Raleigh om van te smullen
Geplaatst: 1 feb 2014, 17.12
Beste groep,
Henk vermoede al dat het een fraaie fiets zou kunnen zijn en
ik was het direkt met hem eens.
Ik had een bod gedaan op de fiets en er eigenlijk geen verdere aandacht meer aan geschonken.
Een keer overboden maar nu toch de fiets opgehaald in Drenthe.
Soms moet iets je toevallen en dat lijkt bij deze fiets het geval.
De fiets werd aangeboden door oude fiets lid en voormalig rijwielhersteller te Rotterdam, Kees Hofman. Deze fiets heeft enige jaren terug in het rijwiel te koop gestaan maar er waren geen reacties op gekomen.Nu dan maar op Marktplaats.
Het fraaie aan de fiets is wel dat ze geheel origineel is.
Enige nikkelslijtage is er wel maar de meeste biezen zijn nog in goede staat.
En vrij uitzonderlijk is dat het achterspatbord nog geheel groen is .Geen wit geverfd stuk en ook geen aanwijzingen voor een los stukje wit.
Ik vraag me af hoe dat mogelijk is omdat de fiets in gebruik is geweest bij een Rotterdamse vroedvrouw en die zal op haar tochten na 1935 best wel een politieagent tegen moeten zijn gekomen.
Misschien had ze hem (die overheidsdienaar) op de wereld gezet en derhalve wat respijt ten aanzien van betaling van de boete.
De fiets heeft een drieversnellingen terugtraprem naaf in combinatie met velgremmen. Deze combi werd aangeboden en blijkbaar niet alleen met een enkele voorrem.
Het frame is 24 inch hoog ,zo`n 61,5 cm en Kees wist ook te melden dat de vrouw lang en slank was.
De fiets heeft het typische balhoofd embleem voor leveranties buiten de UK (zo neem ik het aan) en er zit ook een kroon-embleem van Wesling ,contractant voor nederland en kolonien op dus het is echt een in nederland gebruikte fiets.
De lamphaak is van na 1927 voordien hadden ze een lamphaak met R bij Raleigh. de spatborden zijn al van het bredere type wat ook in die jaren gewijzigd is.
Opvallend is dat er nog spake is van nikkel ipv chroom.
Ik was in de veronderstelling dat Raleigh na 1928 volledig op chroom was over gestapt maar blijkbaar is dat dus niet zo.
Het framenummer begint met een E en dat staat voor 1929.
Leuk project om wat aan te poetsen, schoon te maken en verder van af te blijven.
Groeten,
Maarten
Henk vermoede al dat het een fraaie fiets zou kunnen zijn en
ik was het direkt met hem eens.
Ik had een bod gedaan op de fiets en er eigenlijk geen verdere aandacht meer aan geschonken.
Een keer overboden maar nu toch de fiets opgehaald in Drenthe.
Soms moet iets je toevallen en dat lijkt bij deze fiets het geval.
De fiets werd aangeboden door oude fiets lid en voormalig rijwielhersteller te Rotterdam, Kees Hofman. Deze fiets heeft enige jaren terug in het rijwiel te koop gestaan maar er waren geen reacties op gekomen.Nu dan maar op Marktplaats.
Het fraaie aan de fiets is wel dat ze geheel origineel is.
Enige nikkelslijtage is er wel maar de meeste biezen zijn nog in goede staat.
En vrij uitzonderlijk is dat het achterspatbord nog geheel groen is .Geen wit geverfd stuk en ook geen aanwijzingen voor een los stukje wit.
Ik vraag me af hoe dat mogelijk is omdat de fiets in gebruik is geweest bij een Rotterdamse vroedvrouw en die zal op haar tochten na 1935 best wel een politieagent tegen moeten zijn gekomen.
Misschien had ze hem (die overheidsdienaar) op de wereld gezet en derhalve wat respijt ten aanzien van betaling van de boete.
De fiets heeft een drieversnellingen terugtraprem naaf in combinatie met velgremmen. Deze combi werd aangeboden en blijkbaar niet alleen met een enkele voorrem.
Het frame is 24 inch hoog ,zo`n 61,5 cm en Kees wist ook te melden dat de vrouw lang en slank was.
De fiets heeft het typische balhoofd embleem voor leveranties buiten de UK (zo neem ik het aan) en er zit ook een kroon-embleem van Wesling ,contractant voor nederland en kolonien op dus het is echt een in nederland gebruikte fiets.
De lamphaak is van na 1927 voordien hadden ze een lamphaak met R bij Raleigh. de spatborden zijn al van het bredere type wat ook in die jaren gewijzigd is.
Opvallend is dat er nog spake is van nikkel ipv chroom.
Ik was in de veronderstelling dat Raleigh na 1928 volledig op chroom was over gestapt maar blijkbaar is dat dus niet zo.
Het framenummer begint met een E en dat staat voor 1929.
Leuk project om wat aan te poetsen, schoon te maken en verder van af te blijven.
Groeten,
Maarten