat Raleigh UK er weliswaar ergens begin jaren 20 mee is gestopt (Engelse Raleighs uit de jaren 20 hebben die vogel, eerst in transfer in verschillende modellen en pas ergens na de oorlog een plaatje) maar dat voor in elk geval de Nederlandse export tot ver na de oorlog door is gegaan met het oude logo, zoals op de fiets van Maarten w.
In een nederlandse folder van eind jaren 30 staat zelfs dat je Raleighs enkel mag kopen met dat oude logo, want dan weet je dat het 'eerlijke' import betreft. Zie documentatiebank.
groetjes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie