Beginners restauratie/onderhoud-vraag

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Beginners restauratie/onderhoud-vraag

Bericht door Sandra »

Deze vraag stelde ik een tijdje geleden in de Yahoo-groep. Omdat ik zojuist de antwoorden nog even heb doorgespit, kopieer ik ze direct naar ons nieuwe forum (ik heb de off topic zaken weggelaten). Dan hebben meer mensen er wellicht wat aan ;)

*****

Beste mensen,
Hoewel ik mijn oude fietsen toch wel gewoon 'oud' wil houden, wil ik toch wel 'iets' met de roestvorming doen. Het gaat dan in eerste instantie om roest op het frame, waardoor een deel van de lak weg is. Ik heb begrepen dat kachel-zwart hiervoor geschikt zou zijn. Maar smeer ik dat dan gewoon op de roestplekken? Ofmoet ik die eerst voorbehandelen?

Wie kan mij een eindje op weg helpen?

Dank!

Groet, Sandra

*****

Beste Sandra,

Het is maar net wat je wilt. Persoonlijk vind ik kachelzwart er vreselijk uitzien, te mat en biesjes vervagen onder het zwart.
Zelf gebruik ik commandant of turtle wax om de goede lak op te poetsen (maar wees hier voorzichtig mee, je poetst gauw te veel biezen en transfer weg). Je kunt ook alles voorzichtig reinigen door heel licht op te poetsen met commandant cleaner en vervolgens alles in de Owatrol zetten. Ik had begrepen dat je ook een pigment aan de owatrol kunt toevoegen, waarmee je dan je roestplekken kunt behandelen, dan verdwijnt 'rood' onder zwart. Misschien kan degene die dit van Altesrad af had gehaald, zich melden? Ik zou dan wel eerst de bobbeligheid van
de roestplekken (en ook enkel de roestplekken!) afschuren, dit heb ik ook met mijn Fongers gedaan. Alleen heb ik het nagelaten de roestplekken weer zwart in te vullen.

Groeten,

Yorick.

*****

Hoi Sandra en Yorick,

We zijn nu op http://www.transportfiets.net ook bezig over Owatrol.
Het is een olie die overal intrekt. Dus ook in Chroom wat poreus is en natuurlijk ook in en onder beschadigde lak.
Het vormt een beschermende laag doordat het de roest die blijft zitten gebruikt door het op te vullen en te verkleven. Het sluit af zodat er geen zuurstof en water meer bij kan komen zodat de roest stopt. Ik heb er zelf goede ervaringen mee maar heb gemerkt dat het wel even duurt voordat het droog is.
Er is door mij een stuur van een transportfiets tot glimmend ijzer schoongemaakt en behandelt met Owatrol. Dat was pas na een week zo droog dat ik het kon monteren. Het is wel mooi geworden.
Wat betreft de kleur kan je het mengen met zwarte lak die met terpentine te verdunnen is.
Dus wat zwarte lak en wat Owatrol mengen en opbrengen, in laten trekken en dan in de gaten houden wanneer het nog net niet te droog is om het overtollige te verwijderen.

Misschien is het zelfs wel op kleur te brengen met pigmenten die in de handel te verkrijgen zijn als poeder maar daar zou ik zelf nog mee moeten experimenteren om te kijken of dat wel een goed plan is.

Groetjes van mij,
Charles

*****

Beste Charles,

Hoe kan je roestig chroom dan het beste behandelen? Misschien zilverkleurige verf door de Owatrol mengen? Hoeveel moet je er dan door heen mengen? Waar kan je Owatrol trouwens kopen? In welke winkel? Ik ben het namelijk nog nooit tegengekomen.
Is er nog een bepaald soort Owatrol dat je moet kiezen? Alvast bedankt

Gr, Peter

******

Hoi Peter,

Maarten Bokslag heeft nog een paar liter staan die hij ter overname aanbied maar als dat onverhoopt al overgenomen is kan je bij de gespecialiseerde verfhandel terecht.

Het wordt verkocht in blikken van halve en hele liters.
En een goeie vraag van jou om misverstanden te voorkomen; je moet Owatrol-olie hebben. Owatrol is een merknaam. Ze verkopen meerdere producten.

Zilververf door de Owatrol mengen kan wel maar ik weet niet of daar het chroom mooier van wordt.
Tot nog toe heb ik het altijd gebruikt om chroom te conserveren. Dat wil zeggen, eerst poetsen met Brillo en dan ruim insmeren met Owatrol. Dat even in en onder de chroom laten trekken voor een uur of drie en dan het overtollige weer verwijderen.
Als je die methode toepast dan verwijder je de zilververf ook weer dus dan heeft dat misschien geen zin maar nu ik er over nadenk zou het wel eens een goed idee kunnen zijn als het chroom hier en daar weg is. Daar zou de zilververf misschien wat kunnen camoufleren. Maar er een experiment van zou ik zeggen.

Het doet zijn werk omdat het alle openingen in chroom afsluit zodat er geen water en zuurstof meer bij het onderliggende staal kan komen.
Stel dat je iets hebt wat nieuw verchroomd is, oud of nieuw maakt niet uit, en je behandelt dat zo als beschreven dan verlengt dat de levensduur aanzienlijk.
Wel één keer in de zoveel tijd onderhoud plegen natuurlijk.

Groetjes van mij,
Charles

*****

Hoi Charles,

Bedankt voor je duidelijk advies. Zodra ik uit de verbouwellende ben ga ik het proberen. Zal ook een test doen met een mengsel met zilver of aluminiumkleurige verf door de Owatrol olie om kale plekken op het chroom/nikkel te camoufleren

Gr, Peter

*****

Beste Peter,

Misschien een heel gek idee: Ik zat erover te denken dat er misschien wel iets mogelijk is met een heteluchtpistool en een chips-zak. Misschien versmelt de plastic buitenkant heel mooi met bv. een stuur, waarna het aluminium (chroomkleurige) deel geheel vormt naar je stuur. Zomaar een low budget idee.
In de handel zijn diverse spray's verkrijgbaar, maar ik ben er sceptisch over.
Het meest lelijke wat ik vaak tegenkom is aluminiumverf op chroom.
Maar er zal allicht wat beters zijn, aangezien ze sommige snoepballetjes er ook als een stalen kogel uit kunnen laten zien.

Groeten,

Yorick.

*****

Beste Yorick,

Mee eens. Heb ook wel eens zilverkleurige Hammerite gebruikt, dat werkt redelijk maar is ook niet optimaal. Ik ga me eerst eens richten op Owatrol.

Mvg, Peter

*****

Hallo Peter en anderen,
Ik heb eens toen ik de rembeugel voor mijn hoge bi maakte de boel gepolijst met lamellenbortseltjes met van die flappen schuurpapier achter elkaar geplaatst.
Als je dat goed doet kun je polijsten alsof het verchroomd/vernikkeld is. Als je daarna de boel in de transparante dus niet gekleurde lak zou zetten krijg je een
mooi resultaat. Je bent wel een paar uur bezig maar dan heb je ook wat...

Succes en hartelijke groeten,

Michiel

*****

Hoi Sandra,
Het is natuurlijk de vraag wat je precies wilt met die fietsen. Wil je dat ze als nieuw worden, of wil je gewoon dat ze bewaard blijven.

Kachelzwart lijkt me een goed middel als je
1 niet aan je fiets wilt lakken om originaliteit te behouden
2 de roestplekken wilt wegwerken
3. de fiets moet wel zwart zijn ;-))
Hans en Jos kunnen je alles over deze methode vertellen, zou ook in de oude berichten op dit forum wel te vinden moeten zijn.

Owatrol zie ik als een middeltje wat heel goed werkt tegen het verder roesten van oppervlakkige roest. Maar het blijft een klein beetje zacht en het blijft glanzen. Ik gebruik het in balken en op lasnaden van roestige auto's en voor de
binnenkant van fiets-spatborden, maar niet in plaats van lak. Vooral dat glanzen vind ik niet prettig. Ik heb trouwens nog een paar literflessen staan, een keer groot ingekocht, dus wie nog een liter wil overnemen?

Als het je puur gaat om het conserveren omdat je denkt dat je schuur soms een beetje vochtig is, zou ik de roestige plekken (en de lak en het chroom ook) gewoon invetten met rijwielolie of poetsolie. De lak wordt er erg mooi van, de roest stopt voorlopig. Ik pas dit graag toe op mijn fietsen, al dat niet gecombineerd met deels overlakken.

Er zijn een paar honderd fietsenverzamelaars in Nederland, en ik denk evenzovele voorkeuren. Ieder heeft zijn eigen manier.
groet,
Maarten

*****

Hoi Maarten,

Ik vind het fijn spul om tijdens het spaken te gebruiken.
Lijnolie om de ruimte tussen de spaak en de nippel op te vullen en Owatrol om de ruimte tussen de nippel en de stalen velg te vullen.
Gaat nooit meer roesten. Alleen als je de spaken natrekt moet je het wel even herhalen.


Groetjes van mij,
Charles

*****

Sandra,
het kan kachel-zwart. maar dan moet er een 2e bewerking volgen aangezien deze niet watervast is. Owatrol-Oil is de beste roest stopper. Mijn advies is, ik neem aan dat het de fiets betreft waar je afgelopen zondag op reed, ontvetten .
Dan losse roest en verf weg borstelen. Owatrol-Oil aanbregen en deze goed in borstelen na een uur het teveel aan Owatrol-)il weg vegen. Die op de lak met Terpetine weghalen anders gaat het daar plaatselijk erg glanzen . En dan moet je alles doen

*****

Beste Sandra,

Ik dacht dat een fiets ook altijd glansde als hij nieuw werd geleverd. Zelfs als je 'm wel glanzend wil maken, dan nog zie je dat hij gebruikt is. Het belangrijkste is de bescherming van de overgebleven lak en het staal dat eronder zit tegen roesten, zodat het verweer niet nog verder uit de hand loopt. Hoe je
dat doet is inderdaad aan jou.

Groeten, Yorick.

*****

Sandra,
als je alle roestplekken hebt gedaan dan kun je alle lakdelen heel dun met een linnen lap voorzien van heel dun laagje owatrol. Het voordeel ervan is dat ook alle putjes in de lak worden gedaan de fiets heeft dan in zijn geheel de zelfde glans. Ik zou dit eerst oefenen op de plekken die toch gedaan moeten worden. Je kunt dan zien of je het mooi vind.
Succes

*****

Sandra,

als ik je mijn beperkte ervaring mag meegeven.

Wat Maarten glans noemt, dat noem ik mat/satijn ;)

Owatrol gaat onmiddelijk na het opbrengen ontzettend glanzen, maar met der tijd gaat die glans echter weg. Weet niet juist hoe lang, het is zo'n jaar of twee geleden dat ik het nog eens gebruikt heb, maar ik dacht dat de tijd tussen glanzend en mat zo'n 2 maand duurde, afhankelijk van hoe dik hij erop ligt.

Voor na-oorlogse fietsen gebruik ik het niet, net omdat de glans er dan uit gaat (in tegenstelling tot wat ik uit anderen hun ervaring hier leer). Misschien dat het komt door het bergachtige klimaat hier in belgië

Voor 'niet-zwarte' fietsen zou ik het al helemaal niet gebruiken. Je haalt er al het leven uit. Ze krijgen dan een 'bruinige' en 'fletse' (= vlaams voor euh, flauw, futloos, ...) look en dat vind ik toch wel zonde.

Wat Owatrol wel doet vind ik, is dat het de fiets een zeer homogene uitstraling krjgt, de schadevlekken vallen niet meer op en vanop enige afstand lijkt hij als nieuw.

Ook op een nieuw gelakte oude fiets met nieuw bieswerk laat Owatrol de fiets 'oud' uitzien.

Het mengen van zilver in Owatrol heb ik eens uitgeprobeert, maar de hoofdkleur wordt dan eigenlijk bruin. Als het goede chroom dan van voldoende Owatrol olie voorzien wordt, wordt het geheel wel weer 'homogeen'. Op die manier is het wel een dankbaar product. Het blank en fijn schuren zoals Michiel aangeeft en dan voorzien van Owatrol is hier misschien zelfs nog mooier.

Als fanatiek jaren 50 / 60 verzamelaar hou ik van glanzende fietsen. Die kwamen superhoogglanzend uit de fabriek als ik kenners mag geloven.

Zelf probeer ik de fiets volledig te reinigen, dus alle olie, vetten en bijgeschilderd knoeiwerk eraf. Pas als alle vuiligheid is verdwenen begin ik krachtig te polieren, met voorzichtigheid rond de biezen en liefst een poliermiddel met weinig schuurkorrel. 3M Handglaze is mijn favoriete product hiervoor, maar onvoldoende agresief als de fiets zwaar is aangedaan. Voor het chroom gebruik ik Chroompoets. Als alles zijn hoogste glans heeft gehaald zet ik er een wax op.
Is het een zwarte fiets dan gebruik ik zwarte wax van Sonax. Die maakt alles mooi egaal zwart en geeft nog een diepe glans bovenop de reeds aanwezige glans. Waanzinnig gewoon, als je daar mee buiten komt gaat de zon schijnen!
Bij 'niet-zwarte' fietsen, gebruik ik de wax van Commandant. Pas op, hier zit wel siliconen in, dus oppassen als je later nog iets moet bijschilderen, want waar siliconen is of was, pakt geen verf meer.

Hiermeee is je oorspronkelijke vraag nog niet beantwoord, hoe vul je de gaten en maak je de roestplekken onopvallend!

- als de lak beschadigd is en de grondlak er onderuit komt, dan ga je dit na het polieren niet meer zien doordat de bruine grondlak ook hoogglanst. De zwarte sonax wax kleurt de grondlak nog wat bij. Bij een kleurfiets gaat dit natuurlijk niet op.

- lakschade die ook door de grondlak is daar zou je kunnen bijtippen met een soort loodverf (rode menie). Daarna krijg je hetzelfde effect als hierboven beschreven. Eventueel zou je met zwarte verf of Owatrol en zwart pigment (of bijgevoegde zwarte lak) het deel nog kunnen zwarten. Ik weet echter niet of de Owatrol mooi gepoliert kan worden, maar ik denk het wel. Heb eens gelezen dat die olie gepolietoerd kan worden, voila, dat is niet anders dan polieren, maar dan van vroeger :-) dus met meer gevoel en minder chemie.

- roestplekken: moeten zowieso proper gemaakt worden en van grondlak voorzien. Dan ben je weer in het bovenvermelde stadium gekomen.

Als het geen glansfiets betreft, tja, gewoon Owatrol erop. Gebruik daarbij misschien een zeer fijne staalwol, bvb '000' en dop die in de Owatrol olie. Wrijf die lichtjes maar veelvuldig in kleine lagen uit. Erger je niet aan de glans en heb geduld, de fiets krijgt na enkele maanden vanzelf zijn matte patine.

Succes,
Ed

*****

Hallo Peter,Sandra, Yorick e.a.

Als het gaat om een mat uiterlijk kun je ook kiezen een doek met wat verf te nemen en de vrf blijft hangen aan de beschadigde delen.. Je kunt dan kiezen tussen satijn, mat of schoolbordverf, naargelang de matheid van de verf.

Ik had dit ook gedaan bij een safety die ik gekocht had en dat gaf een heel mooi superoud effect. Alleen was de ondergrond zo slecht dat ik de schuurspons en schuurpapier weer ter hand heb genomen en alles heb weg gehaald. Het bleek dat de onderliggende lagen vervuild waren met oud roest en vettigheid die door de nieuwe lagen heen terug kwamen. En de verf viel er zo weer af. Het was net alsof de fiets langzaam uit elkaar viel in kleine deeltjes vuil, roest en verf.
Daar onder lag nog prachtig blank wel ingepit staal maar het leek veel erger dan het er uitzag.

Het gaat hier om een racer van rond 1893 hard tire uit Frankrijk. Het lijkt een Gladiator met diep stuur en een lastig te rijden fiets. Het stuur heeft nooit nikkel gehad omdat toen ik het stuur eenmaal los had (duurde een tijdje met veel
kruipolie) er geen nikkel te voorschijn kwam. Dus gewoon het stuur weer zwart gemaakt. De naven (Bow's aeolus) waren vroeger vermoedelijk wel vernikkeld net als de krenken en de stofkappen en afstelmoeren van de trapas. Die heb ik schoongeborsteld en zo gelaten met een beetje olie en vettigheid. Zit nog te denken om die een keer sleets te vernikkelen.

De wielen draaien inmiddels weer redelijk rond, na het passen en meten met andere jawel nieuwe assen en cones en kogels. De voorvork lagers waren nog prima, trapas lagers zijn inmiddels ook vervangen, trapas gelast door Maarten W, Zelf het achterwiel opnieuw gespaakt en wonderwel ondanks de slinger
door een gelaste breuk een redelijk stabiel en recht, nieuwe volrubber banden, eigenlijk te dik en dus een fiets die 5 kg zwaarder is door de banden... Moet eigenlijk een set cushion banden op, die zijn ook veeeel lichter.

Het geheel zal nog een keer opnieuw in de lak moeten. Te zijner tijd.Of dat halfglans , hooglans of mat wordt?

groeten,

Michiel

*****

Hallo Hallo Peter,Sandra, Yorick e.a.

Nog even een kleine aanvulling op het doekje met verf.
Je kunt het teveel aan verf in de buurt van biezen weer gewoon wegvegen en doseren door even te laten drogen en weer een dun laagje op een doekje aan te brengen en dan langzaam op te zetten. Het doekje gebruik je om de verf toe te
voegen of weer weg te halen, vegen dus.

tot zo ver en makkelijk uit te voeren.

groeten,
Michiel
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Beginners restauratie/onderhoud-vraag

Bericht door Hans van de Stouwe »

Sandra,
Ben nu bezig met Dürkopp cardanfiets en met owatroll-oil aan het
experimenteren. Heb owatroll-oil gemengd met een universele mengkleur AVIS COLOREX ik heb ongeveer 18% toegevoegd. de plekken roest kleuren hierdoor zwart na even intrekken kun je wat op de lak is gekomen met een doekje wegvegen.
Of wat ik op dit moment doe is gewoon alles dun erin. Weet ik zeker dat ik niets oversla. En dan hoef ik niet te poetsen met autowas. Dan is er overal wat glans.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Plaats reactie