Oude Batavus opknappen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Napoleon
Berichten: 12
Lid geworden op: 6 mar 2014, 19.05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Oude Batavus opknappen

Bericht door Napoleon »

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren van iemand een oud Batavus frame gekregen. Er zit een kleine deuk in de liggende achtervork, maar dit is niet een hele grote deur.

Is het verstandig om te proberen deze deuk uit het frame te halen, of is dit frame toe aan een decoratieve job? Ik hoor graag wat jullie ervan denken

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Napoleon op 12 apr 2014, 15.34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Oude Batavus opknappen

Bericht door velophile »

Dag Napoleon,

In het algemeen zijn we het hier erover eens dat overspuiten of overschilderen een daad van vernieling is. Probeer het origineel te conserveren, is het advies. Zolang het deukje niet bedreigend is voor de stabiliteit van het frame, noemen we het patina en is het gevolg van gebruik, zoals de rijder ook littekens uit het verleden heeft. Als een fiets goed onderhouden is, vinden we dat fijn; als hij niet gebruikt is, spreken we er schande van.

Groeten, Wiel
Napoleon
Berichten: 12
Lid geworden op: 6 mar 2014, 19.05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oude Batavus opknappen

Bericht door Napoleon »

Hoi Wiel,

Ik snap je reactie niet zo goed, omdat ik het nergens over overschilderen heb. Ik vraag alleen of een deukje in het frame bedreigend is voor de fiets of niet. Anders zou ik het frame als decoratie in mijn woonkamer hangen o.i.d.
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Oude Batavus opknappen

Bericht door velophile »

Hallo Napoleon,

Ik dacht bij de decoratieve job aan overspuiten....
Gewoonlijk zijn deukjes geen fatale fouten.

Groet, WieL
Plaats reactie