Groeten van Vlieland
Geplaatst: 2 jul 2012, 21.24
Blijkbaar hebben de fietsgoden mijn gebeden gehoord en eindelijk een Nederlands-talig forum voor de liefhebbers van oude fietsen geschapen.
Enigszins verwonderd en verbaasd was ik bij het lezen van het laatste nieuws via de mail van de Oude fiets.
Enige tijd geleden had ik al vragen gestuurd via de mail aan Otto Beaujon, die mij op dat moment verzekerde dat er geen mogelijkheden waren voor een forum voor de vereniging, en ondertussen had ik al een websitenaam gereserveerd en is iemand bezig een forum voor mij op te zetten. Nu blijkt mijn tijd en energie min of meer nutteloos te zijn geweest, en moet ik even beslissen of ik mijn eigen site nog wel nuttig vind, aangezien ik geen concurrent wil zijn van een vereniging waar ik zelf lid van ben.
Bekomen van mijn verontwaardiging wil ik mij graag even voorstellen.
Mijn naam is Harrie J W Span
Al sinds zeer jonge leeftijd ben ik al bezig met fietsen en daardoor ben ik al 15 jaar bezig met fietsen, terwijl ik nog maar 25 jaar oud ben. Bij mijn ouders thuis lagen in de kelder allemaal fietsonderdelen, veelen nog uit de tijd van mijn grootvader, die naast vader ook gediplomeerd rijwielhersteller was, werkzaam bij onder andere Rijwielfabriek Gruno. Toen ik klein was bleek ik goed in het slopen van fietsen en mijn vader reageerde daarop met de regel dat als ik iets stuk maakte, ik het dan ook mocht maken. Dus mijn eerste wielren-fiets (een Blauwe fiets met omgekeerd stuur) kende ik al gouw van binnen en buiten, want alles bleek zeer makkelijk kapot te kunnen. De jaren erop ben ik op de rommelmarkten waar ik toch al kwam op zoek gegaan naar fietsen, onderdelen en hier en daar gereedschap, dit doe ik nog altijd graag, en de laatste jaren is deze zoektocht ook op internet bezig.
Mijn eerste oude fiets was een Phoenix 26 inch uit de jaren 70, vrijwel in nieuwstaat, maar ergens in de zomer van mijn 14e levensjaar mij ontnomen, hierna heb ik een fiets opgebouwd met een frame uit de kelder. Een project waarbij ik geen idee had hoe alles moet dus een echte uitdaging voor een beginnend fietsenmaker. Het bleek een frame te zijn van mijn vader van het merk ‘het wapen van leiden’ waar ik nog geen balhoofdplaatje bij heb gevonden. Met rare rode spatborden en een wat mislukte trapas was het mijn grootte trots, waar ik graag mee naar het Gymnasium en later naar de Havo fietste. Toen deze ter ziele ging kreeg ik een ‘59er gazelle van een goede kennis, die ik bijna 10 jaar op de weg gehouden heb, tot ik vorrig jaar de trapas kapot had en er geen zin meer in had. Hierop ben ik op marktplaats een fiets tegen gekomen van de vliegbasis in Leeuwarden, waar ik met mooi weer graag op fiets, en die ik meer dan elk andere mijn fiets beschouw, zelf gekocht en zelf weer werkend gekregen.
Kortgeleden ben ik van mijn oude thuisbasis Leeuwarden verhuisd naar Vlieland, waar ik mijn fietsen niet meer bij de hand heb maar aangezien ik in een werkplaats sta werk ik er in de avond uurtjes wel aan mijn nieuwe fiets, een oude Engelse fiets met kruisframe.
De reden voor mij om lid te worden van de oude fiets is dat ik graag hoor van anderen die zich bezighouden met het in stand houden van de klassieke fiets, en ik denk dat dit met dit nieuwe forum helemaal gaat lukken, ik ga mensen die ik tegenkom aanraden lid te worden zoals Oane Visser dat destijds bij mij gedaan heeft, en hoop dat ik ontdanks dat ik nog niet zo lang bezig ben met fietsen hier en daar iets kan toevoegen aan de groote kennis die onze leden bezitten.
Enigszins verwonderd en verbaasd was ik bij het lezen van het laatste nieuws via de mail van de Oude fiets.
Enige tijd geleden had ik al vragen gestuurd via de mail aan Otto Beaujon, die mij op dat moment verzekerde dat er geen mogelijkheden waren voor een forum voor de vereniging, en ondertussen had ik al een websitenaam gereserveerd en is iemand bezig een forum voor mij op te zetten. Nu blijkt mijn tijd en energie min of meer nutteloos te zijn geweest, en moet ik even beslissen of ik mijn eigen site nog wel nuttig vind, aangezien ik geen concurrent wil zijn van een vereniging waar ik zelf lid van ben.
Bekomen van mijn verontwaardiging wil ik mij graag even voorstellen.
Mijn naam is Harrie J W Span
Al sinds zeer jonge leeftijd ben ik al bezig met fietsen en daardoor ben ik al 15 jaar bezig met fietsen, terwijl ik nog maar 25 jaar oud ben. Bij mijn ouders thuis lagen in de kelder allemaal fietsonderdelen, veelen nog uit de tijd van mijn grootvader, die naast vader ook gediplomeerd rijwielhersteller was, werkzaam bij onder andere Rijwielfabriek Gruno. Toen ik klein was bleek ik goed in het slopen van fietsen en mijn vader reageerde daarop met de regel dat als ik iets stuk maakte, ik het dan ook mocht maken. Dus mijn eerste wielren-fiets (een Blauwe fiets met omgekeerd stuur) kende ik al gouw van binnen en buiten, want alles bleek zeer makkelijk kapot te kunnen. De jaren erop ben ik op de rommelmarkten waar ik toch al kwam op zoek gegaan naar fietsen, onderdelen en hier en daar gereedschap, dit doe ik nog altijd graag, en de laatste jaren is deze zoektocht ook op internet bezig.
Mijn eerste oude fiets was een Phoenix 26 inch uit de jaren 70, vrijwel in nieuwstaat, maar ergens in de zomer van mijn 14e levensjaar mij ontnomen, hierna heb ik een fiets opgebouwd met een frame uit de kelder. Een project waarbij ik geen idee had hoe alles moet dus een echte uitdaging voor een beginnend fietsenmaker. Het bleek een frame te zijn van mijn vader van het merk ‘het wapen van leiden’ waar ik nog geen balhoofdplaatje bij heb gevonden. Met rare rode spatborden en een wat mislukte trapas was het mijn grootte trots, waar ik graag mee naar het Gymnasium en later naar de Havo fietste. Toen deze ter ziele ging kreeg ik een ‘59er gazelle van een goede kennis, die ik bijna 10 jaar op de weg gehouden heb, tot ik vorrig jaar de trapas kapot had en er geen zin meer in had. Hierop ben ik op marktplaats een fiets tegen gekomen van de vliegbasis in Leeuwarden, waar ik met mooi weer graag op fiets, en die ik meer dan elk andere mijn fiets beschouw, zelf gekocht en zelf weer werkend gekregen.
Kortgeleden ben ik van mijn oude thuisbasis Leeuwarden verhuisd naar Vlieland, waar ik mijn fietsen niet meer bij de hand heb maar aangezien ik in een werkplaats sta werk ik er in de avond uurtjes wel aan mijn nieuwe fiets, een oude Engelse fiets met kruisframe.
De reden voor mij om lid te worden van de oude fiets is dat ik graag hoor van anderen die zich bezighouden met het in stand houden van de klassieke fiets, en ik denk dat dit met dit nieuwe forum helemaal gaat lukken, ik ga mensen die ik tegenkom aanraden lid te worden zoals Oane Visser dat destijds bij mij gedaan heeft, en hoop dat ik ontdanks dat ik nog niet zo lang bezig ben met fietsen hier en daar iets kan toevoegen aan de groote kennis die onze leden bezitten.