Juni 2012: Union kruisframe

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Juni 2012: Union kruisframe

Bericht door JocoFoto »

Kruisframes zijn erg populair onder verzamelaars. Zo leveren de modellen van Simplex, Juncker, Gazelle en Burgers mooie prijzen op op Marktplaats. En terecht, want het zijn natuurlijk erg fraaie fietsen.

Het kruisframe van Union lijkt echter minder gewild te zijn. Wellicht omdat het merk minder aanspreekt? Of omdat het een 26" model is? Na vele Simplex-, Juncker- en Gazelle-kruisframes tegen te zijn gekomen in de Amsterdamse rekken, spotte ik recent deze Union. Een relatieve zeldzaamheid dus, en ik was verrast hoeveel er aan deze fiets te beleven is.

Typische rekkenvondst, dus moeilijk om een goede overzichtsfoto te maken. De mooie blauw-wit combinatie trok mijn aandacht. Deze tweekleur komt veel voor in de late vijftiger jaren. Helaas heb ik geen framenummer kunnen vinden, dus houd ik het maar bij die datering.

Afbeelding

Zeer apart hoekig lugwerk. De loop van de buizen is hier ook goed te zien. Bij het Locomotief kruisframe lopen de dunne buizen tot de achteras. Bij Union tot kort achter het bracket.

Afbeelding

Nogmaals de lugs, ditmaal vanaf de zijkant. Ik vraag me af wie deze lugs ontworpen heeft; Union zelf?

Afbeelding

Ook het bracket is mooi uitgewerkt. De liggende achtervork heeft een extra sierribbel. Originele standaard. De aanhechting van de dunne buis met de liggende achtervork ziet er trouwens wat slecht uit.

Afbeelding

Het Union kruisframe lijkt een beetje het lelijke eendje van de kruisframes te zijn. Daarom wilde ik hem eens in het zonnetje zetten. En dat verdient hij, want het is een interessante fiets die je niet iedere dag tegenkomt.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Juni 2012: Union kruisframe

Bericht door fietser »

Bij het Locomotief kruisframe lopen de dunne buizen tot de achteras. Bij Union tot kort achter het bracket.
En ook: de Union is "andersom" dan de Locomotief. Bij Locomotief beginnen de dubbele buizen onderaan het balhoofd en de enkele buis bovenaan, bij deze Union is het precies omgekeerd.
In de jaren '90 kwam Union met het zogenaamde "Double Easy"-frame, ze maken hem met wat wijzigingen nog steeds:
http://www.union.nl/union-design/double-easy-frame
Dat is eigenlijk de voortzetting van dit oude Union kruisframe, de buizen lopen op vergelijkbare wijze.

De sierribbel op de liggende achtervork (je ziet hem ook soms bij andere fietsen uit die tijd, b.v. Belgische) heeft volgens mij ook een functie: de zijwaardse sterkte tegen verbuigen wordt door vergroot. Dat maakt meer uit dan je misschien zou denken.

Leuke fiets!
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Juni 2012: Union kruisframe

Bericht door Durabo88 »

Beste heren,

Niet alleen een bijzondere, ook nog eens een mooie fiets. De bijna robotachtige lugs bij het balhoofd en de gebogen verfijningen bij het bracket geven een bijzondere combinatie. Ik ben ook benieuwd wie deze lugs heeft ontworpen/gegoten.

Zat de ribbel op de liggende achtervork ook aan de andere kant? Ik vermoed dat zij een dubbelfunctie had. De functie die Herbert noemde en het voorkomen dat de standaard gaat draaien of wringen. Juncker had zo'n ribbel op de voorvork. Ik had 'm eigenlijk bij deze fiets ook wel op die plek verwacht, aangezien de voorvork de hardste klappen moet vangen.

Die plastic kappen van de vervangende trapas vind ik alleen wel storend.

Als ie versnellinkjes en handremmen had, dan had ik 'm graag op MP tegengekomen en aan de collectie toegevoegd.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Juni 2012: Union kruisframe

Bericht door JocoFoto »

Wbt die ribbel in combinatie met de standaard - ik heb precies zo'n standaard al eens losgehad. Die zit op een fiets zonder zo'n ribbel. Ik vermoed dus dat de standaard niet specifiek ontworpen is voor fietsen-met-ribbel, maar wie weet.

Wbt de plastic happen - daar ben ik het roerend mee eens. Met een paar kleine ingrepen (poetsen, gericht een paar lelijke moderne onderdelen vervangen) zou deze fiets helemaal tot leven komen. En dat zou ie verdienen, want zoals je al zegt is het een heel bijzonder design.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Juni 2012: Union kruisframe

Bericht door Fongers1952 »

[quote="JocoFoto"]Wbt die ribbel in combinatie met de standaard - ik heb precies zo'n standaard al eens losgehad. Die zit op een fiets zonder zo'n ribbel. Ik vermoed dus dat de standaard niet specifiek ontworpen is voor fietsen-met-ribbel, maar wie weet.

Deze standaard is bij mijn weten ontworpen als een universeel model. (tot op zekere hoogte, zie onder) Ik was "lucky enough" om vorig jaar een nieuwe te koop te vinden. Zoals op de foto te zien is bestaat hij uit een onder en een bovendeel dat dmv twee bouten strak gestrokken wordt om de achtervork direct naast de bracket. De vormgeving aan de binnenkant is rond. Echter in het onderste gedeelte zitten twee korte pinnen die tegen de onderkant van de framebuis strak getrokken worden waardoor de standaard onwrikbaar zit en geen als het ware draaineigingen gaat vertonen. Ik vind het een mooi ontwerp, je komt ze helaas maar zelden tegen.

Helaas heb ik nog geen standaard kunnen vinden die past op een fiets met stangenremmen. De stangen en het draaipunt onder de bracket verhinderen het plaatsen van een standaard daar. Iemand een idee of tip? :?:
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Juni 2012: Union kruisframe

Bericht door HJvMontfort »

Fongers1952 schreef:
JocoFoto schreef:Helaas heb ik nog geen standaard kunnen vinden die past op een fiets met stangen remmen. De stangen en het draaipunt onder de bracket verhinderen het plaatsen van een standaard daar. Iemand een idee of tip? :?:
Ik was laatst bezig met een aantal Gazelle fietsen (jaren 70) met stangen remmen, daar heb ik een werkende standaard op gebouwd, dezelfde als hier op de foto, maar dan nog goed. Deze komen in de buurt van de buis maar belemmeren hem niet te remmen.

Afbeelding

Het probleem blijft dat deze standaards wanneer je ze uit wilt klappen zo dicht bij de stang zitten dat je die ook naar beneden schopt als dat je automatisme is.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
peterl

Re: Juni 2012: Union kruisframe

Bericht door peterl »

De standaard is een universele ESGE standaard en draaide altijd.De Nederlandse rijwielindustrie wilde geen ESGE standaardplaat op het frame lassen maar hun eigen mannetjes.
Esge was verbonden met Pletcher de bagagedrager fabrikant.
Waar is deze fiets gespot in Amsterdam , dan kan ik er een keer gaan kijken. Een eendags vlieg ?
peterl

Re: Juni 2012: Union kruisframe

Bericht door peterl »

voor de standaard kijk eens bij Raleigh uit de tijd van de Roadster en de Superbe 1960 - 1980.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Juni 2012: Union kruisframe

Bericht door asterduc »

op één van mijn Gazelle kruisframes staat een gelijkaardige standaard. Op de poot zelf staat 'INCA', is dat dan een typebenaming van Esge? of is INCA een merknaam!

https://picasaweb.google.com/lh/photo/0 ... directlink
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Juni 2012: Union kruisframe

Bericht door fietser »

De standaard op de Union kruisframefiets is inderdaad van INCA (ik ken dit merk alleen van deze standaard). De opmerking over de ESGE standaardplaat sloeg op de voorbeeldfoto van de jaren 70 Gazelle-fiets. Pletcher moet trouwens Pletscher zijn. ESGE was oorspronkelijk Zuid-Duits en kwam daar in 1955 met de standaardplaat op de markt, naar octrooi van het Zwitserse Pletscher. In Nederland was voor zover bekend Magneet de eerste die de ESGE standaardplaat eind jaren 50 toepaste, andere fabrikanten waren inderdaad vrij aarzelend.

'
Plaats reactie