Fongers Gay Light 1959

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers Gay Light 1959

Bericht door jrietveld »

Onlangs deze 'wilde' Fongers doorgerestaureerd. Blijft een interessante fiets: een frame uit 1957 (modelcode HSLL; Heren Sport Licht Luxe), geleverd in 1959 in de uitvoering Gay Light, die na 1960 weer verdwenen is.
Paar jaar terug met de nodige inspanning gerestaureerd, nu diverse originele onderdelen toegevoegd, zoals zwart/wit banden, spatbordstangen (weliswaar geverfd), crankspies, dynamo, pompje en rode ventieldopjes.
Ietsje te klein voor mij, maar je kunt er heel hard mee...

groet, Jos
Bijlagen
Gay Light balhoofd compr..jpg
Gay Light balhoofd compr..jpg (208.6 KiB) 7529 keer bekeken
Gay Light schuin compr..jpg
Gay Light schuin compr..jpg (218.43 KiB) 7529 keer bekeken
Gay Light linksvoor compr..jpg
Gay Light linksvoor compr..jpg (233.77 KiB) 7529 keer bekeken
Gay Light nieuw compr..jpg
Gay Light nieuw compr..jpg (223.88 KiB) 7529 keer bekeken
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door JasperA »

Al vaker gemeld maar ik vind hem (ondanks de twijfelachtige naam...) erg fraai!

Ik hoop in de toekomst behalve twee hele oude fietsen (ik heb nu een lead voor een Fongers uit 1926...) ook nog wat Fongers sportfietsen aan mijn verzameling toe te voegen. Deze beginnen toch steeds meer mijn interesse te krijgen!

Bestaan er nog andere Groninger Rijwielen die dergelijke sportfietsen op de markt hebben gebracht?

Hoe ben je er trouwens achtergekomen dat er rode ventieldopjes op horen?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door asterduc »

jrietveld schreef: ... en rode ventieldopjes ...
:o geweldig vind ik dat!

Mooi resultaat hoor Jos.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door jrietveld »

Hallo Jasper,

Veeno heeft ook dit soort sportfietsjes gemaakt (wat minder mooi natuurlijk...).

Ik weet niet zeker of er rode ventieldopjes op horen (niet te zien op de z/w afbeelding in de folder). Maar ze passen er perfect op, toch?

Wat voor model uit 1926 heb je op het oog?

Bijgaand nog een foto van mijn laatste aanwinst: het affiche Nederlandse Maagd uit ca. 1908.

groet, Jos
Bijlagen
De Maagd ingelijst.jpg
De Maagd ingelijst.jpg (107.76 KiB) 7518 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2545
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door Durabo88 »

Beste Jos,

De kleurstelling bij deze Fongers vind ik erg mooi, maar toch vallen mij wat dingen op, die ik bij andere merken anders zie: zwarte pedalen (ik zou wit verwachten), zwart zadel (ik zou tweekleur zwart-wit verwachten) en zwarte handvatten (ik zou wit/lichtgrijs verwachten). Toch ga ik ervan uit dat de foto's de originele situatie laten zien. Heb je ook een folder-kopie-foto erbij? Ook fijn dat er geen spatje roest op de witte spatborden zit, want dat valt nogal op.

Met één van de clubleden (weet niet meer wie) heb ik het eens gehad over dergelijke sportfietsen (met 26 inch wielen uit die tijd). Ons viel op dat ze allemaal dezelfde lugs en afmetingen hebben. Onderdelen kunnen variëren, maar het stuur is ook hier weer hetzelfde type. Ik ben nog geen Titan stuur op een dergelijke fiets tegengekomen.

Ik neem aan dat op deze Fongers een gewone Sturmey Archer AW naaf gemonteerd zit? De meest revolutionaire modellen konden destijds ook voorzien zijn van een gripshift (tegenwoordig heel normaal) van SA, Magura en nog een merk. Mijn Eroba en Durabo zijn voorzien van de relatief dure Torpedo Dreigan modell 55 versnellingsnaaf, wat kan duiden op een bewuste klantkeuze voor een optie. Dus mijn vraag luidt, wat was optioneel bij Fongers en wat niet? Hoe zit dat met de SA FW naaf of is die alleen voor de supersportmodellen?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door jrietveld »

Hallo Y.

Sportpedalen (met Fongers-merk) en handvatten (met Fongers-indruk) zijn origineel. In de folder 1959 zie je overigens witte handvatten afgebeeld. Het zadel is ook origineel. Fongers was met vernieuwingen altijd wat later dan de kleinere fabrikanten. Er zit inderdaad een A Wide naaf in.
Wat nog ontbreekt zijn de egale jasbeschermers en het spiegeltje (wie heeft dat toevallig?).

In 1960 ziet dit model er weer heel anders uit. In 1961 keert men terug naar veel rustiger kleurstellingen; dit was toch het niet marktsegment waar dit klassieke merk in thuis hoorde.

groet, Jos
Bijlagen
Gay light 1960 compr..jpg
Gay light 1960 compr..jpg (97.99 KiB) 7501 keer bekeken
Gay Light 1959.jpg
Gay Light 1959.jpg (331.63 KiB) 7501 keer bekeken
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door JasperA »

Ik weet helaas nog niet om wat voor model het gaat. Ik weet dat de maatvoering 60 is en dat er een bandrem en vrijwiel op zit.

Kan dus van alles zijn...

Proficiat trouwens met dit prachtige affiche uit 1908!

Ik wist niet dat het Velorama deze ook in het repro assortiment had... ;)

Maar zonder gekheid... Dit is natuurlijk een topstuk dat vast en zeker prachtig staat in de Groningse woonkamer!

Voor mij echter nog even een arm (en been) lengte te ver. Ik zal in oktober eens de balans opmaken van een jaartje verzamelwoede... Sowieso heerlijk om je daar eens aan over te kunnen geven!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door JasperA »

Heb je trouwens toevallig ook nog een afbeelding in kleur van een Fongers HTS uit 1956 (frame datum) of 1957 (naaf datum)? En misschien ook nog van een SH uit 1951?

Deze hebben Yorick en ik nog niet (in kleur) weten te scannen helaas...

De rode ventieldopjes maken het inderdaad helemaal af! :lol:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door gerritkan »

JasperA schreef:Al vaker gemeld maar ik vind hem (ondanks de twijfelachtige naam...) erg fraai!

Ik hoop in de toekomst behalve twee hele oude fietsen (ik heb nu een lead voor een Fongers uit 1926...) ook nog wat Fongers sportfietsen aan mijn verzameling toe te voegen. Deze beginnen toch steeds meer mijn interesse te krijgen!

Bestaan er nog andere Groninger Rijwielen die dergelijke sportfietsen op de markt hebben gebracht?

Hoe ben je er trouwens achtergekomen dat er rode ventieldopjes op horen?
Halo Jasper .

Gay bekend in het Engels , vrolijk , zorgeloos dat maakt het wat minder twijfelachtig .
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door jrietveld »

Hooi Jasper,

Ik heb geen afbeeldingen in kleur van de gevraagde modellen; de folders zijn pas vanaf 1960 in kleur.

groet, Jos
Plaats reactie