BSA Roadster 1954

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

BSA Roadster 1954

Bericht door Peter_L »

Hallo allemaal.

Enkele dagen geleden een nieuw fietsje meegebracht en dus meteen op zoek naar wat info...
Het is een BSA herenfiets in vrij complete staat.
Spijtig genoeg heeft de vorige eigenaar nogal kwistig met de verfborstel rondgezwabberd, maar kom. We zullen dat maar onder de noemer gebruikssporen plaatsen.
Zowat overal staat ook het BSA- logo ingestampt, dus lijkt alles wel origineel, behalve de pedalen, de dynamo, koplamp, achterlicht en reflectoren.
Het bagagerek lijkt me ook niet echt “Engels" te zijn, of toch ?
De BSA 3-versnellingsnaaf werkt goed. Het balhoofd gaat wat stroef, dus moet eens deftig bekeken worden en er moeten uiteraard ook nieuwe banden op.

Mijn eerste schatting wat jaartal betreft, was “begin jaren ' 50".
De gevleugelde B in het logo werd in 1946 ingevoerd en in 1957 werd BSA Cycles division overgenomen door Raleigh en stopte Sturmey Archer ook met de productie van de BSA- versnellingsnaaf ( eigenlijk van oorsprong een door BSA ontworpen naaf die vanaf 1927 door Sturmey voor BSA in Licentie werd gebouwd )

Het kopmerk is een aluminium plaatje en dat vond ik terug in een brochure uit 1950, waar er stond: “Finish: Black, lined gold, and chromium. New metal head-badge...

Het “Snap Control" bedieningsheveltje op het stuur is ook na-oorlogs en het framenummer onder het zadel duidt op 1954, dus alles lijkt netjes te kloppen.
Het lijkt me een Roadster Model 900E te zijn.
Iemand misschien een andere mening of klopt dit ?

Zodra ik wat tijd kan vinden, ga ik alles wat oppoetsen, nieuwe bandjes steken, de mechanische onderdelen onderhoud geven en… FIETSEN !

Peter

Hier nog enkele plaatjes:
BSA_1.jpg
BSA_1.jpg (107.94 KiB) 7815 keer bekeken
BSA_2.jpg
BSA_2.jpg (76.52 KiB) 7815 keer bekeken
BSA_3.jpg
BSA_3.jpg (76.07 KiB) 7815 keer bekeken
BSA_4.jpg
BSA_4.jpg (138.88 KiB) 7815 keer bekeken
BSA_5.jpg
BSA_5.jpg (172.11 KiB) 7815 keer bekeken
BSA_6.jpg
BSA_6.jpg (112.48 KiB) 7815 keer bekeken
BSA_7.jpg
BSA_7.jpg (63.58 KiB) 7815 keer bekeken
BSA_8.jpg
BSA_8.jpg (80.03 KiB) 7815 keer bekeken
BSA_9.jpg
BSA_9.jpg (74.33 KiB) 7815 keer bekeken
BSA_10.jpg
BSA_10.jpg (277.32 KiB) 7815 keer bekeken
Trebel
Berichten: 44
Lid geworden op: 5 mar 2014, 19.08

Re: BSA Roadster 1954

Bericht door Trebel »

Leuk om eens wat meer te lezen over BSA. Helemaal aangezien ik als het goed is binnenkort een 'golden de luxe' rijker ben.

Ik durf verder weinig te zeggen over originele onderdelen of niet, aangezien ik er nog niet zoveel verstand van heb ;)
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: BSA Roadster 1954

Bericht door regina »

hai mooie fiets hoor en zo te zien aan de fot,os zo goed als orgineel veel succes ermee grt regina
remurk
Berichten: 389
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: BSA Roadster 1954

Bericht door remurk »

Gefeliciteerd Peter, mooie fiets met veel originele onderdelen. Over oudere BSA rijwielen is niet veel literatuur te vinden; brochures leveren de meeste info op. Engelse fietsen werden in die tijd in Engeland geleverd zonder bagagedrager, zodat er in Nederland een drager moest worden gemonteerd. Kijk ook even goed naar de kettingkast: is dit een uitvoering waarbij de kettingkast voorzien is van een demontabel achterstukje dat aan de bovenzijde van de kettingkast zit? Zo ja: indien je het achterwiel er uit wil halen, zal je de bagagedrager, de staande achtervork en het achterspatbord moeten verwijderen. Het achterspatbord zit met een klemveer vast op het mannetje in de liggende achtervork. Kortom: leuk voor de sleutelaar; de fietsenmaker gebruikte liever een vorkspreider bij het bandenwisselen. Groet, Rutger
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: BSA Roadster 1954

Bericht door Peter_L »

Dank voor de reacties allemaal !

@Trebel: veel geluk met je aanwinst. Misschien kan je hier al wat info vinden: http://veterancycleclublibrary.org.uk/ . Staan heel wat folders op.

Inderdaad mechanisch wel vrij origineel, Regina, maar zoals gezegd bijna volledig overschilderd. De “dader" heeft wel netjes rond de meeste transfers gekliederd…

... en inderdaad Rutger, voor een merk als BSA - dat toch héél belangrijk is geweest voor de fiets in het algemeen ( denk bvb maar aan BSC- draad ) - zou je verwachten dat er meer te vinden is.
Gelukkig staan er wel wat brochures online natuurlijk.
Ik had ook gedacht dat er hier op het forum meer te vinden zou zijn, maar blijkbaar lopen hier toch ook niet veel BSA- bezitters rond.

De bagagedrager leek me inderdaad ook niet Engels en is een model zoals je ze ook hier in België massaal op de pre- jaren 60 fietsen had zitten.
De oliebadkettingkast is inderdaad van het type dat je beschrijft en spijtig genoeg betekent dat ook dat het een “gewone" BSA- 3-versnellingsnaaf is en niet de ook in 1954 geïntroduceerde “BSA Quick Release 3 Speed hub gear".
Je kan niet alles hebben natuurlijk. ;)

Vanmiddag ben ik ook de bandjes gaan ophalen bij een lokale fietsenhandel. De juiste maat ( 28 x 1½ , 40-635 ) hadden ze niet in stock, dus moest ik die even bestellen. Eén van de dagen ga ik die monteren, want degene die eropliggen zijn toch wel heel erg aan vervanging toe...

Ondertussen heb ik wel de voorwielnaaf uiteengehaald en netjes gesmeerd. Er zat wat veel speling op, maar nu loopt die weer als nieuw.
De vetnippel op de trapas heeft ook enkele flinke pompslagen vet gekregen en de achternaaf een scheut olie.
Alles draait nu al veel netter en het beestje heeft ondertussen toch weeral een 10-tal km extra gebold.
Hij rijdt overigens super !

Peter
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: BSA Roadster 1954

Bericht door Peter_L »

Vandaag eindelijk even tijd gevonden om de banden te vernieuwen.
Bij het achterwiel was er inderdaad wel wat werk met al die plaatjes aan de kettingkast, maar alles is in prima staat en kon gemakkelijk gedemonteerd worden.
De tandwielen en ketting lijken nog steeds de originele te zijn en de tanden zien er nog prima uit.

Peter
Tandrad_BSA.jpg
Tandrad_BSA.jpg (208.34 KiB) 7702 keer bekeken
nihola
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2013, 21.52
Locatie: Berchem (Antwerpen)

Re: BSA Roadster 1954

Bericht door nihola »

mooi,mooi, en leuk om iemand dichtbij te hebben die ook aan oude fietsen wil sleutelen. Welk merk van banden heb je gekocht? Karl ;)
Groeten Karl
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: BSA Roadster 1954

Bericht door Peter_L »

Hallo fietsers !

Even geleden dat ik nog wat postte hier, dus bij deze...

De BSA fietst nog steeds prima, maar ik heb hem ondertussen een virtueel 3d-broertje gegeven.
Omdat ik dit 3d- model zo nauwkeurig mogelijk wil maken, moeten er dus dus ook alle biesjes en decals op en vermits daarvan op de échte fiets niet alles meer zichtbaar is, zoek ik dus foto' s van een identieke BSA waarop die biesjes en dergelijke nog wel zichtbaar zijn.
Het enige dat ik vond, is een afbeelding uit een folder uit 1950 op http://www.threespeedhub.com ( http://threespeedhub.com/wp-content/upl ... 50-UK1.pdf, maar vermits dat een tekening is en niet alles duidelijk zichtbaar is, hoop ik dat er hier misschien iemand me kan helpen.

De biesjes en decals op het frame zijn - denk ik toch - zo goed als ok nu, maar op de spatborden moeten er normaal ook staan vermoed ik.

Indien iemand meer weet, hoor ik het uiteraard graag :D

Hieronder enkele afbeeldingen van het 3d- model zoals het nu is.
Er moet nog wel wat bijkomen, want er ontbreken nog enkele kleine onderdelen, maar dat komt wel in orde.

Hieronder de biesjes en decals op het frame:
BSA_decals.jpg
BSA_decals.jpg (334.44 KiB) 7515 keer bekeken
en hier het volledige model. Eentje in het zwart en eentje in iets “Maroon- "achtigs.
BSA_twins.jpg
BSA_twins.jpg (248.86 KiB) 7515 keer bekeken
Alvast bedankt voor jullie hulp !

Peter
Plaats reactie