een soort van replica..

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
lennart
Berichten: 8
Lid geworden op: 4 feb 2014, 18.18

een soort van replica..

Bericht door lennart »

Hallo,

Omdat ik fietsen van rond 1893 heel mooi vind en een boek aan het lezen ben over 2 amerikanen die in die tijd op fietsen van london naar china hebben gereisd :shock: heb ik besloten zelf een fiets te bouwen die de tijdsgeest vangt, ondanks dat het op een doorsnee jaren vijftig omafiets is gebaseerd. rond 1893 doet de luchtband en 28" wiel zijn intrede, dus ideaal om een dagelijks bruikbare 'replica' van te maken. Hieronder de stijl die ik bedoel;
terrontnakole.jpg
terrontnakole.jpg (151.04 KiB) 8669 keer bekeken
1893_Overman_Victor_01.jpg
1893_Overman_Victor_01.jpg (146.03 KiB) 8669 keer bekeken
Een omafiets heeft een vergelijkbare geometrie en het hoogte verschil in balhoofd en zadelbuis. Via marktplaats heb ik een omafiets gevonden, waarbij ik er thuis achter kwam dat de zadelbuis krom was waar de gebogen buis aansluit...ach ja, er gaat toch de zaag in ;)
omafiets-mp.JPG
omafiets-mp.JPG (84.18 KiB) 8669 keer bekeken
In eerste instantie is er een bovenbuis tussen gelast en de voorvork ca. 2cm ingekort en een cruiser stuur en wielen proffesorisch geplaatst
1893_p1.JPG
1893_p1.JPG (103.91 KiB) 8669 keer bekeken
Daarna begonnen met de voor die tijd typische details zoals de volledige achterzijde van slankere buizen bouwen en de zadelpen wordt nu met een bout gefixeerd zoals het vorbeeld
.jpg
.jpg (24.79 KiB) 8669 keer bekeken
Daarna nieuwe velgen en een dikke bmx ketting(om het op oude kettingen te laten lijken), en oude banden, pedalen, houten handvatten en de voor die tijd typerende lange opstap-achterwielmoer bij Bikes to remember gekocht. Het stuur e.d. heb ik laten roesten en met een soort lijnolie beschermd voor de patina, de lak heeft ook wat patina. daarna snel in elkaar gezet voor een proefrit
2-1.jpg
2-1.jpg (261.56 KiB) 8669 keer bekeken
Het rijdt prima, maar vond het stuur optisch niet bij de fiets passen en was 'gewoon' een omdraaid cruiser stuur, dus heb die los geslepen van de stuurpen en verticaler erop gelast en de bochten krommer gemaakt.
2-2.jpg
2-2.jpg (116.76 KiB) 8669 keer bekeken
2-3.jpg
2-3.jpg (124.22 KiB) 8669 keer bekeken
nu moet ik die weer laten roesten etc...daarna nog wat details (zoals ander zadel)en goede fotoos maken. Voor de duidelijkheid; het is dus geen kopie, maar een eigen intrepetatie met wat praktische dingen, zoals normale cranks en een terugtrap rem, om er een dagelijks bruikbare, tijdsgeest vangende, fiets van te maken.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: een soort van replica..

Bericht door wimjansen »

Hallo Lennart,
Je bent inmiddels al een aardig eind gevorderd met je leuke en interessante project! Wat behulpzaam kan zijn (en ik weet niet of je dat gedaan hebt) is om een aantal fietsen uit die tijd in levenden lijve te bekijken. Mogelijk helpt je dat bij het vervolmaken van je rijwiel, want ook al wil je er dan geen "replica" maar een eigen interpretatie van maken, sommige details kunnen het aanzien toch nog veel mooier maken. En heb je ook al zo'n knickerbocker?
Ik ben benieuwd naar de foto's van je eindresultaat.
Groet, Wim
DCR gaat nooit verloren....
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: een soort van replica..

Bericht door Maarten Waarlé »

Ziet er goed uit Lennart!


Wat me opvalt is dat je steeds verder gaat in het veranderen .
Op de laatste foto is ook de liggende achtervork gewijzigd zie ik.

Ik ben benieuwd waar je nog uit gaat komen.

Groeten,
Maarten
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: een soort van replica..

Bericht door gerritkan »

wimjansen schreef:Hallo Lennart,
Je bent inmiddels al een aardig eind gevorderd met je leuke en interessante project! Wat behulpzaam kan zijn (en ik weet niet of je dat gedaan hebt) is om een aantal fietsen uit die tijd in levenden lijve te bekijken. Mogelijk helpt je dat bij het vervolmaken van je rijwiel, want ook al wil je er dan geen "replica" maar een eigen interpretatie van maken, sommige details kunnen het aanzien toch nog veel mooier maken. En heb je ook al zo'n knickerbocker?
Ik ben benieuwd naar de foto's van je eindresultaat.
Groet, Wim
Hallo Wim .

Leuke fiets voor de tweed ride .
Heb jij dat artikel nog gezien in de Revue ?
Ik niet .

Groet Gerrit Kan
lennart
Berichten: 8
Lid geworden op: 4 feb 2014, 18.18

Re: een soort van replica..

Bericht door lennart »

wimjansen schreef:En heb je ook al zo'n knickerbocker?
dank voor de reactie. Ik vroeg me af wat voor een onderdeel je bedoelde daarmee, nooit van knickerbocker gehoord....Het is dus een broek :lol: Dat zou inderdaad een goed outfit zijn voor bij een toerrit.
Helaas zijn voorbeelden in het echt zeer schaars, je kan ze niet effe bekijken bij de fietsenboer om de hoek zeg maar, maar ik begrijp wat je bedoeld. er staan gelukkig een aantal exemplaren tot in de details gefotografeerd op het internet.
maarten waarle schreef:Wat me opvalt is dat je steeds verder gaat in het veranderen .
Op de laatste foto is ook de liggende achtervork gewijzigd zie ik.
klopt, ook de padden zijn uit plaatmateriaal gemaakt. Volgende op de to do lijst is de vork, die krijgt nog gaten i.p.v. gleuven, waarbij je de vork moet spreiden om de vooras erin te krijgen en de vorkkroon wordt slanker.
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: een soort van replica..

Bericht door Durabo88 »

Ik meen dat bij sommige oude fietsen de vorkkroon niet zichtbaar is, doordat ze één geheel lijkt te vormen met de vorkscheden. Oftewel de vorkkroon is in de schede geschoven en gesoldeerd en niet andersom, zoals meestal het geval is.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
lennart
Berichten: 8
Lid geworden op: 4 feb 2014, 18.18

Re: een soort van replica..

Bericht door lennart »

soms wel inderdaad, en misschien wordt dat bij mij ook zo, maar er zijn er ook die het zoals onderstaand voorbeeld hebben, en denk dat die goed na te bouwen is, dus ik weet het nog niet.
1893_safety_09.jpg
1893_safety_09.jpg (129.68 KiB) 8602 keer bekeken
lennart
Berichten: 8
Lid geworden op: 4 feb 2014, 18.18

Re: een soort van replica..

Bericht door lennart »

Durabo88; door je reactie ben ik gaan nadenken en ben voor de niet zichtbare versie gegaan. Ik heb de vorken los geslepen en ontdaan van kroon resten. Van de kroon zelf is alleen het bovenste vlakke stuk behouden, daar zijn de vorken tegenaan gelast. tussen de vorken zit een 4mm staalplaat die de sterkte en vorm bepaald. Nu de padden nog aanpassen, dan is de voorvork klaar.
P1000275.JPG
P1000275.JPG (64.42 KiB) 8568 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: een soort van replica..

Bericht door Durabo88 »

Leuk om te horen. Het ziet er net uit, klassiek en modern tegelijk.

Ik zou ook wel eens willen leren lassen.
Sportief fietsend!
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: een soort van replica..

Bericht door Michiel Röben »

Mooi stukje werk,

Waar ik benieuwd naar ben, heb je de lugs van een herenfiets gebruikt of "gewoon" de lugs opgelast op het frame? Kom je de fiets nog eens laten zien op een verenigingstreffen? Ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten en succes,

Michiel ;)
Plaats reactie