Verschillen in Gazelle standaards

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Verschillen in Gazelle standaards

Bericht door berkers41 »

Op de beurs in Berlicum lagen enkle Gazelle standaards te koop.
Voordat je de verleiding niet kunt weerstaan is wel belangrijk te weten dat deze standaards subtiele verschillen hebben. Deze zijn alleen goed te onderscheiden als je exemplaren naast elkaar in de hand hebt. Erg belangrijk is, dat deze standaads maar "op een manier" te monteren zijn en dat, in die positie, de trapper er met voldoende speling langs draait. Hiervoor is de hoek waaronder het draaipunt is geplaatst verantwoordelijk. Op de foto's heb ik geprobeerd deze verschillen duidelijk te laten zien.
Dus lidnr13: Een gewaarschuwd man.....
Bijlagen
vlnr = van oud naar jonger
vlnr = van oud naar jonger
Gazelle-standaards-2.jpg (88.29 KiB) 3199 keer bekeken
Verschillen in de positie/hoek vh draaipunt
Verschillen in de positie/hoek vh draaipunt
Gazelle-standaards-1.jpg (82.25 KiB) 3199 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Verschillen in Gazelle standaards

Bericht door Lidnr13 »

Beste Jacques,

Dit is zeer waardevolle informatie. Daar had ik zelf nooit op kunnen komen en weet dus nu dat bepaalde modellen standaard niet op Sport Licht 1964 passen. Maar zoeken naar het passende model is dus eigenlijk niet mogelijk zonder de fiets onder handbereik te hebben, want er past meer niet dan wel.

Groeten van
Henk
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Verschillen in Gazelle standaards

Bericht door asterduc »

@ Jacques: goed opgemerkt Jacques, die vlakke versie was me nog nooit opgevallen (tumb-up)

@ Henk: ellende is dat toch weer steeds met die Sport Licht, Henk. Zal ik jou eens blij maken met een ruil van jouw fiets tegen een Gazelle Sport waar reeds een staander op gemonteerd is! :mrgreen:

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Verschillen in Gazelle standaards

Bericht door Lidnr13 »

@Ed: Genereus aanbod die ruil. Maar eigenlijk wil ik helemaal geen standaard op die Sport Licht. Volgens de foto uit 1964 heeft hij er wel opgezeten, maar waar hij is gebleven weet ik niet. Jasbeschermers zaten er daarentegen toen niet op. Al dat soort dingen horen eigenlijk ook niet op een sportfiets.

Door het enthousiasme van Jacques vind ik de fiets steeds meer interessant. Het is een familiestuk, dus ik houd hem nog maar. :D

Groeten van
Henk
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Verschillen in Gazelle standaards

Bericht door berkers41 »

Hallo Henk & Ed,
toch bevredigend te lezen dat jullie steeds enthousiaster worden over Sport Licht series van Gazelle.

De Gazelles met het woordje "Licht" in de typenaam zijn een schaarse categorie, is me inmiddels wel duidelijk. Dat maakt het verzamelen leuker/spannender. En uiteindelijk hoef je geen extra schuur te bouwen, om ze allemaal in te zetten ;)
Ook die andere Gazelles zijn op een of andere manier interessant natuurlijk; dat heeft Ed met zijn site toch maar mooi geillustreerd.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Plaats reactie