LRC sportfiets 1941 - wie weet er meer over dit merk?

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

LRC sportfiets 1941 - wie weet er meer over dit merk?

Bericht door JocoFoto »

Een tijd geleden kwam ik een fiets tegen op het Waterlooplein die mij gelijk opviel als oude sportfiets. Het was een voor mij onbekend merk (LRC) maar de prijs was zo klein dat ik haar meegenomen heb. De fiets heeft een F&S naaf uit 1940, framenummer 0241 en een ingeslagen 41 in het bracket, dus ik vermoed bouwjaar 1941.

De fiets is zeer fraai gemaakt en ik ben daarom erg benieuwd naar de maker LRC (Limburgse Rijwiel Centrale). Heeft iemand extra info voor mij over dit merk?

De fiets:
Afbeelding

Balhoofdplaatje op goudkleurig balhoofd en fraaie lugs
Afbeelding

Bagagedrager in Locomotief-vorm, maar niet vast aan het frame. Bovendien niet van buisjes gemaakt, maar van een plaat.
Afbeelding

De verzorgde afwerking, bijvoorbeeld hier bij de zadellug, maakt dit een bovengemiddeld mooie sportfiets.
Afbeelding

Kent iemand dit merkteken op de cranks?
Afbeelding

Er staan extra foto's op http://www.joco.me/Bicycles/street-spot ... &k=KS4XzWk


.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: LRC sportfiets 1941 - wie weet er meer over dit merk?

Bericht door fietser »

Schitterende fiets, we hadden het er al eens over. Komt enigszins Belgisch op mij over. Wat was ook al weer de wielmaat? Het merkje JH op de crank heb ik niet eerder gezien.
In een advertentie van 1948 wordt als adres Geleenstraat 80 in Heerlen genoemd (dat had ik je volgens mij al eens gemaild). In 1952 is er nog een advertentie in het Limburgs Dagblad waar ze een monteur voor de montage van hulpmotor-rijwielen zoeken, adres Geleenstraat 53 in Heerlen. Misschien een verhuizing of omnummering, maar ik denk eerder dat ze in meerdere panden zaten. De Geleenstraat is volgens Google Maps een smalle winkelstraat, de helft van de panden is vernieuwd, dat helpt ook niet verder.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: LRC sportfiets 1941 - wie weet er meer over dit merk?

Bericht door JocoFoto »

Bedankt voor de reactie & info Fietser! We hebben het inderdaad al over deze fiets gehad. Ik hoop dat we via dit forum nog meer te weten komen. Wellicht is er een lid die in het zuiden des lands woont en fietsen van dit merk vaker tegenkomt.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: LRC sportfiets 1941 - wie weet er meer over dit merk?

Bericht door HJvMontfort »

Geweldige fiets met een prachtig stuur!
Volgens mij heb ik hier ook een balhoofdplaatje van, afkomstig van mijn grootvader, dus waarschijnlijk van een fiets gehaald in Uden...
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: LRC sportfiets 1941 - wie weet er meer over dit merk?

Bericht door Fotomaan »

Prachtige fiets zeg! Die lugs aan dat balhoofd en die gele kleur maken het helemaal.
Ik moest ook meteen aan België denken. Ook door de bagagedrager.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: LRC sportfiets 1941 - wie weet er meer over dit merk?

Bericht door JocoFoto »

Verbazingwekkend dat een bedrijf dat zo'n mooie fiets maakte niet wat bekender is he? In ieder geval vind ik het erg fijn dat het forum een perfecte plek is om die bekendheid alsnog te geven ;)
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: LRC sportfiets 1941 - wie weet er meer over dit merk?

Bericht door arjank »

mooie kar! uit nieuwsgierigheid ook even gezocht op het www.
dat levert nauwelijks info op, maar toch...haal ik een paar dingetjes op die mogelijk nieuwe aanknopingspunten voor een zoektocht opleveren.

in 1941 was de eigenaar van de lrc meneer jac. bedaux. zou zo maar (van origine) een belg kunnen zijn die wat invloeden van de eigen fietsindustrie heeft meegenomen. maar een limburger met een exotische naam die over de schutting heeft gekeken, kan natuurlijk ook...

verder claimt rijwiel cash & carry hoensbroek de nieuwe naam/voortzetting/rechtsopvolger te zijn van de lrc. sterker, de huidige eigenaar heeft dezelfde naam als zijn (waarschijnlijke) opa in 1941: jacques bedaux. hij is de 3e generatie, het bedrijf is 100 jaar oud.
hieronder de bedrijfsgegevens. een keertje bellen levert je wellicht meer gegevens en/of een doorkijkje in het bedrijfsarchief op...

Rijwiel Cash & Carry | Akerstraat Noord 182 | 6431 HS Hoensbroek | Tel: +31 (0)45 5222000 | Fax: +31 (0)45 5231979 | E-mail: info@rcchoensbroek.nl

groeten,
arjan kloosterman
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: LRC sportfiets 1941 - wie weet er meer over dit merk?

Bericht door JocoFoto »

Bedankt! Da's een leuke om na te bellen.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: LRC sportfiets 1941 - wie weet er meer over dit merk?

Bericht door HJvMontfort »

Heeft een van de andere forum leden een dergelijk stuur liggen? Of een Halbrenner stuur?

Zou ik heel blij van worden
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: LRC sportfiets 1941 - wie weet er meer over dit merk?

Bericht door maartenB »

Ik weet er niets van hoor, maar bij Limburgse Rijwiel Centrale denk ik niet aan een fabriek, maar aan een grote handelaar die gewoon zijn eigen balhoofdplaatjes op ingekochte frames hangt.

Dan ligt het voor de hand dat hij zijn frames uit België haalt. Dat is voor Limburgers dichterbij dan Groningen...

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie