Groeten van Vlieland

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door Durabo88 »

Beste Harrie en Hans,

Harrie; Schitterende handvatten met expanderhout. Ik kwam hier ooit een restje in mijn Zweedse Monark stuur tegen (de expander). Deze fiets moest uiteindelijk door een defect balhoofd (uitgerekt frame) gesloopt worden, maar goed.
Jouw handvat is wel geheel gelakt zie ik, of vergis ik me?

Hans; goed om te weten, zal er rekening mee proberen te houden. Ik vroeg me nog af of notenhout zich hiervoor leent?

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Wat is naast hout nog meer een interessant materiaal om voor handvatten uit te draaien?
Wellicht kunnen we in deze topic de mogelijkheden verkennen, of misschien een nieuwe aanmaken. Ik zat zelf aan materialen als hard kunststof of been/hoorn te denken.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Otto64
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 apr 2012, 09.44

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door Otto64 »

Het oermateriaal voor handvatten was denkelijk wel kurk - in het Duitse fietsencentrum Bielefeld had je rond 1900 tal van kurksnijderijen. Eén daarvan was Hebie, dat nu nog bestaat. Er is een foto van 1910 waar alle werknemers (vnl kinderen en vrouwen) op staan, samen 85 mensen. Handvatten was toen hun belangrijkste product. Verder vind ik in oude catalogi: buffelleer, hoorn, ivoor,

groeten,

Otto64
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door HJvMontfort »

Yorick Vermeulen schreef:Beste mensen,

Wat is naast hout nog meer een interessant materiaal om voor handvatten uit te draaien?
Wellicht kunnen we in deze topic de mogelijkheden verkennen, of misschien een nieuwe aanmaken. Ik zat zelf aan materialen als hard kunststof of been/hoorn te denken.

Groeten,

Yorick.
Bewerkingen met PE is zeker mogelijk, wat te krijgen is in zwart en wit, ook teflon lijkt me een grappige stof hiervoor. Zelf heb ik wel eens bedacht dat grindwieltjes van skates te gebruiken moeten zijn voor iets dergelijks, of als een leuke stuurbumper voor een apparte fiets.
Als je in de gelegenheid bent om mallen te maken zou een handvat van Polyurethaan mij heel interessant lijken.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Groeten van Vlieland

Bericht door HJvMontfort »

http://link.marktplaats.nl/576213062

Kijk eens naar die handvatten, wel een mooie fiets trouwens
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie