Mijn Koga Miyata HELP MIJ
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mar 2014, 21.13
Mijn Koga Miyata HELP MIJ
Alvast bedankt voor jullie reacties en adviezen!!
Natan.
- Bijlagen
-
- P1030208.jpg (35.79 KiB) 9117 keer bekeken
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mar 2014, 21.13
Re: Mijn Koga Miyata HELP MIJ
nog een foto
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mar 2014, 21.13
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mar 2014, 21.13
Re: Mijn Koga Miyata HELP MIJ
Hallo Natan,
De fabrikant Miyata maakte begin jaren zeventig supermarktfietsen voor de Amerikanen.
Kowallik& Gaastra waren de eerste importeurs van Miyata fietsen in Europa(1974). De knowhow van Gaastra (Batavus) en het feit dat de fietsen naar zijn specificaties (Koga-Miyata) gebouwd werden, heeft de kwaliteit van deze fabrikant enorm omhoog gekrikt.
Wat we hier zien is een vroeg model, '75 of '76, uit de hoge kwaliteitsklasse. Veel chroom, felle kleuren, wel een fiets die potentie heeft als klassieker. Via de foto's is het moeilijk om de kwaliteit van lak stickers en chroom goed te beoordelen, maar wat ik zie is wel hoopvol.
Het spatbordje en het slot zo gauw mogelijk eraf om de lak niet verder te beschadigen. Remrubbers, stuurlint, pedalen, zadel en dat soort componenten moeten vervangen worden door originelere exemplaren. Dan kom je op een waarde van 200-300 euro; zoals hij nu is, de helft.
Groeten, Wiel
De fabrikant Miyata maakte begin jaren zeventig supermarktfietsen voor de Amerikanen.
Kowallik& Gaastra waren de eerste importeurs van Miyata fietsen in Europa(1974). De knowhow van Gaastra (Batavus) en het feit dat de fietsen naar zijn specificaties (Koga-Miyata) gebouwd werden, heeft de kwaliteit van deze fabrikant enorm omhoog gekrikt.
Wat we hier zien is een vroeg model, '75 of '76, uit de hoge kwaliteitsklasse. Veel chroom, felle kleuren, wel een fiets die potentie heeft als klassieker. Via de foto's is het moeilijk om de kwaliteit van lak stickers en chroom goed te beoordelen, maar wat ik zie is wel hoopvol.
Het spatbordje en het slot zo gauw mogelijk eraf om de lak niet verder te beschadigen. Remrubbers, stuurlint, pedalen, zadel en dat soort componenten moeten vervangen worden door originelere exemplaren. Dan kom je op een waarde van 200-300 euro; zoals hij nu is, de helft.
Groeten, Wiel
Re: Mijn Koga Miyata HELP MIJ
Het gaat hier waarschijnlijk om type Road Racer uit 1978.
Zeer de moeite waard om te restaureren.
Onderdelen, remmen & derailleurs zien er nog OK uit.
Lak kan heel goed gecleand worden tot hernieuwde hoogglans.
Wat waarde betreft zit Wiel in de goede range.
Zeer de moeite waard om te restaureren.
Onderdelen, remmen & derailleurs zien er nog OK uit.
Lak kan heel goed gecleand worden tot hernieuwde hoogglans.
Wat waarde betreft zit Wiel in de goede range.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mar 2014, 21.13
Re: Mijn Koga Miyata HELP MIJ
Dank allebei voor jullie hulp!! Erg waardevolle informatie!!
Re: Mijn Koga Miyata HELP MIJ
Er wordt lichtelijk enthusiast gedaan, maar ik houd wat slagen om de arm.
Het is lastig om te zeggen wat een fiets waard is want alles kan kapot zijn en er goed werkend uitzien. Een spanveer van de achterderailleur kan vol zitten met oxide en andere prut en dan is het een pestwerk omdat goed te krijgen. Als er speling op de draaipunten van de achterderailleur zit komt het niet meer goed en kun je het ding slechts weggooien want dan schakelt je fiets niet meer betrouwbaar.
Headset kan deukjes hebben, trapas-, naven-, en cassettelagers kunnen rot zijn. De banden kunnen oplijm zijn en dat is leuk voor de hardcore tubularfans, maar het haalt de marktwaarde omlaag.
Die armslagen heb je bij iedere fiets natuurlijk, maar deze fiets ziet er niet uit alsof die gebruikt is door iemand met kennis van zaken (slot, spatbord, zadel, zadelhoogte, stuurhoogte) dus ik vrees het ergste.
Natuurlijk is alles te vervangen, maar dan wordt het een liefdeproject, wat deze fiets wel verdient, maar zo makkelijk als bandjes, remblokjes en stuurlint is het niet.
Het is lastig om te zeggen wat een fiets waard is want alles kan kapot zijn en er goed werkend uitzien. Een spanveer van de achterderailleur kan vol zitten met oxide en andere prut en dan is het een pestwerk omdat goed te krijgen. Als er speling op de draaipunten van de achterderailleur zit komt het niet meer goed en kun je het ding slechts weggooien want dan schakelt je fiets niet meer betrouwbaar.
Headset kan deukjes hebben, trapas-, naven-, en cassettelagers kunnen rot zijn. De banden kunnen oplijm zijn en dat is leuk voor de hardcore tubularfans, maar het haalt de marktwaarde omlaag.
Die armslagen heb je bij iedere fiets natuurlijk, maar deze fiets ziet er niet uit alsof die gebruikt is door iemand met kennis van zaken (slot, spatbord, zadel, zadelhoogte, stuurhoogte) dus ik vrees het ergste.
Natuurlijk is alles te vervangen, maar dan wordt het een liefdeproject, wat deze fiets wel verdient, maar zo makkelijk als bandjes, remblokjes en stuurlint is het niet.