Vleugelmoeren voor en achter, waar te vinden?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
remichi
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2013, 21.38

Vleugelmoeren voor en achter, waar te vinden?

Bericht door remichi »

Hallo forum,

Ik ben weer terug uit Kenia waar ik op een gemotoriseerde Indiaase fiets reed. Zie: http://www.bit.ly/kenyanbicycles. Deze fiets heb ik verkocht aan een Keniaan die hem in zijn museumpje ging zetten.

Terug in Nederland rijd ik rond op mijn voordeoorlogse Locomotief tandem. Deze heeft trouwens recentelijk het probleem dat als je wil weg fietsen of na het remmen dat je eerst een aantal (soms wel 10!) rondes moet trappen voordat hij hem pakt. Ben er nog niet aan toe gekomen het achterwiel na te kijken, maar iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Ik heb laatst ook nog een Jan Janssen Tour de France fiets uit vermoedelijk 1989 gekocht om er een fixed gear van te maken. Ik heb geen framenummer kunnen vinden maar op internet staat een 1989 foldertje van een Tour de France fiets met iets andere kleuren, de mijne is chroom voorvork, rood balhoofd, zwart middenstuk frame en witte achterkant.
Heb in Kenia een stuk hardhout laten draaien wat nu dient als stuur, en een leuk leren zadel is onderweg via eBay.
Nu heb ik op elk wiel 1 vleugelmoer zitten, maar zou graag aan beide kanten van de as een vleugelmoer plaatsen. Kan ze echter nergens vinden op internet, marktplaats, fiets onderdelen sites, eBay etc.
Heeft iemand een advies waar ik leuke racefiets vleugelmoeren kan vinden?

Vast bedankt.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vleugelmoeren voor en achter, waar te vinden?

Bericht door maartenB »

vleugelmoeren weet ik niet, maar over je tandem: wat voor achteras zit erin? SA versnellingen, terugtraprem? (zo ja: welk merk) Vrijloop met freewheel?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
remichi
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2013, 21.38

Re: Vleugelmoeren voor en achter, waar te vinden?

Bericht door remichi »

Ow ja dat was ik vergeten te vertellen.

Het is geloof ik Sturmey Archer maar dat moet ik even controleren, ga nu met de storm alleen even niet naar buiten.

Het is in ieder geval een terugtraprem. Het wiel is er niet best aan toe, want remmen doet hij ook niet heel goed, en weer wegfietsen nadat je hebt geremd dus ook niet echt.
Het is meer een gebruiksfiets dan een museumstuk moet ik bekennen, hij heeft erg veel last van roest bij het balhoofd. Verder zit er op de voorste trapas erg veel speling. Daar het een asymmetrische as is en daar volgens mij geen vervangende onderdelen voor te vinden zijn durf ik aan die voorste trapas niet veel te doen.
remichi
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2013, 21.38

Re: Vleugelmoeren voor en achter, waar te vinden?

Bericht door remichi »

De achternaaf van de tandem is een Torpedo. Er staat "F&S Schweinfurt K Torpedo System Sachs D.P. Made in Germany".

Ik zal hem een dezer dagen eens uit de fiets halen en demonteren.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Vleugelmoeren voor en achter, waar te vinden?

Bericht door gerritkan »

Vleugel moeren worden regelmatig op marktplaats te koop aan geboden .
Ook nu staan er wat te koop .

Groet Gertit Kan
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vleugelmoeren voor en achter, waar te vinden?

Bericht door maartenB »

Die torpedo naven hebben kleine aandrijfrolletjes, Die willen weleens blijven 'plakken' en dan trap je door.
Heel goed schoonmaken met wasbenzine of iets dergelijks, evt. sleetse delen vervangen (goed aan te komen) en enkel de kogellagers in het vet zetten, de rest met heel dunne olie smeren. Vooral die rolletjes niet met vet, maar enkel met dunne olie smeren. Dan gaat het beter.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
lennart
Berichten: 8
Lid geworden op: 4 feb 2014, 18.18

Re: Vleugelmoeren voor en achter, waar te vinden?

Bericht door lennart »

remichi schreef:om er een fixed gear van te maken
remichi schreef:Het is in ieder geval een terugtraprem
Dan is het geen fixed gear toch? ik neem aan dat je kan freewheelen, dus een singlespeed?
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Vleugelmoeren voor en achter, waar te vinden?

Bericht door Durabo88 »

Ik zou deze op Ebay kopen: http://www.ebay.nl/itm/GRIPFAST-VINTAGE ... 859&_uhb=1

Wel even de juiste advertentie onder de adds van de verkoper zoeken, want hij biedt meerdere typen schroefdraad aan!

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
remichi
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2013, 21.38

Re: Vleugelmoeren voor en achter, waar te vinden?

Bericht door remichi »

Bij fietswinkel M van Rijn in Den Haag heb ik 2 vleugelmoeren gevonden. Voor de vooras past hij. Echter voor de achteras gaat hij er heel stroef op. Nu blijkt dat het een franse achteras is.

Hoe kan ik makkelijk de maat van een vleugelmoer zien? Is het puur een kwestie van hem op de as proberen te draaien? Op de vleugelmoer die erop zat staat een een H. Die ik heb gevonden is van dezelfde fabrikant (ronde vleugels met aan een kant een H).
remichi
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2013, 21.38

Re: Vleugelmoeren voor en achter, waar te vinden?

Bericht door remichi »

Hier is een foto van de vleugelmoeren, ze hebben dus niet dezelfde schroefdraad en ook de lengte van het schroefgedeelte is bij beide vleugelmoeren anders. Enige tekst is een H op een van de vleugels.

Iemand enig idee welk merk vleugelmoeren dit is?
Vleugelmoeren H
Vleugelmoeren H
IMG_20140319_081759.jpg (440.81 KiB) 9935 keer bekeken
Plaats reactie