balhoofdplaatje monteren

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
remichi
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2013, 21.38

balhoofdplaatje monteren

Bericht door remichi »

Hebben mensen adviezen hoe een balhoofdplaatje het beste en mooiste te monteren?

Ik zat aan een klein bronzen boutje te denken omdat het plaatje zelf ook van brons is. Een popnageltang heb ik niet en vind ik eigenlijk ook minder mooi. Het probleem met het bronzen boutje is natuurlijk dat er geen schroefdraad in het balhoofd zit.

Ben benieuwd hoe jullie het doen.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: balhoofdplaatje monteren

Bericht door gerritkan »

Ik heb een plaatje een keer er op gelijmd en daarna kopjes van een messing spijker met een klein stukje van de steel er nog aan in de gaatjes gelijmd .
Er zijn speciale klinknageltjes voor maar die heb ik nog nooit ergens gevonden .

Groet Gerrit Kan
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: balhoofdplaatje monteren

Bericht door Durabo88 »

Beste Remichi,

Het mooiste zijn koperen klinknageltjes, maar ja waar vind je die. Je kunt ze ook namaken uit een stuk electradraad. Plastic eraf strippen, klein stukje op lengte knippen, door het frame steken, iets zwaars (dikke buis) erachter houden en dan voorzichtig aanhameren. Zo heb ik het wel eens met een klinknageltje voor die oude driehoeksversteller van SA gedaan (het kabelhoudertje bevestigen).

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
x-frames

Re: balhoofdplaatje monteren

Bericht door x-frames »

je kunt ook koperen bolkop spijkers gebruiken die je in kort
dit gaat ook prima.

groet gerrit
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: balhoofdplaatje monteren

Bericht door tsoezeroeleke »

Deze kleine splitpennetjes zijn zéér zeldzaam ik zelf heb er nog 6 , maar spijtig genoeg met de fietsen die nog te restaureren vallen kan ik er geen missen , ik maak wel een foto om dit te laten zien.Dan weet je wat je moet zoeken.
Uiteraard is het geen sinecure om dit perfect te plaatsen en langs de binnen kant van het balhoofd , plat te slaan.
Geduld is verijst..... Maar er betaan andere middelen op de markt , maar dan wel in aluminium , als ik mij niet vergis ook al eens aangehaald op dit forum.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: balhoofdplaatje monteren

Bericht door asterduc »

hoe het bij andere fietsen is uitgevoerd weet ik niet, maar bij Gazelle staat het balhoofdplaatje vast met 2 loden pennetjes.

Paul Guldentops heeft dergelijke pennetjes.

Ik kan hem wel vragen om er een aantal mee te brengen tijdens een fietsbeurs (Berlicum bvb).

De loden pennetjes zijn zeer eenvoudig aan te brengen. Je steekt ze door het balhoofd- en framegaatje en met een staafje plooi je het pennetje in het balhoofd om.

Ik heb het ook al eens gezien met kleine koperen revetten.
Deze revetten worden met een klein hamertje en een doorslag, voorzien van inwendige bolling, in het frame geklonken.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: balhoofdplaatje monteren

Bericht door TheodK »

Ik heb wel originele klinknageltjes. die passen meestal . gazelle plaatjes en simplex plaatjes heb ik daarmee al vaak vastgezet. In enkele gevallen was het gaatje te groot, dan heb ik een koperen spijkertje gebruikt. de kop met een stukje spijker afgeknepen. het uiteinde flink ruw gemaakt, wat keepjes er in. en dan als een klinknageltje er in slaan. Dat blijft ook vrij goed zitten. Je kan er dan voor de zekerheid nog wat lijm achter doen.

ik wil je wel een paar nageltjes opsturen in een envelop. mail je adres dan even.
naar dekogel apestaartje home punt nl

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie