April 2014: Union-actie

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

April 2014: Union-actie

Bericht door fietser »

Eigenlijk wilde ik het voor de spot van de maand april hebben over de actie Gemaakt voor de straat van Union. Want Union roept daarin op tot “bikespotting”, en daar zijn JocoFoto en ik natuurlijk voorstanders van. Maar inmiddels is de actie al afgelopen (ik had niet op de sluitingsdatum gelet) en heeft onze forum-eigen Jurrie de prijs in de wacht gesleept - gefeliciteerd!

Het gras is dus eigenlijk al een beetje voor mijn voeten weggemaaid maar goed - bij deze alsnog iets over Union en het spotten van oude fietsen op straat. Union kan denk ik onder de bekende Nederlandse fietsmerken als het merk met het meest stoffige imago aangemerkt worden. En eigenlijk is dat best sneu en ook niet helemaal terecht. Wat Fongers teveel heeft heeft Union te weinig – verzamelaars slaan het merk over. En dat terwijl Union een van de fietsmerken met de langste geschiedenis is en best wat interessante modellen gemaakt heeft. Alleen speelt zich het spannende deel van de Union-geschiedenis - toegegeven - vooral ná WO II af. Oud-medewerker Nico Timmerman heeft er 10 jaar geleden een boek aan gewijd maar dat is meer een gemiste kans dan een goed boek. En zo is er in de geschiedenis van Union nog wel meer misgegaan.

Sinds de ontmanteling van Union Nieuwleusen in 2005 dobbert het merk als een speelbal van marketingmensen in het grijze gebied van de Nederlandse fietsvijver. De nieuwste gedaante (zie http://www.union.nl) is helemaal niet stoffig maar juist fris en modern. Eigenlijk een mooie mix van jong en traditioneel. Social media als de voorkant van de eigen website, dat vind ik voor een merk als Union verrassend en leuk om te zien. En daar past de Union-spot-actie perfect bij. De spots op http://www.gemaaktvoordestraat.nl zijn wat de getoonde fietsen betreft niet echt bijzonder, maar sommige deelnemers hebben hun creativiteit er op losgelaten en er toch iets leuks van gemaakt. En alleen al zo'n actie op zich vind ik geweldig. Trouwens, voor de duidelijkheid: ik krijg er geen cent voor dat ik dit allemaal schrijf :lol:

Hieronder nog de mosterd na de maaltijd: de oudste Union-fiets die ik ooit gefotografeerd heb. Van eind jaren ’20 en natuurlijk alleen “echt” met gehaakte Staphorster jasbeschermers!
union1.jpg
union1.jpg (137.03 KiB) 12213 keer bekeken
union2.jpg
union2.jpg (97.01 KiB) 12213 keer bekeken
Laatst gewijzigd door fietser op 27 dec 2023, 16.19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: April 2014: Union-actie

Bericht door JocoFoto »

Een hele leuke actie van Union, fantastisch dat Jurrie gewonnen heeft!

De rekken staan inderdaad (nog) vol met Unions, iets dat een merk voor verzamelaars op voorhand al onaantrekkelijk maakt. Toch is het kruisframe bijvoorbeeld zeldzaam en zeer fraai.

En deze oma is het archetype van de Nederlandse toerfiets - robuust maar toch zeer elegant. Wat mij opvalt zijn de twee mannetjes die parallel aan de balhoofd- en zadelbuis lopen. Staan die niet meestal met een rechte hoek op de onderbuis?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: April 2014: Union-actie

Bericht door fietser »

Dat van de parallele mannetjes heb je goed gezien. Het was mij pas opgevallen toen ik deze spot hier gepost heb en niet toen ik de fiets jaren geleden was tegengekomen. Staat veel mooier dan de gebruikelijke, min of meer haakse stand van de mannetjes.

Verder inderdaad de kruissport en natuurlijk de Strano als de meest bijzondere modellen die Union tot eind jaren 60 gemaakt heeft. Erg leuk vind ik de Innova, alleen is die voor de verzamelaars van nu te jong. Het grootste "probleem" van Union is waarschijnlijk dat er nauwelijks vooroorlogse fietsen van zijn. En de correlatie tussen welke merken liefhebbers verzamelen en van welke merken er nog vooroorlogse fietsen zijn lijkt mij erg hoog.

Ik heb eens in mijn databank gekeken. Van de bewaard gebleven vooroorlogse Nederlandse fietsen zijn daar 27% van Gazelle, 21% Fongers en 18% Simplex. Dat is samen twee derde, de rest (incl. Burgers dat op de 4e plaats staat) zit onder de 10%. Ik wil niet beweren dat dit op 1% nauwkeurig is, maar het beeld dat het geeft klopt wel. En bij de alleroudste fietsen staat Fongers op nr. 1 wat prima in lijn is met het feit dat daar ook de meeste mensen achteraan lopen.

Om bij Union terug te komen: ik geef direct toe dat ik ook geen Union in mijn verzameling heb. Maar wat de (naoorlogse) geschiedenis betreft is het een interessant merk. En wie er een pre-1940 toerfiets of een pre-1950 sportfiets van heeft, heeft een zeldzame Nederlandse fiets in handen.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: April 2014: Union-actie

Bericht door HJvMontfort »

Wat een mooie fiets.

Heb zelf twee Union fietsen in mijn bezit.

Dit is mijn oudste:
Afbeelding
Het was mijn mooi weer fiets maar hij wacht momenteel op wat liefde, de voorband vond de dynamo niet zo aardig (of andersom) en ben nog geen mooie bandjes tegen gekomen om ze te vervangen.
Hoe oud deze is weet ik eigenlijk niet precies.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
1tm100
Berichten: 153
Lid geworden op: 9 jun 2013, 12.45

Re: April 2014: Union-actie

Bericht door 1tm100 »

Sorry dat ik nu pas deze topic zie, fietser en Joco bedankt voor de felicitatie's.

Inmiddels ben ik gestopt met het verzamelen met Union fietsen maar ik blijf er altijd een band mee houden, de oudste union die ik ooit gezien heb is mijn eigen Union uit 1948 haha, in mijn collectie ontbreken de kruisframe, Transporto en de Strano ook nog deze staan nog steeds op mijn lijstje ook al spaar ik niet specifiek Union meer.

Andere pareltjes die ik heb staan is een Oxford Moment in originele staat, Sakai en een Duitse Union Arizona model: "Duitse omafiets".
Bijlagen
DSC00133.jpg
DSC00133.jpg (219.46 KiB) 11931 keer bekeken
uniondeze.JPG
uniondeze.JPG (131.86 KiB) 11931 keer bekeken
sakai.JPG
sakai.JPG (133.29 KiB) 11931 keer bekeken
arizona (9).JPG
arizona (9).JPG (132.87 KiB) 11931 keer bekeken
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: April 2014: Union-actie

Bericht door HJvMontfort »

Prachtige fiets hoor 1 tegen!
Mooi dat ze toen nog dezelfde spatborden hadden (kwa vorm) als er op de mijne (jaren 30) zitten!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: April 2014: Union-actie

Bericht door Nicolas »

Ja, inderdaad fraai dat je die prijs gewonnen hebt Jurrie, heb een aantal maanden geleden van een fietsenzaak hier in de buurt een winkeldochter overgenomen uit eind 1979 begin 1980, Sakai NOS ,ook oranje, omdat ik de kleur zo mooi vond,achteraf geen bijzondere racefiets,maar als tijdsbeeld zeker, en daar ging het mij om!
Met vr.gr. Nico
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: April 2014: Union-actie

Bericht door Nicolas »

Fietsen Div 006.JPG
Fietsen Div 006.JPG (292.94 KiB) 11868 keer bekeken
Fietsen Div 002.JPG
Fietsen Div 002.JPG (270.2 KiB) 11868 keer bekeken
Welk jaar zou deze Union zijn met framenummer 104203?
Bijlagen
Fietsen Div 007.JPG
Fietsen Div 007.JPG (267.2 KiB) 11868 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jansma
Berichten: 17
Lid geworden op: 7 sep 2014, 22.11
Locatie: Donkerbroek

Re: April 2014: Union-actie

Bericht door Jansma »

Dat is een hele mooie fiets! In ieder geval ouder dan die van mij uit 1935 met framenummer 143530.
Bijlagen
Union 1935
Union 1935
143530 Union 1.jpg (440.92 KiB) 11622 keer bekeken
Union 1935
Union 1935
143530 Union 2.jpg (458.88 KiB) 11622 keer bekeken
Op zoek naar een Union van het eerste uur dan wel vóór de oorlog...
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: April 2014: Union-actie

Bericht door Floris91 »

Interessante berichten hierboven. Afgelopen zaterdag kwam ik in het centrum van Leiden deze volledig origineel ogende union innova tegen. De bovenste buis kan ontkoppelt worden en er kan een parallelframe van gemaakt worden.
20220115_151146.jpg
20220115_151136.jpg
Plaats reactie