Mei 2014: Aandewiel en de Belgische connectie
Geplaatst: 10 mei 2014, 15.38
Over een paar maanden begint het WK voetbal en daarmee de discussies in de kroeg en bij de koffieautomaat over 'het systeem'. 4-2-4, 5-3-2, 4-3-3, punt naar voren of juist naar achteren etcetera. En vooral de vraag of Oranje wel echt op z'n Nederlands gaat spelen dwz aanvallend totaalvoetbal. En zo heeft ieder land z'n stijl - Brazilië is frivool, Duitsland werken, Portugal is afbraak, Engeland ren-je-rot.
Zo is dat ook met fietsen. In een gemiddelde stalling pik je de Duitse 'bocht' of Belgische sportfiets er zo uit. Met oudere fietsen althans, net zoals bij het voetbal lijkt er een mondiale vervlakking plaats te vinden.
Toen ik deze fiets (eind jaren vijftig-jaren zestig?) zag dacht ik gelijk aan een Belgische import:
De kleurstelling is frivool vergeleken met Nederlandse fietsen, een vastgesoldeerde bagagedrager zie je zelden (met uitzondering van Locomotief)
Kettingschermje met Sint Christoffel, de beschermheilige van de reiziger. Meer iets voor het Katholieke zuiden.
Bourgondisch gebruik van de (bies-)kwast:
Nokjes voor een voordragertje, extra ruimte voor proviand tijdens die trip door het Pajottenland:
De kleuring van het kroonstuk is welhaast Urbanesk (clownesk natuurlijk )
U begrijpt mijn verbazing toen ik deze transfer op het balhoofd vond en kon ontcijferen:
Rijwielhandel P. Aandewiel, Admiraal De Ruiterweg (Amsterdam). Deze fiets is dus afkomstig van een 100% Nederlandse (race)fiets handelaar en frame bouwer.
Piet Aandewiel was professioneel baanwielrenner in de jaren twintig, en begon daarna een fietsenwinkel met vooral baanfietsen. De winkel bestaat overigens nog steeds. Hier is meer informatie te vinden: http://www.klassiekeracefiets.info/2011 ... aandewiel/
Maar heeft Piet deze fiets gebouwd naar Belgische stijl? Of kocht hij frames in voor de meer 'modale' fietsen, en bouwde hij zelf alleen de high-end frames? En zo ja, kwam dit frame ook echt uit België?
Bij een vergelijkbare fiets van Jan de Reus had ik mij dat ook al eens afgevraagd, maar geen bewijs kunnen vinden:
(Helaas is deze schitterende fiets later in elkaar getrapt zag ik op de flickr site van een andere fietsspotter.)
Maar bij deze Aandewiel heb ik wellicht wel het bewijs gevonden. Volg de voorvork naar beneden voorbij de dynamoklem en je ziet een nok met gat aan de zijkant van de vork.
Bij Britse fietsen is zo'n nok vaak aanwezig om een (batterij) lamp te bevestigen, maar dat lijkt hier onwaarschijnlijk - de koplamp en lamphaak zijn origineel en dubbele verlichting overbodig.
Daarom denk ik dat het de plek is om een belastingplaatje te bevestigen. In Nederland overbodig, in België tot eind jaren tachtig algemeen. Is dit inderdaad het bewijs? Zijn er Belgische forumleden die hier iets over kunnen zeggen?
Zo is dat ook met fietsen. In een gemiddelde stalling pik je de Duitse 'bocht' of Belgische sportfiets er zo uit. Met oudere fietsen althans, net zoals bij het voetbal lijkt er een mondiale vervlakking plaats te vinden.
Toen ik deze fiets (eind jaren vijftig-jaren zestig?) zag dacht ik gelijk aan een Belgische import:
De kleurstelling is frivool vergeleken met Nederlandse fietsen, een vastgesoldeerde bagagedrager zie je zelden (met uitzondering van Locomotief)
Kettingschermje met Sint Christoffel, de beschermheilige van de reiziger. Meer iets voor het Katholieke zuiden.
Bourgondisch gebruik van de (bies-)kwast:
Nokjes voor een voordragertje, extra ruimte voor proviand tijdens die trip door het Pajottenland:
De kleuring van het kroonstuk is welhaast Urbanesk (clownesk natuurlijk )
U begrijpt mijn verbazing toen ik deze transfer op het balhoofd vond en kon ontcijferen:
Rijwielhandel P. Aandewiel, Admiraal De Ruiterweg (Amsterdam). Deze fiets is dus afkomstig van een 100% Nederlandse (race)fiets handelaar en frame bouwer.
Piet Aandewiel was professioneel baanwielrenner in de jaren twintig, en begon daarna een fietsenwinkel met vooral baanfietsen. De winkel bestaat overigens nog steeds. Hier is meer informatie te vinden: http://www.klassiekeracefiets.info/2011 ... aandewiel/
Maar heeft Piet deze fiets gebouwd naar Belgische stijl? Of kocht hij frames in voor de meer 'modale' fietsen, en bouwde hij zelf alleen de high-end frames? En zo ja, kwam dit frame ook echt uit België?
Bij een vergelijkbare fiets van Jan de Reus had ik mij dat ook al eens afgevraagd, maar geen bewijs kunnen vinden:
(Helaas is deze schitterende fiets later in elkaar getrapt zag ik op de flickr site van een andere fietsspotter.)
Maar bij deze Aandewiel heb ik wellicht wel het bewijs gevonden. Volg de voorvork naar beneden voorbij de dynamoklem en je ziet een nok met gat aan de zijkant van de vork.
Bij Britse fietsen is zo'n nok vaak aanwezig om een (batterij) lamp te bevestigen, maar dat lijkt hier onwaarschijnlijk - de koplamp en lamphaak zijn origineel en dubbele verlichting overbodig.
Daarom denk ik dat het de plek is om een belastingplaatje te bevestigen. In Nederland overbodig, in België tot eind jaren tachtig algemeen. Is dit inderdaad het bewijs? Zijn er Belgische forumleden die hier iets over kunnen zeggen?