Een mooie sportfiets is niet lelijk: Phoenix Semi Sport 1962

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Een mooie sportfiets is niet lelijk: Phoenix Semi Sport

Bericht door asterduc »

maartenB schreef:Hoi Asterduc,
Voor zover ik me herinner werd reflectie op banden rond 1980 verplicht - maar in een website die ik net vond staat 1 januari 1987 genoemd.
bedankt Maarten, dat is veel later dan ik had verwacht.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Een mooie sportfiets is niet lelijk: Phoenix Semi Sport

Bericht door arjank »

bedankt voor de complimenten mannen, al was dit van mijn kant natuurlijk een inkoppertje. soms heb je mazzel dat je tegen een pareltje aanloopt (die van jou is ook prachtig, ed!). in dit geval ook nog eens beginnersgeluk. de phoenix is mijn eerste ouwe, gekocht van de vader van een boedelopruimer uit heerhugowaard. in deze informatie zit ook de enige kritische kanttekening besloten: de aardige verkoper, die in tweedehands fietsen doet, had de voorband vervangen door een zwart tweedehandsje, omdat "de originele niet veel meer was." en de kettingkast had een deuk (in het sierframe en het doek), waarschijnlijk als gevolg van het vervoer (ik denk dat de fiets op een aanhanger is geknikkerd met een andere fiets erbovenop, die met de trapper in het doek heeft geprikt...).
vervolgens heb ik een beginnersfout gemaakt door zelf de originele achterband (vredestein hechte band sport 700 28 x 1 5/8 x 1 3/8) eraf te halen en er een setje nieuwe banden op te zetten...

zoals gezegd in nieuwstaat. ik denk dat er nog geen 1000 km op is gefietst en dat de eigenaar 'm onder een kleedje heeft bewaard. onbeschadigde, soepele 'potdicht' binnenbanden, de binnenkant van de kettingkast zonder vuil, ketting en tandwielen als nieuw. spatlap en (vooral) de snelbinders wat last van uitdroging. logisch na 52 jaar.

ik vind het een prachtige en vooral smaakvol uitgevoerde fiets. waar in die jaren veel werd geëxperimenteerd met (felle) kleuren(combinaties) en opvallende, soms schreeuwerige transfers, is deze phoenix wat dat betreft mooi uitgebalanceerd: traditioneel zwart (met bescheiden , doch mooie biezen en transfers) afgewisseld met lichte kleuraccenten (wit (op sierkettingkast, een tweekleurig (zwart/wit) lemet-zadel en witte ventieldopjes) en grijs (snelbinder, spatlap en stuurbeschermer).
kan iemand me helpen aan een brochure/prijscourant van 1962?

phoenix prees dit model, dat begin jaren '50 op de markt kwam, toen aan als 'deels Toer-rijwiel, deels Sport-rijwiel'. op rijwielnet staat een heel mooi exemplaar uit 1955, overigens in de rubriek 'voorbeelden van toerfietsen'. lees de overweging van fietser hierbij maar eens.
phoenix verkocht in de jaren '60 in ieder geval drie sport-typen: de semi-sport, de sport medio en de (nog) luxere sport coloriet.

over de geschiedenis: in juni 1961 nam phoenix het financieel kwakkelende fongers over. daarmee had het bedrijf meteen de oplossing voor de behoefte aan een grotere fabriek/meer productiecapaciteit en verplaatste de productie naar groningen. zoals jos zegt werd er (logisch) gekeken naar slimme productie en werden bepaalde onderdelen op beide merken toegepast.
anderhalf jaar later werd het merk germaan aan de combinatie toegevoegd en ontstond pfg. (bron: rijwielnet).

met groet,
arjan
Bijlagen
1962
1962
P1080936.jpg (54.29 KiB) 7260 keer bekeken
hechte band sport
hechte band sport
P1080907.jpg (231.42 KiB) 7260 keer bekeken
P1080903.jpg
P1080903.jpg (281.25 KiB) 7260 keer bekeken
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Een mooie sportfiets is niet lelijk: Phoenix Semi Sport

Bericht door arjank »

over reflectie:
sinds 1 november 1979 is er (in nederland) een wet van kracht, die bepaalt dat fietsen reflectie aan de achterzijde (bagagedrager) moeten hebben. ook moeten de pedalen zijn voorzien van gele of oranje reflectoren.
vanaf 1 januari 1987 is wielreflectie verplicht. op wikipedia staat dit erover:

De Fietsersbond protesteerde tegen de onmiddellijke invoer van deze maatregel; het betekende dat alle fietsen per direct van cirkelvormige zijreflectoren tussen de spaken moesten worden voorzien. De bond vond de reflectoren te duur en had liever gezien dat het gebleven was bij reflecterende fietsbanden, die toch op den duur zouden worden vervangen. Na een maand waren alle reflectoren uitverkocht terwijl nog de helft van de elf miljoen fietsers zonder zijreflectie. reed

ergo: banden met reflectie waren al eerder op de markt.

groet,
arjan
Laatst gewijzigd door arjank op 8 jun 2014, 13.46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Een mooie sportfiets is niet lelijk: Phoenix Semi Sport

Bericht door asterduc »

mooi verhaal Arjan,

de tussenkomst van een bemiddelaar of opkoper is inderdaad meestal de oorzaak van schade ongewenste verbouwing.
Ieder verzamelaar kan daar wel wat anekdotes over vertellen.

De ergste die ikzelf heb meegemaakt is dat de verkoper, na reservering dan nog, een rechthoekig gat in het voorspatbord heeft geklopt om er een Gazelle sleutelhanger in te 'persen' omdat ik de vraag stelde of de 'mascotte' er nog op stond!!!
(en het was geen belg :lol: )

Reflectie:
jullie praten steeds over de wet rond reflectie, maar de fabrikanten waren daar toch al vroeger mee bezig.
In 1965 bvb rust Gazelle de sport modellen reeds met reflectiepedalen uit.
reflectie pedalen.JPG
reflectie pedalen.JPG (55.66 KiB) 7257 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Een mooie sportfiets is niet lelijk: Phoenix Semi Sport

Bericht door arjank »

regent het ook in antwerpen?
mooi verhaal van die 'maatwerk-mascotte', ed.

over reflectie (wordt wel een beetje off-topic):

veiligheid (actief en passief) zijn al heel snel thema's voor de rijwielfabrikant en toeleveranciers. we kennen de veiligheidsvoorvorken (laat jaren '20), verkeersmodellen (tweede helft jaren '30: voetjes bij de grond, in een tijd dat de gemiddelde framehoogte een maatje meer was dan nu gebruikelijk), (steeds beter wordende) remsystemen, etc.
en dan natuurlijk verlichting en reflectie. op de achterspatbord was die laatste, zo uit het hoofd, eind jaren '20 al gebruikelijk (e/o verplicht?). over reflectie op pedalen werd ook al eerder nagedacht. zie bijgaand voorbeeld van spanninga, een bekende verlichtingsboer die octrooi aanvroeg voor reflector-dingen die je met bandjes aan het pedaal moest bevestigen. in het octrooiregister kan ik daarover niets vinden. wellicht is de aanvraag niet omgezet in een octrooi. weet iemand de periode waarin spanninga deze dingen maakte?

groet,
arjan
Bijlagen
P1110102.JPG
P1110102.JPG (357.34 KiB) 7255 keer bekeken
FeikeS
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2012, 22.19

Re: Een mooie sportfiets is niet lelijk: Phoenix Semi Sport

Bericht door FeikeS »

Beste Arjen, die verlichtingsboer bestaat nog steeds. De reflectoren onder de trappers werden in de jaren vijftig gemaakt. De stempels zijn er nog. De verkoop duurde maar een jaar omdat de fietsen, voorzien van deze pedaalreflectoren, met hun trappers nogal eens in aanraking kwamen met een verhoogde stoeprand in een bocht.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Een mooie sportfiets is niet lelijk: Phoenix Semi Sport

Bericht door arjank »

aardig dat je een draadje vastknoopt aan deze oude discussie, feike! het leken met ook al geen handige/veilige dingen. leuk verhaal!
ik had ze iets ouder geschat, kort na de oorlog, ofzo. in de jaren 50 kwamen pedaalblokken met reflector al op de markt.
staat de 's' toevallig voor spanninga?

groet, arjan
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Een mooie sportfiets is niet lelijk: Phoenix Semi Sport 1962

Bericht door deraptor »

Ik reageer op een onderwerp uit 2014 haha, maar daar is een reden voor. Afgelopen vrijdag vond ik 'm. Tussen een kleine honderd stalen racers. Zo glimmend en in contrast met de rest van het aanbod, dat ik er voorbij liep omdat ik dacht dat het iets moderns was. Tot ik nog eens keek. Een Phoenix Sport Rapide, vermoedelijk nooit op gefietst. Door de fietsenhandelaar ingekocht als set van een dames- en een herenmodel. Het herenmodel was al los verkocht. Wie weet.. aan iemand van hier? De prijs van de fiets was zo laag dat het nadenken over de aankoop precies 1 seconde heeft geduurd. En nu ben ik al het hele weekend naar alle details aan het kijken. Wauw. De originele zachtrubberen ventieldopjes. De De Woerd-kettingkastbeschermers. De originele Vredestein banden met daarop 'Verenigde Rijwielfabrieken PFG Groningen.' De aparte grijsgekleurde handvatten. Propeller bagagerekje. De reservesleutel nog aan het slot. En overal PFG, van pompje tot bel. Tijd voor een fotodump, dat verklaart hopelijk mijn hypere bericht:
IMG_5220.JPG
IMG_5224.JPG
IMG_5226.JPG
IMG_5229.JPG
IMG_5232.JPG
IMG_5235.JPG
IMG_5237.JPG
IMG_5241.JPG
IMG_5243.JPG
IMG_5246.JPG
IMG_5248.JPG
IMG_5254.JPG
IMG_5257.JPG
IMG_5259.JPG
En na wat zoeken op dit forum vond ik dus een bijna vergelijkbaar exemplaar, waar dit topic mee begon, alleen is die nog uit de tijd van voor de fusie met Germaan. Gezien de verder bijna identieke vormgeving zullen beide exemplaren niet jaren uit elkaar liggen. Framenummer op mijn exemplaar is 31383K.. geen idee of iemand weet wat dat zegt qua datering?

Groeten, Johan
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Een mooie sportfiets is niet lelijk: Phoenix Semi Sport 1962

Bericht door Balhoofd »

Ongelooflijk zo fris!

Ook wel eens makkelijk wanneer het niet nodig is om te restaureren.

Groeten,
Arjan
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Een mooie sportfiets is niet lelijk: Phoenix Semi Sport 1962

Bericht door Beau-Velo »

Jaren 60 damesfietsen die over het algemeen niet verkocht worden als klassieker worden zo toch wel heel interessant.
Wat een topper! Haast zonde om te gebruiken. Toch vreemd dat deze wel verkocht is aan de dealer sticker te zien maar niet gebruikt. Door blijven fietsen op de oude en de nieuwe voor zondag bewaard die nooit is gekomen? Net als dat servies van oma in de kast! Geweldig leuk ding.

Groeten Martijn
Plaats reactie