Groeten van Vlieland

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Groeten van Vlieland

Bericht door HJvMontfort »

Blijkbaar hebben de fietsgoden mijn gebeden gehoord en eindelijk een Nederlands-talig forum voor de liefhebbers van oude fietsen geschapen.
Enigszins verwonderd en verbaasd was ik bij het lezen van het laatste nieuws via de mail van de Oude fiets.
Enige tijd geleden had ik al vragen gestuurd via de mail aan Otto Beaujon, die mij op dat moment verzekerde dat er geen mogelijkheden waren voor een forum voor de vereniging, en ondertussen had ik al een websitenaam gereserveerd en is iemand bezig een forum voor mij op te zetten. Nu blijkt mijn tijd en energie min of meer nutteloos te zijn geweest, en moet ik even beslissen of ik mijn eigen site nog wel nuttig vind, aangezien ik geen concurrent wil zijn van een vereniging waar ik zelf lid van ben.

Bekomen van mijn verontwaardiging wil ik mij graag even voorstellen.

Mijn naam is Harrie J W Span

Al sinds zeer jonge leeftijd ben ik al bezig met fietsen en daardoor ben ik al 15 jaar bezig met fietsen, terwijl ik nog maar 25 jaar oud ben. Bij mijn ouders thuis lagen in de kelder allemaal fietsonderdelen, veelen nog uit de tijd van mijn grootvader, die naast vader ook gediplomeerd rijwielhersteller was, werkzaam bij onder andere Rijwielfabriek Gruno. Toen ik klein was bleek ik goed in het slopen van fietsen en mijn vader reageerde daarop met de regel dat als ik iets stuk maakte, ik het dan ook mocht maken. Dus mijn eerste wielren-fiets (een Blauwe fiets met omgekeerd stuur) kende ik al gouw van binnen en buiten, want alles bleek zeer makkelijk kapot te kunnen. De jaren erop ben ik op de rommelmarkten waar ik toch al kwam op zoek gegaan naar fietsen, onderdelen en hier en daar gereedschap, dit doe ik nog altijd graag, en de laatste jaren is deze zoektocht ook op internet bezig.
Mijn eerste oude fiets was een Phoenix 26 inch uit de jaren 70, vrijwel in nieuwstaat, maar ergens in de zomer van mijn 14e levensjaar mij ontnomen, hierna heb ik een fiets opgebouwd met een frame uit de kelder. Een project waarbij ik geen idee had hoe alles moet dus een echte uitdaging voor een beginnend fietsenmaker. Het bleek een frame te zijn van mijn vader van het merk ‘het wapen van leiden’ waar ik nog geen balhoofdplaatje bij heb gevonden. Met rare rode spatborden en een wat mislukte trapas was het mijn grootte trots, waar ik graag mee naar het Gymnasium en later naar de Havo fietste. Toen deze ter ziele ging kreeg ik een ‘59er gazelle van een goede kennis, die ik bijna 10 jaar op de weg gehouden heb, tot ik vorrig jaar de trapas kapot had en er geen zin meer in had. Hierop ben ik op marktplaats een fiets tegen gekomen van de vliegbasis in Leeuwarden, waar ik met mooi weer graag op fiets, en die ik meer dan elk andere mijn fiets beschouw, zelf gekocht en zelf weer werkend gekregen.
Kortgeleden ben ik van mijn oude thuisbasis Leeuwarden verhuisd naar Vlieland, waar ik mijn fietsen niet meer bij de hand heb maar aangezien ik in een werkplaats sta werk ik er in de avond uurtjes wel aan mijn nieuwe fiets, een oude Engelse fiets met kruisframe.

De reden voor mij om lid te worden van de oude fiets is dat ik graag hoor van anderen die zich bezighouden met het in stand houden van de klassieke fiets, en ik denk dat dit met dit nieuwe forum helemaal gaat lukken, ik ga mensen die ik tegenkom aanraden lid te worden zoals Oane Visser dat destijds bij mij gedaan heeft, en hoop dat ik ontdanks dat ik nog niet zo lang bezig ben met fietsen hier en daar iets kan toevoegen aan de groote kennis die onze leden bezitten.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1587
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door Fotomaan »

Hoi Harrie,

Mooi verhaal en het is in grote lijnen heel herkenbaar.
Mooi eiland om overheen te fietsen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DSCN6498_2.JPG
DSCN6498_2.JPG (180.8 KiB) 8057 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door HJvMontfort »

Ohh ik vind het heerlijk om te fietsen na het werk inderdaad, of rustig te wandellen. na een maandje hier heb ik van de baas een mountainbike gekocht om lekker door het zand te scheuren, helemaal te gek!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door HJvMontfort op 3 jul 2012, 22.05, 1 keer totaal gewijzigd.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1587
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door Fotomaan »

Over zand gesproken!
Bijlagen
DSCN6661.JPG
DSCN6661.JPG (83.93 KiB) 8051 keer bekeken
DSCN6561.JPG
DSCN6561.JPG (101.88 KiB) 8051 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door HJvMontfort »

Hehe,

Als we richting de winter gaat komt mijn oude Wapen van Leiden uit de schuur voor hier denk ik :)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1587
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door Fotomaan »

Leuk die houten handvatten.
Ik krijg toevallig net een mailtje van de houtdraaier dat er drie setjes voor mijn transportfietsen onderweg zijn.
'k Ben benieuwd.
Ik heb ze naar een model na laten maken.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
CHW_2863.jpg
CHW_2863.jpg (97.09 KiB) 8045 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door HJvMontfort »

Dit zijn natuurlijk nieuwe handvatten, die zijn wat langer dan de ouderwetse, wat ik vaak het probleem vind met ouderwetse houten handvatten is dat ze zo kort zijn, en ik er niet lang mee kan fietsen, en dan al snel mijn handen op het chroom van mijn stuur leg, hoelang zijn deze ongeveer?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Elibert van Dalen
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door Elibert van Dalen »

welkom hier alom. ikzelf ook fanatic mtb er
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1587
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door Fotomaan »

Het was mij ook al opgevallen dat ze vroeger kleinere handen hadden. Het handvat van de foto is tien centimeter lang wat voor mij ook een beetje te kort is.
Daarom heb ik een lengtemaat opgegeven van twaalf centimeter.
Maar eens kijken hoe dat bevalt.
Er zijn moderne handvatten in de handel van prettig materiaal en de goede maat maar die zijn weer knalrood. Ik heb ze wel gebruikt op oude fietsen maar ik kreeg er veel commentaar op.
Het fietst wel lekker met van dat siliconen plastic
Bijlagen
_CHW3947.jpg
_CHW3947.jpg (225.36 KiB) 8034 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door Durabo88 »

Beste Harrie,

Leuk om te horen dat er meer mensen van mijn leeftijd met oude fietsen bezig zijn. Het geeft toch weer aan dat de hobby minder snel uit zal sterven dan gedacht. Op het vorige forum was hier een discussie aan geweid.
Lijkt me geweldig om zo pal bij het wad te wonen. Ga je vaak wadlopen?

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie