April 2014: Union-actie
Geplaatst: 5 apr 2014, 13.50
Eigenlijk wilde ik het voor de spot van de maand april hebben over de actie Gemaakt voor de straat van Union. Want Union roept daarin op tot “bikespotting”, en daar zijn JocoFoto en ik natuurlijk voorstanders van. Maar inmiddels is de actie al afgelopen (ik had niet op de sluitingsdatum gelet) en heeft onze forum-eigen Jurrie de prijs in de wacht gesleept - gefeliciteerd!
Het gras is dus eigenlijk al een beetje voor mijn voeten weggemaaid maar goed - bij deze alsnog iets over Union en het spotten van oude fietsen op straat. Union kan denk ik onder de bekende Nederlandse fietsmerken als het merk met het meest stoffige imago aangemerkt worden. En eigenlijk is dat best sneu en ook niet helemaal terecht. Wat Fongers teveel heeft heeft Union te weinig – verzamelaars slaan het merk over. En dat terwijl Union een van de fietsmerken met de langste geschiedenis is en best wat interessante modellen gemaakt heeft. Alleen speelt zich het spannende deel van de Union-geschiedenis - toegegeven - vooral ná WO II af. Oud-medewerker Nico Timmerman heeft er 10 jaar geleden een boek aan gewijd maar dat is meer een gemiste kans dan een goed boek. En zo is er in de geschiedenis van Union nog wel meer misgegaan.
Sinds de ontmanteling van Union Nieuwleusen in 2005 dobbert het merk als een speelbal van marketingmensen in het grijze gebied van de Nederlandse fietsvijver. De nieuwste gedaante (zie http://www.union.nl) is helemaal niet stoffig maar juist fris en modern. Eigenlijk een mooie mix van jong en traditioneel. Social media als de voorkant van de eigen website, dat vind ik voor een merk als Union verrassend en leuk om te zien. En daar past de Union-spot-actie perfect bij. De spots op http://www.gemaaktvoordestraat.nl zijn wat de getoonde fietsen betreft niet echt bijzonder, maar sommige deelnemers hebben hun creativiteit er op losgelaten en er toch iets leuks van gemaakt. En alleen al zo'n actie op zich vind ik geweldig. Trouwens, voor de duidelijkheid: ik krijg er geen cent voor dat ik dit allemaal schrijf
Hieronder nog de mosterd na de maaltijd: de oudste Union-fiets die ik ooit gefotografeerd heb. Van eind jaren ’20 en natuurlijk alleen “echt” met gehaakte Staphorster jasbeschermers!
Het gras is dus eigenlijk al een beetje voor mijn voeten weggemaaid maar goed - bij deze alsnog iets over Union en het spotten van oude fietsen op straat. Union kan denk ik onder de bekende Nederlandse fietsmerken als het merk met het meest stoffige imago aangemerkt worden. En eigenlijk is dat best sneu en ook niet helemaal terecht. Wat Fongers teveel heeft heeft Union te weinig – verzamelaars slaan het merk over. En dat terwijl Union een van de fietsmerken met de langste geschiedenis is en best wat interessante modellen gemaakt heeft. Alleen speelt zich het spannende deel van de Union-geschiedenis - toegegeven - vooral ná WO II af. Oud-medewerker Nico Timmerman heeft er 10 jaar geleden een boek aan gewijd maar dat is meer een gemiste kans dan een goed boek. En zo is er in de geschiedenis van Union nog wel meer misgegaan.
Sinds de ontmanteling van Union Nieuwleusen in 2005 dobbert het merk als een speelbal van marketingmensen in het grijze gebied van de Nederlandse fietsvijver. De nieuwste gedaante (zie http://www.union.nl) is helemaal niet stoffig maar juist fris en modern. Eigenlijk een mooie mix van jong en traditioneel. Social media als de voorkant van de eigen website, dat vind ik voor een merk als Union verrassend en leuk om te zien. En daar past de Union-spot-actie perfect bij. De spots op http://www.gemaaktvoordestraat.nl zijn wat de getoonde fietsen betreft niet echt bijzonder, maar sommige deelnemers hebben hun creativiteit er op losgelaten en er toch iets leuks van gemaakt. En alleen al zo'n actie op zich vind ik geweldig. Trouwens, voor de duidelijkheid: ik krijg er geen cent voor dat ik dit allemaal schrijf
Hieronder nog de mosterd na de maaltijd: de oudste Union-fiets die ik ooit gefotografeerd heb. Van eind jaren ’20 en natuurlijk alleen “echt” met gehaakte Staphorster jasbeschermers!