Gruno Winschoten damesrijwiel jaren 30(?)
Geplaatst: 15 jun 2014, 14.07
Zoals ik in het bericht over de Gruno herenfiets al aangaf heb ik ook de op marktplaats aangeboden Gruno damesfiets maar even opgehaald. De geschiedenis van de fiets is nog bekend en de fiets heeft nog veel van zijn originele onderdelen.
Inmiddels weet ik van de fiets de volgende zaken:
1. De fiets komt uit het Winschoten Gruno-Adek tijdperk en moet dus net als de herenfiets tussen 1926 en 1939 vervaardigd zijn.
2. Het framenummer van deze fiets is 23.78437 waarmee het nummer slechts 949 rijwielen(?) afwijkt van de Gruno herenfiets (23.79386). Beide fietsen zijn dus vlak na elkaar geproduceerd. Dit zie je goed terug in zaken als de voorvorkkroon en de aangelaste nokjes bij de bagagedrager.
3. De fiets heeft een Veeno koplamp + dynamo en een Tegelen(?) achterlichtje
4. Het Gruno-Adek stuur heeft een bijzondere verbinding
5. Het pompje dat voor de verandering een keertje nog aanwezig was betreft een mooi slank Raleigh pompje
6. Het is mijn eerste rijwiel dat echt alleen een bandrem voor heeft, achter zit nog de originele vrijwielnaaf. In een ANWB boekje schijnt te staan dat een achterrem in de Noordelijke procincies gezien het rustigere verkeersbeeld niet per se nodig was en deze fiets is daar een mooi voorbeeld van.
7. Als je ziet hoe ook hier weer het balhoofdplaatje 'erbij hangt' dan is het een wonder dat het er nog op zit.
Ook deze fiets is weer een zeldzaam exemplaar waar ik, ook na een kritische blik, erg blij mee ben! Deze fiets gaat in ieder geval door mijn restauratie proces.
Onderstaand de foto's!
Inmiddels weet ik van de fiets de volgende zaken:
1. De fiets komt uit het Winschoten Gruno-Adek tijdperk en moet dus net als de herenfiets tussen 1926 en 1939 vervaardigd zijn.
2. Het framenummer van deze fiets is 23.78437 waarmee het nummer slechts 949 rijwielen(?) afwijkt van de Gruno herenfiets (23.79386). Beide fietsen zijn dus vlak na elkaar geproduceerd. Dit zie je goed terug in zaken als de voorvorkkroon en de aangelaste nokjes bij de bagagedrager.
3. De fiets heeft een Veeno koplamp + dynamo en een Tegelen(?) achterlichtje
4. Het Gruno-Adek stuur heeft een bijzondere verbinding
5. Het pompje dat voor de verandering een keertje nog aanwezig was betreft een mooi slank Raleigh pompje
6. Het is mijn eerste rijwiel dat echt alleen een bandrem voor heeft, achter zit nog de originele vrijwielnaaf. In een ANWB boekje schijnt te staan dat een achterrem in de Noordelijke procincies gezien het rustigere verkeersbeeld niet per se nodig was en deze fiets is daar een mooi voorbeeld van.
7. Als je ziet hoe ook hier weer het balhoofdplaatje 'erbij hangt' dan is het een wonder dat het er nog op zit.
Ook deze fiets is weer een zeldzaam exemplaar waar ik, ook na een kritische blik, erg blij mee ben! Deze fiets gaat in ieder geval door mijn restauratie proces.
Onderstaand de foto's!