Sturmey-Archer type A versnellingsnaaf

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Sturmey-Archer type A versnellingsnaaf

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Vandaag heel hard geploeterd aan mijn versnellingsnaaf. Ik bleek de ontbrekende onderdelen uit de KB naaf te kunnen halen. Dus heb ik nog een mooie naafhuls en een rem (alluminium ankerplaat) te ruil.
De pallen in de naafhuls van de A naaf bleken met spiraalveertjes naar buiten gedrukt te worden. Deze waren helemaal scheefgedrukt, waardoor de naaf heel stroef liep. Ik heb met een kleine aanpassing moderne veertjes toegepast en nu loopt alles weer vlot. Heb al zin hem in te spaken met chrome butted spaken.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Sturmey-Archer type A versnellingsnaaf

Bericht door HJvMontfort »

Te gek! had al een stel foto's geplaatst met de delen die ik gevonden had:)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sturmey-Archer type A versnellingsnaaf

Bericht door maartenB »

Yorick,
Ik neem aan dat dat NIET ECHT EEN a NAAF IS, MAAR EEN k NAAF WAAR OM EnIGE REDEN EEN A INGESLAGEN STAAT, NIETWAAR? vREEMD GENOEG HEB IK ER PRECIES ZO-EEN. wEET IEMAND WAT DAT BETEKENT? wAREN HET LATERE VERVANGINGSNAVEN BIJVOORBEELD? EIJSFAN, BEN JIJ DAAR NOG ACHTER GEKOMEN?

GROET,
mAARTEN

(Sorry foutje met caps lock...)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Andre Koopmans
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2012, 12.56

Re: Sturmey-Archer type A versnellingsnaaf

Bericht door Andre Koopmans »

Ik heb ook een Sturmey Archer A naaf liggen, jaren geleden op vehikkel uit een grote bak met naven gevist (à € 3,- :D )
Dit zijn erg zeldzame naven hoor, wees er maar zuinig op !
Dit is die van mij;
http://www.flickr.com/photos/9623863@N0 ... otostream/
http://www.flickr.com/photos/9623863@N0 ... otostream/

Groeten,
Andre
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Sturmey-Archer type A versnellingsnaaf

Bericht door Durabo88 »

Beste André en Maarten,

De naaf die ik heb is inderdaad de K-naaf met de A-stempel. Heel apart en voor zover ik heb begrepen nog geen duidelijke verklaring voor gevonden. Hij zit inmiddels al in mijn Dunlop velg ingespaakt and ready for usage.

Een echte complete A-naaf had leuk geweest, maar ik was ook met een naafhuls al blij geweest. Vervolgens een binnenwerkje van BSA erin en dan rijden weer.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Sturmey-Archer type A versnellingsnaaf

Bericht door fongers »

Hoi Yorick,

Nu heb ik begrepen dat je dat wiel voor je 1918 CCG wilt gebruiken. Maar in jou Fongers horen geen Dunlop velgen, hier horen Kron Prinz velgen in. Wat is de reden dat je voor Dunlop velgen hebt gekozen?

Ik hoor het wel.

Vriendlijke Fongers groet Mark
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sturmey-Archer type A versnellingsnaaf

Bericht door maartenB »

Ter illustratie een paar foto's van de huls van mijn 'type a' naaf. Wat dus helemaal geen type A is. Als ik het goed heb heeft Yorick exact dezelfde naaf als ik. Het binnenwerk was 100 % een K naaf, het buitenwerk ook, alleen die letter A maakt het vreemd. Die van mij is (volgens Sjoerd, die het logo kan dateren) begin jaren 30. Misschien werden vervangingsnaven een tijdje met zo'n A gestempeld? Sjoerd heeft zich er laatst in verdiept, misschien heeft die een betere theorie?
Bijlagen
A naaf maar niet heus 004.jpg
A naaf maar niet heus 004.jpg (127.13 KiB) 10063 keer bekeken
A naaf maar niet heus 003.jpg
A naaf maar niet heus 003.jpg (125.25 KiB) 10063 keer bekeken
A naaf maar niet heus 002.jpg
A naaf maar niet heus 002.jpg (135.37 KiB) 10063 keer bekeken
A naaf maar niet heus 001.jpg
A naaf maar niet heus 001.jpg (97.19 KiB) 10063 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Sturmey-Archer type A versnellingsnaaf

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten e.a.,

Ik meende inderdaad op wat kleine details na hetzelfde. Zo is jouw exemplaar gemoffeld en die van mij chroom met een gemoffelde zijkant.

De Dunlop achtervelg gebruik ik omdat de Schothorst velg die erop zat versleten is en ik in eerste instantie geen zin had om weer jaren op zoek naar Kronprinz velgen te gaan. De Dunlop velg had ik toch liggen en wilde ik niet verder laten verstoffen. Als het goed is bekom ik binnenkort i.i.g. een Kronprinz voorvelg. De achtervelg moet 40 gaats zijn en dat geeft nogal wat problemen met de zoektocht.

Ik vond het wel interessant dat ze bij de revisie voor een 40 gaats schothorstvelg met AW-naaf hebben gekozen. Blijkbaar wilden ze de 40 gaats achter en 36 gaats voor hierbij aanhouden.

Maar er zijn wel meer gekke dingen, die ik reeds in een ander onderdeel heb behandeld.

Bij deze restauratie houd ik vooral de begin jaren 60 revisie aan en vul dit met wat herinneringen aan oudere perioden aan. Dit doe ik niet alleen, maar dat heeft de laatste berijder al gedaan door een X-naaf ronde schakelaar (ouder dan de fiets!) op de bovenbuis te zetten (die vervolgens weer overchroomd is).

Het frame en de spatborden hebben schuine bieseinden, wat een 'retrospectieve restauratie' ongeloofwaardig zal maken.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Sturmey-Archer type A versnellingsnaaf

Bericht door Eysfan »

Het klopt dat de naven van Maarten en Yorick geen model A naven zijn maar model K waar om de een of andere reden een A is ingeslagen.

De 'echte' model A naven zijn zowel in uit- als inwendig totaal anders. De buitenmantel van een A is getrapt (zie de foto's van André) en er zit een dubbel planetair tandwielstelsel in. Ook schakelt een A naaf anders, de volgorde is 1-3-2 i.p.v. 1-2-3. Er is ook geen overeenkomst met de BSA naven. Die waren gebaseerd op een nog oudere S.A. naaf, de X.

De naven van Maarten en Yorick zijn te dateren. Ze zijn verchroomd, daar begon S.A. pas in 1930 mee. De letters in het wimpel-logo zijn al modern schreefloos. De eerste verchroomde naven (1930 dus) hadden nog het logo met lettertype van de '20-er jaren naven. Vanaf 1932 werd een jaartalaanduiding ingeslagen. K2 was bijvoorbeeld een K naaf van 1932. In 1933 verdwenen de schroefveertjes onder de pallen. Dit alles betekent dat deze twee naven hoogstwaarschijnlijk van bouwjaar 1931 zijn.

Waar dan die letter A voor staat? Een mogelijke verklaring is dat het een bouwjaaraanduiding was voordat het laatste cijfer van het jaar gebruikt werd. Op de naven van voor 1930 stond een lang productienummer waaruit door de fabriek het jaar was te herleiden. Zo'n nummer stond er in 1930 niet meer in. Waarschijnlijk was er toch behoefte aan een kenmerk i.v.m. service en garantiegevallen. Dat werd in 1932 het cijfer 2. In 1931 was het misschien die letter A.

Sjoerd
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Sturmey-Archer type A versnellingsnaaf

Bericht door Durabo88 »

Beste Sjoerd,

Ik merkte dat ik de A en X naaf even door elkaar haalde in mijn vorige stukje. Het leek mij natuurlijk mooi om bij mijn X schakelaar een X-naaf toe te voegen. Een naafhuls en een BSA binnenwerk zou dan al voldoen.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie