Toch is er ook voor deze fiets in ieder geval een -poets en rijklaar maak- plan.
Wat ik inmiddels van de fiets weet:
1. Het model betreft een HZ 65 in W&W uitvoering
2. Aan het frammenummer (321-16) lees ik af dat het frame is vervaardigd in 1932
3. Het balhoofd heeft nog een mooi palletje om het stuur mee vast te zetten. Voor mij de eerste!
4. Ook om deze balhoofdtransfer is (net als bij de HZ 60 uit 1935) een bies getrokken. Is dat toeval of zou het toch gedaan kunnen zijn vanuit de fabriek bij een total make-over?
5. Erg blij ben ik met de originele dingdong bel. Toevallig heb ik hiervan nog een werkende liggen die perfect past.
6. De constatering dat er een beugeltje op het achterspatbord zit ipv. gewoon een gat en een bout geeft ook een bepaalde ouderdom aan. Ik heb dit in ieder geval ook op een Fongers uit 1924 en 1922 gezien.
7. Het tandwiel bestaat uit twee delen en is groter dan een normaal tandwielblad.
8. De achternaaf heeft 'BR 6' ingeslagen en komt uit 1936
9. De voornaaf heeft '48 4' ingeslagen en komt uit 1948
Degene van wie ik de fiets kon overnemen vertelde dat hij de fiets had overgenomen van een vriend die 'Wido' heette. Waarschijnlijk dat de sticker op het achterspatbord hem tot de aanschaf van een 2e hands Fongers heeft aangezet...