Gladiator 1894

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Re: Gladiator 1894

Bericht door reneke »

Dat schoonspoelen mag bij mij achter het huis, ben ik van een mierennest verlost.
Maarten Waarlé
Berichten: 2366
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gladiator 1894

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans, die pedalen zien er mooi uit. De lagers zijn speciaal en bijzonder geconstrueerd zo te zien.
Zie ik nou dat de buitenste lagerconus een bout is die je in de pedaalas schroeft?

Groet,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Gladiator 1894

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
Dat klopt helemaal. Heb net alles weer in elkaar van de trappers en ze draaien speling vrij. De enigste schade is aan de trapas die is op de conussen dermate aan getast dat het lager erg rauw loopt. Heb de conussen strak gezet kijken of het iets in loopt anders in de draaibank.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gladiator 1894

Bericht door Michiel Röben »

Ja daar is ie weer.
De fiets komt inderdaad bij mij vandaan. Ik kon er maar niet toe komen om de fiets aan te pakken. Eerste probleem waren de luchtbanden. Verder vond ik het wel zonde om de oude restauratie weer weg te halen. De delen zijn in de 70er jaren opnieuw vernikkeld en de fiets was groen gelakt. Ik hou niet van dat opnieuw verouderen. Dat is ook niet origineel en ik zag het gewoon niet zitten.

Wel leuk om nu een tipje van de sluier te lichten betreffende het merk. Vliegt wel alle kanten op Hans. Een paar jaar geleden wist je met stelligheid te melden dat het een Humber was? Het lijkt in ieder geval een in licencie gebouwde fiets.

Vrijwel zeker is dat de fiets zijn werkbare leven in Frankrijk heeft doorgebracht. Er zit een plaatje met een naam op die in Frankrijk beroemd was in de jaren rond de eeuwwisseling. De naam is van de 1e minister van de Franse republiek rond 1900. Naamplaats klopt aardig met de geboorteplaats van deze persoon. Vond dat wel de moeite waard om het je nog even te melden. Ik heb het alleen op het net nagezocht is misschien iets om na te zoeken. Ik dacht dat Gladiator daar ook ergens in de buurt gemaakt werd maar zoals gezegd ik heb het niet goed uitgezocht.

Ga binnenkort weer eens wat fietsen aanbieden gezien de hobby zich iets verschuift richting Motorfiets.

Is je de speciale constructie van de pedaal lagering ook opgevallen Hans? met enkele kogel op de kop van de pedaal met een afstel mechaniek. Ik vond dat persoonlijk erg fraai.

Succes met de fiets.

Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gladiator 1894

Bericht door maartenB »

Hans van de Stouwe schreef:Maarten ik haal gootsteenontstopper bij AH. Doe dat in een plasticbak alles waar verf aan zit gooi ik daar in en na 48 tot 76 uur spoel je alles onder de kraan weg. De basis van dit middel is Causticsoda wat gebruikt werdt om verf te verwjderen. In de volksmond werdt dat een loogbak genoemd.

is dat dan wel fris om door de gootsteen te gooien? Niet liever als chemisch afval?
Ik ga het ook eens proberen hoor.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Gladiator 1894

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
De afgebeten verf vormt een laag op de bodem. Even het vloeibare overgieten in een plastic emmer. De Brei onderin op oude kranten laten drogen. In droge toestand is rest afval. Plank erover en hij staat klaar voor de keer
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Nicolas
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Gladiator 1894

Bericht door Nicolas »

Komt die fiets uit Heemstede?
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Gladiator 1894

Bericht door Hans van de Stouwe »

Nicolas
Wat ik heb gehoord, heb ik niet uit eerste hand, is dat deze fiets jarenlang in het bezit is geweest van de Utrechter Frits de Graaf organisator van Vehikel. Het zou zo maar een voor jou bekende fiets kunnen zijn.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Gladiator 1894

Bericht door Hans van de Stouwe »

Heb al het draaiende opnieuw ingevet en een nos ketting gemonteerd en met Groep Noord zaterdag in Rijssen gefietst.
Dit ging prima en de Gladiator beviel goed. Heb met behulp van google de frans tekst vertaald en ben erachter gekomen dat met 18 tanden op het voorblad een Routier is. En met 17 tanden op het voorblad is een Routier Léger. Verschil is dat de Routier leverbaar is met holle rubber 32 mm band en als extra Dunlops luchtbanden maar deze had wel standaard ijzeren spatborden.
Voor de volgende zin kan ik geen vertaling vinden die mij duidelijk is pour chambre indégonflable "Lapsolu" Ben benieuwd of iemand weet wat hier mee wordt bedoeld
Bijlagen
WP_20140630_001.jpg
WP_20140630_001.jpg (221.98 KiB) 7532 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Gladiator 1894

Bericht door EdMondain »

Hallo Hans,

Mooie fiets.

Volgens mij is Lapsolu een merknaam van banden.
Chambre zal voor (binnen)band staan en indegonflable betekent zoiets als niet door te prikken.

Maar misschien weet iemand anders het beter.

Groet van Edmond
Plaats reactie