Haagse Gazelle No.8 uit 1952
Geplaatst: 12 feb 2014, 22.33
Beste oude fietsliefhebbers,
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Gazelle No.8 uit 1952. Het is een hoog, 61 centimeter, damesmodel met twee trommelremmen en geen versnellingen. De oorspronkelijke, al overleden, eigenaresse woonde in Den Haag. Dit blijkt ook uit de ingegraveerde postcode. Ik kon de fiets via marktplaats kopen van haar dochter. Haar man heeft een poging gedaan het rijwiel op te knappen, maar heeft dit, zo lijkt het, beperkt tot het monteren van zwarte antilek-banden met zijreflectie. Los van de banden lijken de jasbeschermers inclusief bevestiging, de zwarte pedalen met reflectoren, de dynamo (een witte kunststof Soubitez) en ook de bel (met een klavertjevier opdruk, maar wel met een ouderwets metalen binnenwerk) mij niet origineel. Wel origineel en compleet zijn de Lucifer koplamp en het varkensneus achterlicht (zonder verklikkerlichtje). De kettingkast lijkt ook origineel maar is kapot en hier en daar provisorisch met tape opgelapt. Dit is ook gedaan met het Lepper Elasco zadel. De lak van de fiets lijkt hier en daar te veel gepoetst. Biezen zie je nauwelijks meer, terwijl ook het No.8 logo bijna onleesbaar is geworden.
In principe kun je nog gewoon rijden op de fiets. De trapas heeft geen speling, maar het voorwiel heeft wel een behoorlijke slag die nog wel te richten lijkt als ik de spaaknippels op de tamelijk verroeste spaken kan laten draaien. Ook heeft het freewheel de neiging om mee te draaien als je tijdens het rijden de voeten van de pedalen haalt. Verder is de verlichtingsdraad naar het achterlicht gebroken.
Ik wil de fiets weer in een enigszins oorspronkelijke toestand brengen. Al twijfel ik nog wel over het monteren van witte banden zonder zijreflectie of met zijreflectie en ook een achterreflector. Dat laatste lijkt niet echt op een esthetisch verantwoorde manier te kunnen gebeuren gezien de gemonteerde klapstandaard.
Over het restaureren van het rijwiel heb ik een paar vragen.
Welke kleur horen de beschadigde zwarte handvatten van de remhendels te hebben? Is zwart wel de originele kleur? De handvatten aan het stuur zijn namelijk wit.
Horen de pedalen ook wit te zijn? Ik heb nog een paar witte liggen, al hebben deze geen Gazelle opdruk.
Gezien de Lucifer koplamp, zal er ook wel een Lucifer dynamo ophoren. Maar wat moet dat zijn, een een Lucifer 800?
Waar moet ik denken bij het opmaken van de op het oog gewone BSA trapas. heeft deze een afwijkende kogelmaat(anders dan 1/4 inch) en is de as in een bus gemonteerd?
Op internet zag ik witte Retro Vredestein banden met zijreflectie. Zit die zijreflectie er opgeplakt? Met ander woorden zou je hem betrekkelijk gemakkelijk kunnen verwijderen?
Ook andere tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Victor
P.s. Wouter, die elders op het forum en No.8 zoekt: deze in principe niet te koop of je moet een heel aardige prijs bieden.
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Gazelle No.8 uit 1952. Het is een hoog, 61 centimeter, damesmodel met twee trommelremmen en geen versnellingen. De oorspronkelijke, al overleden, eigenaresse woonde in Den Haag. Dit blijkt ook uit de ingegraveerde postcode. Ik kon de fiets via marktplaats kopen van haar dochter. Haar man heeft een poging gedaan het rijwiel op te knappen, maar heeft dit, zo lijkt het, beperkt tot het monteren van zwarte antilek-banden met zijreflectie. Los van de banden lijken de jasbeschermers inclusief bevestiging, de zwarte pedalen met reflectoren, de dynamo (een witte kunststof Soubitez) en ook de bel (met een klavertjevier opdruk, maar wel met een ouderwets metalen binnenwerk) mij niet origineel. Wel origineel en compleet zijn de Lucifer koplamp en het varkensneus achterlicht (zonder verklikkerlichtje). De kettingkast lijkt ook origineel maar is kapot en hier en daar provisorisch met tape opgelapt. Dit is ook gedaan met het Lepper Elasco zadel. De lak van de fiets lijkt hier en daar te veel gepoetst. Biezen zie je nauwelijks meer, terwijl ook het No.8 logo bijna onleesbaar is geworden.
In principe kun je nog gewoon rijden op de fiets. De trapas heeft geen speling, maar het voorwiel heeft wel een behoorlijke slag die nog wel te richten lijkt als ik de spaaknippels op de tamelijk verroeste spaken kan laten draaien. Ook heeft het freewheel de neiging om mee te draaien als je tijdens het rijden de voeten van de pedalen haalt. Verder is de verlichtingsdraad naar het achterlicht gebroken.
Ik wil de fiets weer in een enigszins oorspronkelijke toestand brengen. Al twijfel ik nog wel over het monteren van witte banden zonder zijreflectie of met zijreflectie en ook een achterreflector. Dat laatste lijkt niet echt op een esthetisch verantwoorde manier te kunnen gebeuren gezien de gemonteerde klapstandaard.
Over het restaureren van het rijwiel heb ik een paar vragen.
Welke kleur horen de beschadigde zwarte handvatten van de remhendels te hebben? Is zwart wel de originele kleur? De handvatten aan het stuur zijn namelijk wit.
Horen de pedalen ook wit te zijn? Ik heb nog een paar witte liggen, al hebben deze geen Gazelle opdruk.
Gezien de Lucifer koplamp, zal er ook wel een Lucifer dynamo ophoren. Maar wat moet dat zijn, een een Lucifer 800?
Waar moet ik denken bij het opmaken van de op het oog gewone BSA trapas. heeft deze een afwijkende kogelmaat(anders dan 1/4 inch) en is de as in een bus gemonteerd?
Op internet zag ik witte Retro Vredestein banden met zijreflectie. Zit die zijreflectie er opgeplakt? Met ander woorden zou je hem betrekkelijk gemakkelijk kunnen verwijderen?
Ook andere tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Victor
P.s. Wouter, die elders op het forum en No.8 zoekt: deze in principe niet te koop of je moet een heel aardige prijs bieden.