Fongers Grand Sport 1959

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers Grand Sport 1959

Bericht door jrietveld »

Gister een fraaie Grand Sport 1959 (hoogte 58 cm, 28 inch wielen, nummer L5832)op de kop getikt. Goeddeels origineel, zowel technisch als qua lak (behalve het witte stukje achterspatbord en wat alu-verf op de voorspaken).
De fiets in het eerste productiejaar geleverd (naven ook van 1959) in de meest luxe uitvoering; met een prijs was fl. 247,50 was het niet alleen de duurste Fongers, maar waarschijnlijk ook de duurste toer-/sportfiets die er op dat moment in Nederland te koop was.
Dit herenmodel is vrij schaars en slechts tot 1963 gemaakt ivm zo nu en dan optredende breuk bij de aanhechting van de horizontale buisjes aan de zitbuis. Het damesmodel zou tot het bittere eind (juni 1970) leverbaar zijn.

Het zadel hoort zwart-wit zijn, wat er op zit is van een grijze Fongers uit 1960.
Let op fraaie details, zoals pompje, kapje op de expanderbout en de manier waarop de verlichtingsdraad is gevlochten.

Even kijken wat ik er mee doe (het pompje blijft uiteraard in Groningen...).

groet, Jos
Bijlagen
SAM_3651.JPG
SAM_3651.JPG (256.5 KiB) 6919 keer bekeken
SAM_3649.JPG
SAM_3649.JPG (320.18 KiB) 6919 keer bekeken
SAM_3648.JPG
SAM_3648.JPG (318.96 KiB) 6919 keer bekeken
SAM_3647.JPG
SAM_3647.JPG (317.25 KiB) 6919 keer bekeken
SAM_3645.JPG
SAM_3645.JPG (258.95 KiB) 6919 keer bekeken
SAM_3644.JPG
SAM_3644.JPG (255.82 KiB) 6919 keer bekeken
SAM_3643.JPG
SAM_3643.JPG (253.81 KiB) 6919 keer bekeken
Grand Sport L5832.JPG
Grand Sport L5832.JPG (311.5 KiB) 6919 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers Grand Sport 1959

Bericht door Durabo88 »

Beste Jos,

Ziet er erg mooi uit. Zelfs het originele dopje op de expanderbout zit er nog op!

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Grand Sport 1959

Bericht door JasperA »

Proficiat! Erg mooi inderdaad! Ook het wiegframe vind ik sowieso al erg fraai!

Ik ben benieuwd hoe de fiets er (behalve in het echt maar ook) met wat liefde en aandacht + het juiste zadel uit ziet. Het zadel met het grijze vlak vloekt nu een beetje zo lijkt het (voor zover de kleuren zwart en grijs kunnen vloeken...).

Ik weet niet of je al een lijst met gegadigden hebt voor de fiets (ik doe maar even de aanname dat bij het bepalen wat je ermee gaat doen ook de fiets weer van de hand doen een optie is) maar mij mag je in ieder geval als geïnteresseerde noteren!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Fongers Grand Sport 1959

Bericht door fietser »

met een prijs was fl. 247,50 was het niet alleen de duurste Fongers, maar waarschijnlijk ook de duurste toer-/sportfiets die er op dat moment in Nederland te koop was
Dat valt wel mee. Magneet Holiday Jr., 1959: ƒ 259,-. Magneet Pacer en Clubsport: beide ƒ 253,-. Locomotief Tour de France, 1959: ƒ 279,35. Verder heb ik niet gekeken, maar Gazelle zal ook wel iets in die prijsklasse gehad hebben. Het model van deze Fongers is erg mooi en ook zeldzaam. De afwerking is kwalitatief doorsnee. Een topklassefiets kwam toen uit Amsterdam, niet uit Groningen. Behalve als je een expanderboutkapje belangrijk vindt. 8-)

Niets ten nadele van deze fiets, ik vind hem zoals gezegd ook mooi. Maar je moet hem in het juiste perspectief bekijken.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers Grand Sport 1959

Bericht door jrietveld »

Dank Fietser voor je reactie, ik had hem verwacht. Magneet en Locomotief hadden natuurlijk al echte sportfietsen, Fongers nog nauwelijks.

Jasper, ik neem de fiets deze week mee naar Bali; een goede kennis van onze club (Fahmi Saimima) is al heel lang op zoek naar dit model. Hij komt daar goed terecht.

groet,Jos
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers Grand Sport 1959

Bericht door Durabo88 »

Toch is het jammer dat de Locomotief en zeker Magneet sportfietsen weinig opduiken. Het is makkelijker om aan een goudkleurige RIH-Fongers te komen. De SH van Fongers is daarentegen echt een zeldzaamheid. Het hierboven genoemde wiegframe kom je zo nu en dan wel eens tegen, maar deze is wel echt mooi compleet.

De Grand Sport zal aan de andere kant van de oceaan best goed terechtkomen. Al poetsen ze de fietsen daar wel erg ver tot op de rooie menielaag.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Fongers Grand Sport 1959

Bericht door fietser »

Dank Fietser voor je reactie, ik had hem verwacht.
Graag gedaan, Jos, als je weer eens gaat zweven zal ik er zijn. :mrgreen:
Fijne dagen in Bali,
groeten,
fietser
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Grand Sport 1959

Bericht door JasperA »

Jasper, ik neem de fiets deze week mee naar Bali; een goede kennis van onze club (Fahmi Saimima) is al heel lang op zoek naar dit model. Hij komt daar goed terecht.
Is dat dan wel onder de voorwaarde dat hij, wanneer de fiets een opknapbeurt heeft gehad en het juiste zadel, de foto's even stuurt? ;)

Ik houd me dan in ieder geval alvast aanbevolen mocht er nog eentje op duiken!

Zelf hoop ik uiteindelijk te mogen waken over twee Groninger rijwielen van voor 1930 en dan het liefst twee herenfietsen in maat 55-60.

Bepaalde na-oorlogse Fongers sportfietsen (zoals het wiegframe maar ook die met de rode accenten en witte spatborden) spreken me ook erg aan! Met andere niet-Groningse merken, waarvan de modellen vergelijkbaar zijn, heb ik dat dan weer helemaal niet. Een rationele verklaring, behalve dan dat ik in Groningen geboren ben, zal ik er niet voor kunnen geven.

Overigens is mijn zoektocht naar het genoemde wensenlijstje nog maar kort. Van meerdere clubleden kreeg ik al als advies; heb geduld... :mrgreen:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie