Omafiets DCR
Geplaatst: 20 jun 2012, 22.30
Hallo Bob,
Je had in het oude yahoo-forum de vraag geplaatst van welk merk jouw omafiets met (niet origineel) DCR-stuur was en had daarna nog foto's van het framenummer en het kettingwiel gepost. Daar wilde ik nog op reageren, en wel in dit nieuwe forum. Hier nog drie foto's zodat ook voor anderen duidelijk is waar het over gaat.
Het framenummer was L2063 met daarachter op de rand van de lug nog iets wat misschien een extra cijfer moest zijn.
Framenummers volgens het patroon A12345 zijn er maar weinig in Nederland, zeker niet bij fietsen van vóór 1960. Als ik uitga van alleen L2063 zijn er wel enkele grotere merken die al rond de oorlog zulke nummers links op de zadellug hadden. De enige waarmee ik ook verder echt overeenkomsten zie is Germaan. Dan zou jouw fiets uit de jaren kort na de oorlog zijn. Als ik de aansluiting voor de lichtkabel binnendoor naar het achterlicht zie kan deze fiets ook niet ouder dan 1938 zijn (invoering van het verplichte achterlicht). En deze aansluiting is ook een indicatie dat het om een wat beter/bekender merk gaat.
Zou je eens de balhoofdbuislengte willen opmeten, tussen de twee inslagcups boven en onder? Dat kan ook weer een extra indicatie geven.
Het kettingwiel ken ik van wat transportfietsen, Magneet-fietsen, en hier en daar nog een jaren 60 fiets. Van Germaan ken ik het niet.
De dikke poten van de bagagedrager zijn knutselwerk. Ze lijken haast wel afkomstig van de staande achtervork van een donorfiets. Bovenaan zijn ze niet geklonken maar geschroefd, dat is ook al een teken dat hier een hobbyist aan het werk was.
Er is dus een redelijke kans dat dit een Germaan is, misschien 50%, en anders weet ik het niet.
´
Je had in het oude yahoo-forum de vraag geplaatst van welk merk jouw omafiets met (niet origineel) DCR-stuur was en had daarna nog foto's van het framenummer en het kettingwiel gepost. Daar wilde ik nog op reageren, en wel in dit nieuwe forum. Hier nog drie foto's zodat ook voor anderen duidelijk is waar het over gaat.
Het framenummer was L2063 met daarachter op de rand van de lug nog iets wat misschien een extra cijfer moest zijn.
Framenummers volgens het patroon A12345 zijn er maar weinig in Nederland, zeker niet bij fietsen van vóór 1960. Als ik uitga van alleen L2063 zijn er wel enkele grotere merken die al rond de oorlog zulke nummers links op de zadellug hadden. De enige waarmee ik ook verder echt overeenkomsten zie is Germaan. Dan zou jouw fiets uit de jaren kort na de oorlog zijn. Als ik de aansluiting voor de lichtkabel binnendoor naar het achterlicht zie kan deze fiets ook niet ouder dan 1938 zijn (invoering van het verplichte achterlicht). En deze aansluiting is ook een indicatie dat het om een wat beter/bekender merk gaat.
Zou je eens de balhoofdbuislengte willen opmeten, tussen de twee inslagcups boven en onder? Dat kan ook weer een extra indicatie geven.
Het kettingwiel ken ik van wat transportfietsen, Magneet-fietsen, en hier en daar nog een jaren 60 fiets. Van Germaan ken ik het niet.
De dikke poten van de bagagedrager zijn knutselwerk. Ze lijken haast wel afkomstig van de staande achtervork van een donorfiets. Bovenaan zijn ze niet geklonken maar geschroefd, dat is ook al een teken dat hier een hobbyist aan het werk was.
Er is dus een redelijke kans dat dit een Germaan is, misschien 50%, en anders weet ik het niet.
´