Fongers transfers; Welke zijn origineel?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Fongers transfers; Welke zijn origineel?

Bericht door JasperA »

Zojuist kreeg ik bij de post een onlangs via marktplaats gekocht setje Fongers transfers binnen. Het betroffen 4 nog in de verpakking zittende setjes en 1 losse transfer.

Inmiddels heb ik nu 4 verschillende soorten Fongers transfers in de kast liggen.

Mijn vermoeden is dat er 3 origineel zijn en dat er 1 iets minder geslaagd is... :lol:

Wat denken jullie er van?

Ik zie bij de door mij als origineel bestempelde transfers ook nog een paar verschillen zoals wel en geen streepje onder Groningen, holle en omkaderde letters bij het woord 'fabrieksmerk'.

Is er een datering aan deze verschillen te hangen?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (203.63 KiB) 7870 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (235.08 KiB) 7870 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (192.93 KiB) 7870 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (244.52 KiB) 7870 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 669
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers transfers; Welke zijn origineel?

Bericht door jrietveld »

Hoi Jasper,

Ik ben bang dat het allemaal slechte imitaties zijn. Dat geldt in optima forma voor het laatste setje, dat uit Indonesië komt. Maar ook van de andere drie deugen de letters niet.
Bijgaand het officieel transfer uit de folder 1936. Fongers heeft dit beeldmerk van 1897 tot 1965 gevoerd, met enkele variaties daarin. Het merkje bovenin met de twee ruggelingse roofvogels is het wapen van de stad Groningen.

groet, Jos
Bijlagen
beeldmerk 1936.jpg
beeldmerk 1936.jpg (39.6 KiB) 7858 keer bekeken
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers transfers; Welke zijn origineel?

Bericht door JasperA »

Hmm... Toch lijken de letters van in ieder geval transfer 1 en 3 niet anders te zijn dan het beeldmerk uit de prijscourant. Waar zitten dan de verschillen?

Tenzij je de 'fabrieksmerk' letters bedoelt van de transfers maar ik denk dat wanneer je de transfer plaatst ze net zo zijn als op het beeldmerk uit de prijscourant. De getoonde omlijning dient enkel om te laten zien wat je kunt verwachten.

Hoe zien originele setjes er dan uit? Dan weet ik waar op te letten in het vervolg... :?

Het 'Indonesië' setje bevat ook een paar mooie spelfouten... ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 669
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers transfers; Welke zijn origineel?

Bericht door jrietveld »

Kijk eens naar de grote vogels in de kop (in de heraldiek hebben die een naam die ik even kwijt ben), dan zie je het verschil; maar ook de tekstletters en plaatsing ervan verschilt (zie hoe onderaan 'nederland' is geplaatst).

Jos
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers transfers; Welke zijn origineel?

Bericht door JasperA »

Ja apart inderdaad!

Op de transfers die ik heb 'leunen' de Duitse adelaars (zoals de vogels heten volgens Wikipedia) met 1 van hun vleugels tegen het schild.

Ook op een Fongers emaille bord kom ik ze zo tegen.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (174.11 KiB) 7844 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers transfers; Welke zijn origineel?

Bericht door JasperA »

En hier nog een logo met de leunende adelaars (even geleend van 1 of andere website... :D).

Heeft Fongers de leunende adelaars echt nooit op de transfers gebruikt?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (15.21 KiB) 7839 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3830
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers transfers; Welke zijn origineel?

Bericht door maartenB »

Hoe komt dit zo tot stand? Waren er destijds zoveel transfer fabrieken die gewoon zelf imitaties maakten? En mocht dat zomaar? Want het zijn zo te zien wel oude (lak) transfers die Jasper heeft, die eerste 3 tenminste.

Ik heb wat fotos in mijn archief bekeken van Fongersen met (waarschijnlijk) originele transfers en kom dan telkens het logo van Jos tegen, inderdaad.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 981
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers transfers; Welke zijn origineel?

Bericht door JasperA »

Vind ik ook een interessant vraagstuk! Waar komen deze drie toch oud en authentiek ogende transfers dan vandaan? Het zijn ook nog eens drie verschillende. Wel goed om dit voor mezelf in ieder geval in de gaten te houden... :oops:
Bijlagen
Beeldmerk van de Fongers prijscourant uit 1900
Beeldmerk van de Fongers prijscourant uit 1900
image.jpg (264.62 KiB) 7834 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 669
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers transfers; Welke zijn origineel?

Bericht door jrietveld »

Bijgaand het echte originele ontwerp uit 1897. De letters met schreef zijn echter nooit op de transfers gebruikt.
Er zijn eindeloos veel variaties op het beeldmerk gemaakt; op elk reclamebord van Fongers is het weer anders; dat had natuurlijk te maken met de gedetailleerdheid van het oorspronkelijke beeldmerk, dat nooit in zijn finesses kon worden nagetekend.
Er zijn legio transfers nagemaakt, al vanaf de jaren '20. Fongers zelf heeft echter vrij consequent hetzelfde balhoofdmerk gevoerd van 1897 tot 1965 (met heel kleine variaties).

groet,Jos
Bijlagen
beeldmerk ontwerp 1897 compr..jpg
beeldmerk ontwerp 1897 compr..jpg (200.81 KiB) 7829 keer bekeken
RWBlacksmith
Berichten: 22
Lid geworden op: 6 mei 2013, 17.18

Re: Fongers transfers; Welke zijn origineel?

Bericht door RWBlacksmith »

Zijn deze nog te koop ik ben op zoek naar 2 stuks of hele fongers set

Mvg Ruben
Plaats reactie