Singer`s legacy

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Singer`s legacy

Bericht door maartenB »

Waanzinnig wat wordt hij weer mooi!!!!

Dat opnieuw nikkelen is een fijne manier om oude en nieuwe delen te vermengen. Vooral als je het met mate doet.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
theodorus
Berichten: 397
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Singer`s legacy

Bericht door theodorus »

Maarten. Vakwerk!
Ik denk dat jij eigenlijk anderhalve eeuw te laat geboren bent.
Of niet?
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 979
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Singer`s legacy

Bericht door JasperA »

Afgelopen zaterdag een deel van de gedane arbeid al even van dichtbij mogen bewonderen.

Moet toch wel een kick geven om, na het nodige denkwerk en hier en daar wat uitproberen, zaken uiteindelijk gerealiseerd te krijgen. Mooi proces om via dit forum te kunnen volgen!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2364
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, nou het gaat lang niet altijd van een leie dakie.
Veel gedoe soms om tot resultaat te komen en dan zijn 60 spaken
wel een hele hoop om af te werken.

Over 150 jaar geleden gesproken .Ik zou wel willen zien hoe zo`n fabriek functioneerde. Of er machines waren die zonder veel afval het juiste maakte. De originele spaken van Singer/Matchless zijn erg strak qua verdikking . Dat krijg ik met m`n handapparaat nog niet 100 procent voor elkaar.

En hoe dat dan ging met die lange werkdagen slechte verlichting (niet electrisch neem ik aan) en kinderarbeid.

Het zou mooi zijn daar nog eens wat boeken over te lezen.


Groeten,
maarten
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Singer`s legacy

Bericht door gerritkan »

Ik ben het er niet mee eens dat Maarte een 150 jaar te laat is geboren .
Wie had het anders nu moeten doen , zo,n mooi verslag schrijven en zo inventief bezig zijn .
Ik weet dat ik daar wel een aantal andere heel handige leden mee te kort doe .
Want zoals te lezen is , is er een wisselwerking van ervaring en ideeën .

Het zou handig zijn als er een boekje was met dergelijke restauratie verslagen met daarbij een aantal tips uit de praktijk .
Misschien kan dat een keer ipv van een merken special gedrukt kan worden .
Ik kan me voor stellen dat er genoeg interesse voor zal zijn , ook bij niet leden .
Maarten Waarlé
Berichten: 2364
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Gerrit,

Ja, dat zou wel iets kunnen zijn zo`n boekje met verslagen en tips voor restauratie.
Wat ik me wel afvraag is omdat de interesse breed is (van boneshaker tot jaren 80 racefiets) wat er dan allemaal in zou moeten staan.
Ook de werkzaamheden zijn divers; van hardsolderen tot het printen van decals of repareren van lak.
Daar zouden zeker meerdere schrijvers-restaurateurs mee gemoeid zijn om zo de diverse richtingen goed te dekken.
Ik zie wel een leuk boek met veel foto`s voor me.
En dan ook niet van ''zo moet het'' maar duidelijk met het voorzichtige uitgangspunt om veel ''te laten'' en soms ergens in te grijpen en dan diverse oplossingen te laten zien.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2364
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik plaats nog wat foto`s omdat m`n Matchless zo goed als klaar is.

Het zadel verdient nog wat aandacht en een betere voorband is in de maak.
Ik had een shore 50 gebroken wit besteld echter de diameter was echter net wat te klein uitgevallen. Onder de door mij opgegeven tolerantie. Nu wordt er onder garantie een dikkere gemaakt. Ik ben erg benieuwd naar het rijgedrag van de Shore 50.
Matchless 1882
Matchless 1882
038 (600x800).jpg (335.5 KiB) 7319 keer bekeken
trapas met spaken Matchless
trapas met spaken Matchless
025 (800x600).jpg (297.95 KiB) 7319 keer bekeken
The back hub
The back hub
026 (800x600).jpg (275.21 KiB) 7319 keer bekeken
Stuur en rem Matchless
Stuur en rem Matchless
017 (800x600).jpg (417.45 KiB) 7319 keer bekeken
Nog even verder werken aan het zadel en de band lijmen.

Vandaag mee geweest naar Berlicum voor de verenigingsstand.
Het was weer een leuke beurs met de nodige hoge bi`s en een ongelofelijk originele (en stoffige) Fongers BD uit 22.
De praat is natuurlijk het meest waardevol op zo`n dag!

Hoogte punt was een kruisframe-safety uit Oirschot. Mogelijk
zelfs made in Oirschot!

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Singer`s legacy

Bericht door maartenB »

Het ziet er wel weer erg goed uit zeg!
Ik ben heel benieuwd naar het rijgedrag.
(en naar de nieuwe safety van Piet)

Goed bezig Maarten!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2364
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Maarten,

Ja ik ben ook erg benieuwd naar het rijden (lees veren) van de Matchless. Citroen DS?

De safety van Piet is een plaatje. Nederlandse ,Oirschotse geschiedenis ten top!Bekend wie de berijder en mogelijk bouwer was etc. Moet je zien.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Singer`s legacy

Bericht door Michiel Röben »

Dag Maarten,

We zijn een tijdje offline geweest vanwege het afwerken en aanleveren van materiaal voor het drukken van ons boek. Het is inmiddels gedrukt en zal begin Mei in onze handen liggen. Dus weer even tijd om sociaal aanwezig te zijn...

Ik bewonder je werk al enige jaren en je ontwikkelt je in een rap tempo tot meester restaurator van oude machines zoals onze rijwielen van weleer toen heetten. Ook dit is weer een staaltje pure rijwielkunst van de bovenste plank Maarten! Chapeau hiervoor alweer Maarten. Ik wil dit seizoen nog een keer bij je komen buurten om bij te praten over onze boeiende hobby. Ik ben het allemaal een beetje kwijt.

Een gedeelte van mijn (bescheiden) collectie gaat naar het Utrechts Archief om een half jaar te staan in de expositie die Hans Buiter samen met het archief heeft georganiseerd. De hoge bi staat een half jaar in Karel de 5e. Een 5 sterren hotel aan de Catharijnesingel als uithangbord voor de expositie in het Utrechts Archief.

Ik koester nog veel goede herinneringen aan de restauratie die je aan mijn hoge bi hebt uitgevoerd. Ik berijd de hoge bi nu met veel plezier en hij is redelijk betrouwbaar in het gebruik op allerlei ondergrond. Keien en stenen zijn mijn minder favoriete ondergronden maar de bi geeft geen krimp...

Tot snel fietsbroeder en andere verenigingsleden,

Michiel ;)
Laatst gewijzigd door Michiel Röben op 23 apr 2015, 15.53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie