Een niet bijzondere Fongers
Geplaatst: 24 jun 2014, 22.27
Goedendag.
Nu heb ik even géén Veeno in te brengen.
En deze fiets heb ik ook niet net aangeschaft.
Hij stond al tijden in de schuur.
Ooit gekregen, samen met twee andere oldtimerfietsen en een boel fietsonderdelen, van een fietsenmaker die ophield met de zaak.
Deze Fongers was gehuld in vele lagen verf destijds, en over het algemeen een beetje gammel.
Mijn voorganger had de fiets vóór het overschilderen goed geschuurd, dus er was geen bies of transfer te redden.
De fiets heb ik toen helemaal blank geschuurd, en met twee lagen rode primer en twee lagen Tenco metaallak geschilderd.
Na een jaar of 10 is die heel goed opgedroogd, en door een beetje poetsen met Commandant laat de lak een glans zien die erg veel lijkt op gepoetste moffellak!
Na het lezen van een bericht op het forum over een overgeschilderde Batavus die zijn transfers en biesjes weer terug kreeg, leek het me aardig dit ook eens met één van m'n overgeschilderde fietsen te gaan proberen.
Deze Fongers lijkt me een goed slachtoffer.
Het zal de historische waarde in ieder geval verhogen noch verlagen, en het lijkt me leuk om er weer een overduidelijke Fongers van te maken.
En de basis is best strak.
De Tenco lak droogt vrij langzaam, maar wordt uiteindelijk heel sterk.
Wat er aan de fiets allemaal origineel is weet ik niet.
Volgens het framenummer met een 'S' zou de fiets uit 1951 moeten stammen.
De Sturmey Archer achternaaf (3 versnellingen met terugtraprem) is van 1957.
De Lucia koplamp lijkt me wat te nieuw voor de fiets.
Al deze onderdelen zaten wel op de fiets toen ik 'm kreeg.
Het koets achterlichtje heb ik er zelf opgezet, er zat een modern plastic ding op.
Het dikke Trelock slot zette ik er ook zelf op.
Op de crancks staat trouwens de tekst 'Utility, British made' , kan dit door Fongers origineel zijn gemonteerd?
Dat plan van opnieuw biezen en transferen zal nog wel even op zich laten wachten, ik heb het momenteel erg druk met m'n werk.
Wel heb ik onlangs een biezentrekker en twee ouderwetse biespenselen aangeschaft (feitelijk een lang bosje beestenhaar!)
Ben benieuwd of ik zulk minutieus werk nog uit de vingers krijg.
Lang geleden opereerde ik als kunstschilder en penseelde zonder veel problemen een veld vol grassprieten op het doek.
Ook priegelige maquettes maken lukte me destijds.
Die handen zijn nu meer Bouwklauwen geworden, dus of het iets wordt?
Nou ja, zoals gezegd hoef ik me over de historische waarde geen zorgen te maken.
En weer gewoon zwart maken als het nergens op zou lijken.
Want de fiets rijdt wel heerlijk!
Eerst maar eens op onderzoek gaan hoe de fiets oorspronkelijk gebiesd was.
En de juiste transfers opsporen, want er zijn er nogal wat in omloop met uiteenlopende kwaliteit had ik begrepen.
Vriendelijke groet Erwin
Nu heb ik even géén Veeno in te brengen.
En deze fiets heb ik ook niet net aangeschaft.
Hij stond al tijden in de schuur.
Ooit gekregen, samen met twee andere oldtimerfietsen en een boel fietsonderdelen, van een fietsenmaker die ophield met de zaak.
Deze Fongers was gehuld in vele lagen verf destijds, en over het algemeen een beetje gammel.
Mijn voorganger had de fiets vóór het overschilderen goed geschuurd, dus er was geen bies of transfer te redden.
De fiets heb ik toen helemaal blank geschuurd, en met twee lagen rode primer en twee lagen Tenco metaallak geschilderd.
Na een jaar of 10 is die heel goed opgedroogd, en door een beetje poetsen met Commandant laat de lak een glans zien die erg veel lijkt op gepoetste moffellak!
Na het lezen van een bericht op het forum over een overgeschilderde Batavus die zijn transfers en biesjes weer terug kreeg, leek het me aardig dit ook eens met één van m'n overgeschilderde fietsen te gaan proberen.
Deze Fongers lijkt me een goed slachtoffer.
Het zal de historische waarde in ieder geval verhogen noch verlagen, en het lijkt me leuk om er weer een overduidelijke Fongers van te maken.
En de basis is best strak.
De Tenco lak droogt vrij langzaam, maar wordt uiteindelijk heel sterk.
Wat er aan de fiets allemaal origineel is weet ik niet.
Volgens het framenummer met een 'S' zou de fiets uit 1951 moeten stammen.
De Sturmey Archer achternaaf (3 versnellingen met terugtraprem) is van 1957.
De Lucia koplamp lijkt me wat te nieuw voor de fiets.
Al deze onderdelen zaten wel op de fiets toen ik 'm kreeg.
Het koets achterlichtje heb ik er zelf opgezet, er zat een modern plastic ding op.
Het dikke Trelock slot zette ik er ook zelf op.
Op de crancks staat trouwens de tekst 'Utility, British made' , kan dit door Fongers origineel zijn gemonteerd?
Dat plan van opnieuw biezen en transferen zal nog wel even op zich laten wachten, ik heb het momenteel erg druk met m'n werk.
Wel heb ik onlangs een biezentrekker en twee ouderwetse biespenselen aangeschaft (feitelijk een lang bosje beestenhaar!)
Ben benieuwd of ik zulk minutieus werk nog uit de vingers krijg.
Lang geleden opereerde ik als kunstschilder en penseelde zonder veel problemen een veld vol grassprieten op het doek.
Ook priegelige maquettes maken lukte me destijds.
Die handen zijn nu meer Bouwklauwen geworden, dus of het iets wordt?
Nou ja, zoals gezegd hoef ik me over de historische waarde geen zorgen te maken.
En weer gewoon zwart maken als het nergens op zou lijken.
Want de fiets rijdt wel heerlijk!
Eerst maar eens op onderzoek gaan hoe de fiets oorspronkelijk gebiesd was.
En de juiste transfers opsporen, want er zijn er nogal wat in omloop met uiteenlopende kwaliteit had ik begrepen.
Vriendelijke groet Erwin