verstopte buis verlichtingsdraad

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Denis waut
Berichten: 142
Lid geworden op: 31 mei 2013, 16.39

verstopte buis verlichtingsdraad

Bericht door Denis waut »

Hallo,

Een verlichtingsvraag voor een Gazelle 1952: het draadje van dynamo naar achterlamp gaat door een metalen buis tot net voorbij de trapas, en dan in het omgeplooid spatbord (zie foto's).

De waarschijnlijk originele draad zit er nog in (verduurde rubber en stoffen omhulsel) ... en is er eigenlijk 'niet' uit te krijgen. In het recht stuk van de metalen buis met veel gefroemel met een ijzerdraad er uit geprutst, maar de 'zwanenhals' van de gebogen stukken is niet haalbaar; om nog maar te zwijgen over het stuk in het spatbord.
Welke wondermiddelen hebben jullie? Zijn er bijtende producten die het rubber mogelijk zouden oplossen zonder daarom de verf aan te tasten? Uitprutsmethodes?

Met dank voor jullie reacties.
Denis
Bijlagen
Afb7219.jpg
Afb7219.jpg (240.01 KiB) 5994 keer bekeken
Afb7218.jpg
Afb7218.jpg (224.55 KiB) 5994 keer bekeken
Afb7217.jpg
Afb7217.jpg (321.56 KiB) 5994 keer bekeken
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: verstopte buis verlichtingsdraad

Bericht door asterduc »

Denis,$
ik heb voor enkele jaren eenzelfde probleem gehad.
Toen heb ik de buis heet gestookt waardoor alle textiel en rubber opbrande en de draadaders er stuk voor stuk konden worden uitgetrokken. Daarna met perslucht de restanten eruit geblazen en een nieuwe geleider ingetrokken.

Idem dito bij het spatbord zelf.

Je moet daarna dan wel terug herlakken want ook de verf gaat in rook op.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: verstopte buis verlichtingsdraad

Bericht door Durabo88 »

Misschien lukt het een dikke remkabel erdoorheen te steken en dan flink heen en weer trekken om te troep los te schrobben. Alles flink in de WD40 zetten, dan komt uiteindelijk het meeste wel los.

Iemand weleens uitkoken in een grote pan water (cola kan natuurlijk ook) geprobeerd?
Sportief fietsend!
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: verstopte buis verlichtingsdraad

Bericht door Hendrik »

Toevallig heb ik hier naast me een gedemonteerde No.8 uit 1954 staan.
Bij deze is de buis uitgevoerd met aan beide uiteinden een schuif'connector' zoals bij een dynamo.
Daar sluit je de draad aan, vanaf dynamo, en de andere vanaf het achterlicht.
Maar ik heb ook zo'n gazelle gehad waarbij de buis een doorvoer voor de draad was, en het was toen inderdaad een heel geworstel.
Voor de nieuwe draad grijp ik meestal naar kabelbomen uit een sloopauto.
Wel iets dikker dan fietsdraad, maar veel solider.
En ik weet het is niet origineel, maar als die draad zich echt niet laat verwijderen kun je ook naar koper of messing (rem)leiding grijpen.
Dat laat zich makkelijk in de juiste vorm buigen, is in meerdere diameters te koop (een goede automaterialenzaak verkoopt het per meter) en het laat zich prima zwart verven.
En het roest nimmer meer :mrgreen: .
Telkens als er onder m'n bus een stuk remleiding roestig is vervang ik het door koper.
Spatbord is een ander verhaal, mijn ervaring is dat de draad halverwege breekt en zich niet meer laat pakken.
Wat ik dan stiekem wel deed is een normale dunne fiets draad met dotjes van die kneedkit (die zacht blijft) strak tegen de binnenkant van de kraal plakken.
Iemand die de Gazelle onder de rok kijkt, ziet het, anderen niet!

Vriendelijke groet, Erwin
Denis waut
Berichten: 142
Lid geworden op: 31 mei 2013, 16.39

Re: verstopte buis verlichtingsdraad

Bericht door Denis waut »

Hallo,

Dank voor jullie reacties.

De lange winteravonden zullen des te gezelliger worden: lekker bij een knetterende open haard en een paar stukken van m'n fiets d'er bij gooien! 'k Kan natuurlijk ook de eerst volgende barbecue afwachten :-) .

Even serieus: 't zal geprul worden blijkbaar. Dan maar voor een tijdelijke oplossing: een lange remkabelbuis met daarin een nieuwe draad: perfect flexibel en kan het origineel tracé volgen; zo kan die draad in geen jaren beschadigd worden. En om het aan de binnenkant van het spatbord te bevestigen: ter hoogte van de lamp is er nog het origineel afdekplaatje die de buis kan klemmen; ter hoogte van de moer voor de spatbordbevestiging, een U-vorming koperplaatje maken die de vorm perfect aanneemt van de buis en mee vijzen; verder langs het kader de originele klemmen.

Groetjes, en tot de volgende.
Denis
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: verstopte buis verlichtingsdraad

Bericht door Hendrik »

Goedendag Denis.

Dat noem ik nog eens een gedegen oplossing.
Het voordeel van zo'n 'tijdelijke' oplossing, die wellicht permanent zal blijken, is dat je aan de resterende originaliteit van het rijwiel niets wijzigt, en de ingrepen zijn volledig omkeerbaar.
De originele buis kan je bewaren als item, als Gazelle de fietsen bij voorbaat voor de eeuwigheid had gebouwd had men de buis überhaupt van koper gebogen.
In het dagelijks leven bezig ik mij met de restauratie en herstel van woningen, en zeker daar waar het historisch materiaal betreft probeer ik altijd een 'zachte' en omkeerbare oplossing te vinden.
Sterker nog, ik ervaar het als mijn plicht; zeker daar waar het daadwerkelijk een monument betreft.
Uw idee van de buis in het verloop van het spatbord ga ik wellicht navolgen, met de Gazelle no.8 waar ik momenteel de laatste handen aan leg!

Vriendelijke groet, Erwin
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: verstopte buis verlichtingsdraad

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

Mijn vorige bericht klonk wat streng, maar dat was zo niet bedoeld.
Bij een (rijks)monument heeft men nu eenmaal die plicht, bij een oude Gazelle niet.
Wel is het mijns inziens zo, dat een pragmatische oplossing vaak een goede is.
Maar nu, ik was net even aan het prutsen met mijn no.8 achterscherm uit 1954.
Er stak aan de lampzijde nog ongeveer 3cm draad uit, aan de trapaszijde niets.
Er was reeds een bypass aangelegd met tape via de spatbordstang.
Gedachtenloos trok ik aan de draad, en de binnendraad floepte er ongeschonden uit!
De mantel is wel blijven zitten dus.
Als er aan de andere zijde ook overstek was geweest (en als ik er op tijd aan gedacht had) had ik er meteen de nieuwe draad aan kunnen bevestigen en meteen doortrekken..
Nu heb ik er een stuk gegloeid betonvlechtdraad doorheen gestoken, vooraleer ik de roest ga behandelen.
Want je zou zien, dat de boel dan alsnog dicht loopt.
Dat roest ga ik hier trouwens te lijf met RX5.
Dat is een antiroestmiddel mede op lijnoliebasis zoals Owatrol, maar met meerdere toevoegingen en heel dun.
Het loopt als dunne olie door alle kieren en impregneert zeer goed zodat het ook de binnenzijde van de kralen kan bereiken.
Het wordt in de autorestauratie wel gebruikt voor behandeling van holle delen.
Aangezien ik mij dagelijks voortbeweeg in oude Fiat busjes weet ik aardig hoe roest er uitziet, en met dit product heb ik goede ervaring.
Hoe het zich verdraagt met biezen en transfers weet ik niet, ga ik ook niet proberen; daar houd ik het op Owatrol.
Overigens, zoals gezegd is deze fiets van 1954.
Het binnenwerk van het achterlicht is van kunststof, maar zou naar mijn goeddunken van aluminium moeten zijn.
De passing is nu ook niet geweldig.

Nou Denis, misschien heeft u ook geluk met de draad van uw achterscherm..

Vriendelijke groet, Erwin
Bijlagen
000_0023-1.jpg
000_0023-1.jpg (97.61 KiB) 5884 keer bekeken
000_0022-2.jpg
000_0022-2.jpg (126.42 KiB) 5884 keer bekeken
000_0021-1.jpg
000_0021-1.jpg (94.96 KiB) 5884 keer bekeken
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: verstopte buis verlichtingsdraad

Bericht door Hendrik »

Nou, mijn Gazelle zit zo ongeveer weer in elkaar.
Ik heb wel even een nieuwe draad gekocht, in de autokabelbomen zaten alleen nog de vrolijke kleuren.
Gelukkig schoof ik de draad probleemloos door de kraal.
Tipjes aan beide uiteinden even vertind.
Hier zie je ook hoe die buis bij deze gazelle werkt; eigenlijk is het geen buis maar een geïsoleerde leiding.
De draden zijn er aan verbonden zoals bij sommige dynamo's; hulsje verschuiven en draad er in steken.
Misschien ook een optie voor uw Gazelle, de bevestiging aan het frame is identiek.

Vriendelijke groet, Erwin
Bijlagen
000_0001-1.jpg
000_0001-1.jpg (157.14 KiB) 5854 keer bekeken
000_0002-1.jpg
000_0002-1.jpg (116.11 KiB) 5854 keer bekeken
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: verstopte buis verlichtingsdraad

Bericht door Fongers1952 »

Hoi Hendrik,
Het kunststof achterlichtje is beslist van latere datum. Dit werd, dacht ik, pas voor het eerst rond 1970 door Gazelle toegepast.Op jouw fiets hoort nog een messing fitting te zitten die wordt vastgehouden door een messing boutje door het achterspatbord.

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: verstopte buis verlichtingsdraad

Bericht door Hendrik »

Aha, dat verklaart voor mij ook dat middelste gaatje aan de binnenzijde van het scherm, achter de 'lampekap'.
Ik heb nog wat vragen over deze Gazelle.
Ik zal zo redelijk zijn daarvoor een nieuw bericht te plaatsen.

Vriendelijke groet Erwin
Plaats reactie