Mei 2014: Aandewiel en de Belgische connectie

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Mei 2014: Aandewiel en de Belgische connectie

Bericht door JocoFoto »

Over een paar maanden begint het WK voetbal en daarmee de discussies in de kroeg en bij de koffieautomaat over 'het systeem'. 4-2-4, 5-3-2, 4-3-3, punt naar voren of juist naar achteren etcetera. En vooral de vraag of Oranje wel echt op z'n Nederlands gaat spelen dwz aanvallend totaalvoetbal. En zo heeft ieder land z'n stijl - Brazilië is frivool, Duitsland werken, Portugal is afbraak, Engeland ren-je-rot.

Zo is dat ook met fietsen. In een gemiddelde stalling pik je de Duitse 'bocht' of Belgische sportfiets er zo uit. Met oudere fietsen althans, net zoals bij het voetbal lijkt er een mondiale vervlakking plaats te vinden.

Toen ik deze fiets (eind jaren vijftig-jaren zestig?) zag dacht ik gelijk aan een Belgische import:

Afbeelding

De kleurstelling is frivool vergeleken met Nederlandse fietsen, een vastgesoldeerde bagagedrager zie je zelden (met uitzondering van Locomotief)

Afbeelding

Kettingschermje met Sint Christoffel, de beschermheilige van de reiziger. Meer iets voor het Katholieke zuiden.

Afbeelding

Bourgondisch gebruik van de (bies-)kwast:

Afbeelding

Nokjes voor een voordragertje, extra ruimte voor proviand tijdens die trip door het Pajottenland:

Afbeelding

De kleuring van het kroonstuk is welhaast Urbanesk (clownesk natuurlijk ;) )

Afbeelding

U begrijpt mijn verbazing toen ik deze transfer op het balhoofd vond en kon ontcijferen:

Afbeelding

Rijwielhandel P. Aandewiel, Admiraal De Ruiterweg (Amsterdam). Deze fiets is dus afkomstig van een 100% Nederlandse (race)fiets handelaar en frame bouwer.

Piet Aandewiel was professioneel baanwielrenner in de jaren twintig, en begon daarna een fietsenwinkel met vooral baanfietsen. De winkel bestaat overigens nog steeds. Hier is meer informatie te vinden: http://www.klassiekeracefiets.info/2011 ... aandewiel/

Maar heeft Piet deze fiets gebouwd naar Belgische stijl? Of kocht hij frames in voor de meer 'modale' fietsen, en bouwde hij zelf alleen de high-end frames? En zo ja, kwam dit frame ook echt uit België?

Bij een vergelijkbare fiets van Jan de Reus had ik mij dat ook al eens afgevraagd, maar geen bewijs kunnen vinden:

Afbeelding

(Helaas is deze schitterende fiets later in elkaar getrapt zag ik op de flickr site van een andere fietsspotter.)

Afbeelding

Maar bij deze Aandewiel heb ik wellicht wel het bewijs gevonden. Volg de voorvork naar beneden voorbij de dynamoklem en je ziet een nok met gat aan de zijkant van de vork.

Afbeelding

Bij Britse fietsen is zo'n nok vaak aanwezig om een (batterij) lamp te bevestigen, maar dat lijkt hier onwaarschijnlijk - de koplamp en lamphaak zijn origineel en dubbele verlichting overbodig.

Daarom denk ik dat het de plek is om een belastingplaatje te bevestigen. In Nederland overbodig, in België tot eind jaren tachtig algemeen. Is dit inderdaad het bewijs? Zijn er Belgische forumleden die hier iets over kunnen zeggen?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: Mei 2014: Aandewiel en de Belgische connectie

Bericht door Peter_L »

Het lijkt er inderdaad op dat deze fiets van oorsprong Belgisch is, Hans.
Buiten dat bevestigingsstukje voor het taxplaatje op de voorvork en het gelaste bagagerek, zit er dus ook een Belgische kettingkast op.
Ardex was een fabrikant van onderdelen en accessoires uit Reet bij Antwerpen .
Ze maakten o.a. spatborden met de namen Lux, King, Croco, Giro, Diamantex, Avé en Spitfire.
Hun kettingkasten heetten Sporta, Revolver, Pigeon, Crocodile, Cyclor, Swing, Tête de Serpent, Solid, Libel en Fondal en tandwielen en handels met de naam Chromolux.

De transfer op het balhoofd ziet er wel oud uit, maar werd misschien nadien aangebracht ? Misschien werd de fiets tweedehands verkocht door die Piet Aandewiel ?

Peter
Durabo88
Berichten: 2542
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Mei 2014: Aandewiel en de Belgische connectie

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Vandaag was ik in de winkel van Aandewiel die nog steeds bestaat. Er hangt in de etalage nog een prachtig jaren 40 baanwielrenframe in ongebruikte staat.

De fiets zoals destijds op straat gevonden is, is naar mijn idee een vakantiefiets avant la lettre. Ik zie geen taksplaatbevestiging op de vork, wel twee nokken om de bouten van een voordrager of tassenhouder te bevestigen.

Het is een hele mooie fiets die het verdient bij een liefhebber terecht te komen. Hopelijk gebeurt dat of is dat al gebeurd.

Ergens op internet (flickr) circuleren foto's van een transportfiets van Aandewiel. Wel grappig, daar ze vooral racefietsen maakten.

Aandewiel fietsen zijn redelijk zeldzaam daar de productie-aantallen erg laag waren.

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie