RIH - Fongers uit 1970
Geplaatst: 28 apr 2014, 22.56
Beste mensen,
Onlangs heb ik een RIH - Fongers verworven. Helaas was hij helemaal omgebouwd tot stadsfiets met trommelremmen, maar het is toch een mooie basis om te starten. Ook is het een fiets met een verhaal, maar daarover een andere keer meer.
Aan een reststukje buitenkabel en de aangesoldeerde nokken te zien moet er ooit een derailleursysteem op gezeten hebben. Zo ook het smalle tandwiel (gieringblad heeft helaas speling t.o.v. de crank) voor. Maar welk merk derailleur en hoeveel versnellingen? Welke naven?
Wie weet er iets over RIH? Kan iemand iets over het bouwjaar zeggen of is daar een framenummer voor nodig? Ik dacht zelf aan de eerste helft van de jaren 1960. Het ontwerp is gelijk aan de Fongers-RIH, alleen is het frame luxer : Reynolds buis en een verchroomde vorkkroon.
Het frame is helaas hier en daar wat aangetikt met de kwast, maar gelukkig niet overmatig veel.
Gezien de hoge kosten die aan een derailleursysteem zitten, denk ik eraan de SA FW naaf te monteren. Een NOS Weinmann remmensysteem moet nog wel te vinden zijn, dus dat is geen probleem. Het zadel wordt uiteraard vervangen door een Brooks B66 Champion.
Groeten, Y.
Onlangs heb ik een RIH - Fongers verworven. Helaas was hij helemaal omgebouwd tot stadsfiets met trommelremmen, maar het is toch een mooie basis om te starten. Ook is het een fiets met een verhaal, maar daarover een andere keer meer.
Aan een reststukje buitenkabel en de aangesoldeerde nokken te zien moet er ooit een derailleursysteem op gezeten hebben. Zo ook het smalle tandwiel (gieringblad heeft helaas speling t.o.v. de crank) voor. Maar welk merk derailleur en hoeveel versnellingen? Welke naven?
Wie weet er iets over RIH? Kan iemand iets over het bouwjaar zeggen of is daar een framenummer voor nodig? Ik dacht zelf aan de eerste helft van de jaren 1960. Het ontwerp is gelijk aan de Fongers-RIH, alleen is het frame luxer : Reynolds buis en een verchroomde vorkkroon.
Het frame is helaas hier en daar wat aangetikt met de kwast, maar gelukkig niet overmatig veel.
Gezien de hoge kosten die aan een derailleursysteem zitten, denk ik eraan de SA FW naaf te monteren. Een NOS Weinmann remmensysteem moet nog wel te vinden zijn, dus dat is geen probleem. Het zadel wordt uiteraard vervangen door een Brooks B66 Champion.
Groeten, Y.