wind mee
Geplaatst: 1 apr 2014, 11.42
Oude uitvindingen op fietsgebied fascineren mij heel erg, vooral als de bedenker verder kijkt dan een detailverbetering op de fiets zelf. Er zijn bijvoorbeeld een heleboel bedenksels van vroege “vliegtuigen” met fietsaandrijving. Een ander gebied zijn uitvindingen waarbij de fiets wordt gecombineerd met windkracht. Die zijn meestal uit de jaren ‘30. Zo was er iemand die als trapondersteuning een windmolen op zijn fiets knutselde. Iemand uit Katwijk monteerde zelfs een zeil op zijn fiets:
Lijkt me wel wat gevaarlijk met sturen, maar effectief of niet - alleen al het idee is leuk. Ook leuk is een windscherm voor fietsers met een ruitenwisser die via een waaier werd aangedreven. Nog een stap verder ging een ingenieur met dit idee, waarover de ANWB Kampioen precies 75 jaar geleden, dus in 1939 schreef:
Het idee van deze zgn. Pelstok-turbine is om de tegenwind en/of rijwind op te vangen en ten minste ten dele nuttig toe te passen. Aan de voorkant zit een aerodynamische convergor die zoveel mogelijk wind vangt en in een nauwe buis richting achterwiel geleid. De lucht krijgt daardoor een grotere snelheid en treft bij de monding op schoepen die rondom het hele achterwiel dicht bij de band gemonteerd zijn, dus daar waar de kracht ook de grootste hefboom (moment) kan uitoefenen:
Het heeft een compenserend effect op de toenemende luchtweerstand bij hogere snelheden. Er wordt beweerd dat je er tot 50 km/h een merkbaar “wind-mee”-gevoel hebt maar dat lijkt me wat overdreven. En of het ooit in de praktijk gebracht is weet ik ook niet. Hoe dan ook, je moet het maar bedenken!
Lijkt me wel wat gevaarlijk met sturen, maar effectief of niet - alleen al het idee is leuk. Ook leuk is een windscherm voor fietsers met een ruitenwisser die via een waaier werd aangedreven. Nog een stap verder ging een ingenieur met dit idee, waarover de ANWB Kampioen precies 75 jaar geleden, dus in 1939 schreef:
Het idee van deze zgn. Pelstok-turbine is om de tegenwind en/of rijwind op te vangen en ten minste ten dele nuttig toe te passen. Aan de voorkant zit een aerodynamische convergor die zoveel mogelijk wind vangt en in een nauwe buis richting achterwiel geleid. De lucht krijgt daardoor een grotere snelheid en treft bij de monding op schoepen die rondom het hele achterwiel dicht bij de band gemonteerd zijn, dus daar waar de kracht ook de grootste hefboom (moment) kan uitoefenen:
Het heeft een compenserend effect op de toenemende luchtweerstand bij hogere snelheden. Er wordt beweerd dat je er tot 50 km/h een merkbaar “wind-mee”-gevoel hebt maar dat lijkt me wat overdreven. En of het ooit in de praktijk gebracht is weet ik ook niet. Hoe dan ook, je moet het maar bedenken!