Fongers Gay Light 1959

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door remurk »

Dit soort fietsen rijdt fantastisch in de stad, ook al zijn ze niet licht. Ook op mijn BSA Star Rider krijg je vanzelf een :D
Groet, Rutger
Bijlagen
P1000264 - kopie.JPG
P1000264 - kopie.JPG (50.87 KiB) 7132 keer bekeken
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door JasperA »

Ook de BSA Star Rider vind ik erg fraai Rutger! Ik zal niets over de naam zeggen...

Ik heb dit weekend overigens een blik mogen werpen op de Fongers herenfiets uit 1926. Helaas was er aan deze fiets bijna niets meer origineel... De fiets was opnieuw gelakt en gebiesd. Ook waren zaken als de voorvork, cranks, trappers, bandremstangen, bagagedrager, wielnaven etc. allemaal vervangen. Wel zaten er nog een Fongers dynamo en koplamp setje en een Fongers zadel (lepper model) op maar of deze origineel waren...? Tot slot bleek het frame ook nog eens opgereden te zijn... (dank voor deze les Rutger!).

Voor mij was de fiets daardoor niet geschikt als verzamelobject en ook teveel werk om de juiste onderdelen er weer bij te zoeken en de fiets mooi te lakken en te biezen (als ik dat überhaupt al kan...).

Vanwege dezelfde redenen heb ik onlangs ook al een Veeno uit de jaren 20 laten staan. Deze had overigens wel een mooie Veeno balhoofdstrop.

Ik voorzie een soort beweging om ooit goed bedoelde restauratie projecten weer terug te draaien zodat het weer ergens op lijkt...

Morgen ga ik als het goed is kijken naar een BD60 uit 1936. Hieraan is alles, met uitzondering van de trappers en de koplamp nog volledig origineel als ik de foto's mag geloven! Zelfs het hygiënisch zadel zat er nog op. Misschien dat bij deze fiets de beste restauratie wel geen restauratie is. Foto's volgen...
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door JasperA »

Vers uit de schuur! Een BD60 uit 1936!

Alleen even de bandjes opgepompt en hij (zij) gaat weer als een trein! De fiets is ooit als setje samen met een BB aangeschaft toen de eigenaresse (mevr. Toxopeus) met haar man rond 1936 naar Zeist verhuisde.

Helaas is de BB, die dezelfde uitrusting had als de BD, in de jaren 80 bij een fietsenmaker omgeruild voor een nieuwe.

Vanwege reuma klachten is er uiteindelijk maar weinig op deze fiets, die toch wat zwaar is, gefietst. Het Hygia zadel glimt nog aan alle kanten omdat hier een zadeldekje op heeft gezeten.
Bijlagen
Fongers BD60 uit 1936!
Fongers BD60 uit 1936!
image.jpg (318.15 KiB) 7101 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JasperA op 22 apr 2014, 22.56, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door jrietveld »

Hoi Jasper,

Model BD (1e soort A dames) van na 1935 is schaars (heel dure fiets voor die tijd); Prinses Juliana kocht dat jaar zo'n fiets (staat in Velorama). Benieuwd wat je aantreft.

groet, Jos
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door jrietveld »

Zag intussen de foto's; mooi origineel exemplaar. Mooi, de benen handvatten. De FG jasbeschermers werden in dat jaar voor het eerst toegepast; in prima staat!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door JasperA »

Dank Jos! Ook voor de aanvullende info!

De zoon van de eerste eigenaresse waar ik de fiets van mocht overnemen heeft voor mij alle nog bij hem bekende gegevens op een rij gezet.

Ik zit er aan te denken deze op een -voor alleen leden toegankelijk- deel van dit forum te plaatsen zodat ik niet de enige ben die dit verhaal in zijn mail heeft zitten...

Ik zal de fiets ook opgeven bij de fietsdatabank. Hoe gaaf zou het zijn om bijvoorbeeld de bijbehorende BB (met waarschijnlijk dezelfde postcode in de zitbuis gegraveerd) nog eens terug te vinden! :o Kans is natuurlijk klein maar je weet het maar nooit...
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
rocknroller
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 sep 2013, 01.28

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door rocknroller »

Een mooi origineel exemplaar zo te zien, gefeliciteerd met je aanwinst! Is deze BD voor zover je weet ooit teruggeweest naar de fabriek? En zijn de jasbeschermers nog te redden? Ze zien er mooi maar droog uit. Ik ben benieuwd wat je ermee gaat doen en wat het resultaat wordt. En mocht je ooit eens ruimtegebrek hebben... ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Jasper,
Dat zijn de fietsen , van die exemplaren waar nog niemand aan gezeten heeft!
De foto`s geven de indruk dat de fiets vernikkeld is. Klopt dat of is het chroom wat een poetsbeurt nodig heeft?

Ik zou zeggen zet haar op je site want ik denk dat over enige tijd deze fiets (onder de kop Fongers Gay light) niet meer teug te vinden is.

Ook goed zo als je met de Burgers bezig bent ,heb ik m toch niet voor niets van die aanhangwagen af getrokken.

Groet,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door JasperA »

Dank! Ik zal een apart topic openen voor de fiets met detail foto's (sorry Jos dat ik zo door die van jouw heen loop te posten...).

Het mooie aan de fiets is inderdaad dat er nog niemand aan heeft gezeten. Eerlijk gezegd wil ik dat zoveel mogelijk zo laten. Ik zie geen redenen om de jasbeschermers en het lakdoek een opknapbeurt te geven. Mooier wordt de fiets er (in mijn handen althans) toch nooit van en ik geef de voorkeur aan originaliteit boven optisch in top staat. Scheelt ook een hoop werk... ;)

De fiets is daarbij nog steeds prima berijdbaar dus ik wil vooral (en eigenlijk alleen maar) poetsen en conserveren. Honderden kilometers wordt er dan ook niet meer op gereden hoewel een tocht met de vereniging natuurlijk even plaats zal moeten vinden.

De fiets lijkt in ieder geval een vernikkeld stuur te hebben (als ik de kleur en manier van afbladderen zo kan beoordelen).

Ik zal ook eerlijk toegeven dat de geplaatste foto's voornamelijk de pluspunten van de fiets weergeven. Er zijn ook wat minder aantrekkelijke punten aan de fiets... Later meer!

Of de fiets terug is gegaan naar de fabriek durf ik niet te zeggen dat mogen de experts bepalen. Een vernikkeld stuur lijkt dan onlogisch.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
rocknroller
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 sep 2013, 01.28

Re: Fongers Gay Light 1959

Bericht door rocknroller »

Een vernikkeld stuur lijkt wel te wijzen op een volledig origineel exemplaar. Overigens kwam dat mid jaren '30 ook al steeds minder voor. Maar ik ben het volledig met je eens wat betreft originaliteit, wat niet van ellende uit elkaar valt, moet je zo laten. Heb ik met mijn BB en Sport ook gedaan. Dat zijn wellicht niet de knapste fietsen ooit, maar ze hebben een leven achter de rug en dat mag gezien worden.
Ik ben benieuwd naar de detailfoto's. Ik ben zelf ondertussen in blijde verwachting van een D60 Weer en Wind uit 1934 (niet zeldzaam, wel origineel), met trommelremmen. Maar aangezien de eigenaar afgezien van erg aardig ook erg druk met andere zaken is, kan die verwachting nog wel even duren :roll: Foto's volgen
Plaats reactie