Singer`s legacy

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,

Voor wie wel eens wat leest en nog meer voor wie een Singer bezit of iets met het merk heeft (ik ken er een aantal); Er is afgelopen maand een boek uitgekomen dat gaat over de rijwielfabrikant George Singer.
Singer`s Legacy
Singer`s Legacy
001.JPG (257.29 KiB) 12077 keer bekeken
In het boek komt naast de Singer rijwielindustrie (interview met George over de ontwikkeling van rijwiel en industrie bij het begin van de safety periode bijvoorbeeld) ook veel over zijn familie ,hun prachtige woonhuis, latere bewoners en Singer`s nazaten voor.
Dat laatste, de geschiedenis van kinderen t.m. achterkleinkinderen vind ik persoonlijk niet zo interessant omdat het met rijwielen niets meer van doen heeft maar daarmee blijft genoeg lezenswaardigs over om het boek in huis te halen.
Niet handig met computers omschrijf ik wat omslachtig hoe je het vinden kan;
Als je bij Google Singerslegacy Richard Hoare in typt dan kom je er wel.. En de naam Singer is voor het overige een lastige zoekterm als het gaat om fietsen snel ben je omringd door allerlei zanger(essen)

Directe aanleiding voor mij om het boek te kopen was de aanschaf van een Singer safety. De fiets stond bij de Copake veiling te koop en waar Gerrit ons even lekker voor maakte met de vraag wat zouden jullie willen uitkiezen als je ...

Met meer geluk dan wijsheid is de Singer mijn kant opgerold.
Een prachtige vormgegeven en ook flink hoge safety.
gezien de uitvoering (kettingspannen bij de trapas o.a.) moet het een model uit 1889 zijn.
De Copake Singer op nederlandse bodem
De Copake Singer op nederlandse bodem
006.JPG (376.9 KiB) 12077 keer bekeken
Je ziet bij Singer ook heel duidelijk de zoektocht naar het ruitframe. Dit model begint in 1888 als kruisframe met staande en liggende achtervork en een kort buisje vanaf de ronde buis naar het zadel.
Dan komt er in 1889 een tweede ,zeg bovenbuis bij.
een jaar na mijn model komt de vaste trapas met kettingspanners op de achteras en in 1891 zakt de schuine buis richting trapas en zijn we nagenoeg bij het ruitframe aangeland.
In Singers boek beschrijft Richard Hoare steeds de kwaliteit van Singers producten en al zit daar een beetje het enthousiasme van de schrijver bij ,bij nadere inspectie zie ik het in de fiets toch ook zeker terug.

Ik zal er later bij restauratie nog zeker een en ander van laten zien. Hier of in het club blad dat is nog te bezien.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Singer`s legacy

Bericht door maartenB »

dank voor de tip van het boek, maar die fiets, die is pas echt SUPERRRR!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Singer`s legacy

Bericht door Hans van de Stouwe »

Erg fraaie safety. Gefeliciteerd met deze aanwinst
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
RVester
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 nov 2012, 17.41

Re: Singer`s legacy

Bericht door RVester »

Is dit dezelfde Singer als van de naaimachines? Of is het net als Simplex en zijn er ongeveer 15 Singers geweest?
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten en Hans.
Ja mooie fiets hè.
Het vormt ook weer de juiste uitdaging; eens goed kunnen kijken hoe ze er bij Singer over dachten. En deze keer niet alles verrot en vergaan maar wel genoeg te doen om verschil te kunnen maken met wat het was en wat het kan worden.

Roeland,
de Singer van de naaimachines is een andere dan deze Singer.
Wel is het zo dat in Coventry voor dat ze er fietsen gingen bouwen de naaimachine industrie al bestond.
Coventry Machinist Co. De oudste en meest bekende rijwielproducent was aanvankelijk een naaimachine bouwer (European Sewing Machine Company). Zowat iedere rijwielbouwer in Coventry heeft gewerkt of is begonnen bij Coventry machinist Co.
Ook George Singer en hij was daar aanvankelijk sewing machine finisher...

Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 363
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Singer`s legacy

Bericht door arnoldus »

Dag Maarten,
Het is mij gelukt om een bijlage te plaatsen van de gereed gekomen vicktor model A ,is wel mooi dacht ik !
Arnoldus
Bijlagen
IMG_2773 (500x375) (2).jpg
IMG_2773 (500x375) (2).jpg (149.27 KiB) 11979 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Goed geworden die Victor Arnoldus!

Ik ben benieuwd naar het veergedrag en of de wielen een beetje
recht zijn nu het weer een fiets is.
Victor
Victor
002.JPG (286.51 KiB) 11962 keer bekeken
Wat ik wel bijzonder aan de fiets vind is dat de lagers van het achterwiel buiten de naaf liggen. Zo als het voorwiel van een hoge bi. En de voorvork natuurlijk ; alle draaipunten zijn kogel gelagerd. Echt een topstuk. Die Amerikanen waren flink aan het uitvinden en maakte flinke stappen in die jaren.

Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 363
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Singer`s legacy

Bericht door arnoldus »

Maarten , Het voorwiel heeft een minimaal slingertje het achterwiel is goed, De vering vangt een hobbeltje goed op , Hij
fietst prima !
Goed werk van jou ! De fiets heeft zeker wat onderdelen die ook op de vicktor hoge bi zitten oa het stuur de achter lagers het lepel remmetje de pendalen.
Arnoldus
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Singer`s legacy

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten .

Wat een geweldig mooie aanwinst deze. Singer .
Wat ga je er aan doen , demonteren om te zien wat de conditie is ?

Ben de laatse weken wat weing op het forum geweest , toch maar weer eens regelmatiger kijken .
Zo mis dit soort leuke nieuwtjes .

Groet Gerrit
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Gerrit,

Momenteel ben ik erg druk met de Lea and Francis
Daardoor is de Singer nog niet aan de beurt.
Ik heb al wel een goed beeld van de fiets en weet ook wel wat ik er aan ga doen.
Met name de wielen zijn toe aan een herziening.
Ik wil daarbij alle bruikbare spaken opnieuw inzetten maar zal er ook een aantal opnieuw moeten maken.
Dat is een leuke uitdaging omdat ik dan eindelijk eens toe kom aan het maken van Butted spokes. Singer was een van die fabrikanten die daar al vroeg mee begonnen zijn en het is een
onmisbaar onderdeel van de Singer fiets.

Voor het overige zullen de lagers nog wel redelijk zijn verwacht ik en wil ik een voorspatbord na maken.
overal waar verf over de vernikkelde onderdelen zit moet deze er weer af en banden en pedaalrubbers ga ik vervangen.
Het zadel en de zadelbevestigingsstang zijn een punt van twijfel.
Ze zijn namelijk duidelijk Amerikaans en pas in de USA op deze fiets terecht gekomen. Overweging om het er op te laten zitten is de historie die zichtbaar mag zijn (export naar de USA)
en het zadel komt met de extra krul wat hoger uit . Een voordeel voor mij als lang mensch.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie