Dienstfiets vliegbasis Leeuwarden

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Dienstfiets vliegbasis Leeuwarden

Bericht door HJvMontfort »

Deze fiets heb ik een aantal jaar geleden voor het astronomische bedrag van 75 euro gekocht van iemand in Franeker, en vervolgens zonder problemen naar Leeuwarden gefietst.

Het Framenummer is DI 508

De man die hem mij verkocht vertelde mij dat het om een dienstfiets ging, die ooit gebruikt was bij de Vliegbasis Leeuwarden, en hij deze na zijn diensttijd overgenomen had.

Het lijkt me een logisch verhaal, de fiets is net wat anders opgebouwd dan normale Nederlandse fietsen, heeft vrij dunne spaken voor en achter, een afwijkend gelaste plaat achter de bracketpot voor het vastmaken van het spatbord, met dikke lasnaden, vrij oude verlichting, een wat nieuwere dinamo die ik verdenk nieuwer te zijn dan de fiets en een drager die er origineel waarschijnlijk niet op gezeten heeft.

Hij zou gebruikt zijn als fiets voor de luchtverkeersleiding.

Afbeelding

Afbeelding
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Dienstfiets vliegbasis Leeuwarden

Bericht door Durabo88 »

Mooie fiets, heb je een foto van de plaat bij het bracket?
Ik heb geen verstand van Nederlandse legerfietsen. Het blijft altijd lastig om te bepalen of het niet een overgeschilderde gewone fiets is, tenzij je specifieke technisch afwijkende details hebt.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Dienstfiets vliegbasis Leeuwarden

Bericht door HJvMontfort »

Ik heb toevallig al een keer of 5 mensen getroffen die de fiets kende uit hun diensttijd en van mijnheer Dieleman toch wel begrepen dat hij origineel kan zijn. Ik zal wat leuke details zoeken voor een foto.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Dienstfiets vliegbasis Leeuwarden

Bericht door HJvMontfort »

Hier wat detail foto's


Afbeelding
Uitzonderlijk balhoofdset met een klem, raar

Afbeelding
Er zit een vrij standaart crankstel op de fiets

Afbeelding
De fiets heeft een aparte trapas, die ik niet heel vaak tegen ben gekomen, met een vet nippel die dicht geverft is bij de restauratie

Afbeelding
Een achternaaf die we vaker zien, maar wel één met een vet nippel

Afbeelding
Aangehechte reflector, wat mij deed denken dat de bagagedrager later pas is toegevoegd, maar mogelijk tijdens zijn dienst'

Afbeelding
Zadel wat er op zat met een nieuw stuk leer wat ik van een Lepper zadel geleend heb, het originele zadel was gescheurd en de constructie vond ik te mooi om te vervangen

Afbeelding
Framenummer wat ondersteboven staat, vanuit mijn perspectief
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Dienstfiets vliegbasis Leeuwarden

Bericht door fietser »

Het verhaal van het leger-verleden van deze fiets lijkt mij wel te kloppen. Het framenummer werpt licht op de fabrikant van deze fiets: dat zou Van Raam uit Aalten moeten zijn. Althans, ik heb al met al zo'n 25 andere fietsen gezien met eenzelfde soort framenummer: 2 letters + 3 cijfers, rechts op de zadellug van onder naar boven, en ook de vorm van de cijfers en letters klopt. Die waren van misschien 15 verschillende merken, allemaal grossiersfietsen, en Henk Kluver die al een eeuwigheid bij Van Raam werkt vertelde dat dat Van Raam-framenummers waren. Het nummer DI508 moet iets van midden jaren 50 zijn.
De fiets heeft een aparte trapas, die ik niet heel vaak tegen ben gekomen, met een vet nippel die dicht geverft is bij de restauratie
Het is een (gewone) Thompson-trapas, maar niet meer de originele. Er zit een goedkope vervangingsas in, en zo te zien heeft deze flinke speling. Het smeernippel-gaatje zie je vaker op fietsen tot de jaren 50. Dat werd meegegoten in de bracketlug, en als de framebouwer wilde kon hij er schroefdraad in tappen en een nippel indraaien.
Uitzonderlijk balhoofdset met een klem, raar
Ja, als de bovenste balhoofdcup schroefdraad heeft (en daar ga ik toch wel van uit), dan is het balhoofd op deze wijze dubbel geborgd, terwijl je er niet veel mee opschiet.

De balhoofdklem en ook de zaakse zadelpen zijn wel overblijfselen uit de tijd voor de oorlog. Ook de staande achtervork is vrij fors, dat ken ik niet van andere Van Raam-fietsen. Het lijkt er toch wel dat Van Raam deze fiets naar de (beetje ouderwetse) specificaties van de opdrachtgever bouwde.

Aparte fiets om te zien!

'
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Dienstfiets vliegbasis Leeuwarden

Bericht door HJvMontfort »

Klopt dat de trapas raar is, ik heb er zelf onderdelen bij gezocht om hem werkend te krijgen, hij liep los maar met wat onderdelen uit de doos van opa heb ik hem gefikst (mijn grootvader was gediplomeerd rijwielhersteller). Er zit een klein beetje speling op momenteel maar ik heb hem al even niet door de handen gehad, wat ik zelf grappig vond is dat er om een of andere reden gekozen is voor dunne spaken voor en achter, heel onhandig eigenlijk. Tof om te weten welk merk hij heeft, ik was er niet op gekomen. Iedereen zegt altijd bij het horen van dienstfiets: 'Ohh heb je een Juncker?'

Te gek! Het rijd wel heerlijk trouwens, mijn trouwe mooiweer fietsje
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Dienstfiets vliegbasis Leeuwarden

Bericht door Nicolas »

Omdat ik zelf in dienst gezeten heb(73-6)weet ik dat de meeste fietsen die gebruikt werden door de beroepsmilitairen,gewoon even legergroen werden gejast op de kazerne,nederlands vlaggetje voorop,en op het achterspatbord werd de afdeling geschilderd.Iedereen wist van wie welke fiets was,de officieren hadden vaak de betere merken,en deze waren dus ook niet legergroen,onderscheid moest er zijn.
Legerfietsen zouden publiekelijk verkocht moeten worden bij de domeinen in Soesterberg,ik ben er nooit een legergroen exemplaar tegengekomen,en ik kom er al 35 jaar,ook niet op de andere locaties,wel een keer twee fietsen gekocht van de Rijksluchtvaartdienst,denk 30 jaar geleden,waarvan ik er nog steeds eentje heb,op het achterspatboord is een rood vlak,met daarin de letters RLD.Dit was een officiele fiets van de RLD op Schiphol die door de domeinen verkocht werd.
Heb ook ooit een BMW motorfiets gekocht R65GS uit 1989 legergroen exemplaar,dit is een van de 60 stuks die door het Nederlandse leger besteld zijn om uit te proberen,helaas ze waren dubbel zo duur als de Guzzi's vandaar de keuze op de Guzzi.De BMW is officieel legergroen gespoten en iets verlaagd aan de voorkant,hij is getest in Motor73 in 1989.
Maar om kort te gaan;Legergroene dienstfietsen in het Nederlandse leger na 1945 bestaan mijn inziens niet!
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Dienstfiets vliegbasis Leeuwarden

Bericht door HJvMontfort »

Haha dan zijn de meningen daarover verdeeld
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Dienstfiets vliegbasis Leeuwarden

Bericht door Nicolas »

Ja,natuurlijk begrijp ik dat je een leuke orginele fiets wilt hebben,en ook een uniek exemplaar,maar daar zijn wij allemaal naar op zoek,op jouw foto's zie ik dat ie snel en goedkoop gejast is,en daar nam het nedelandse leger natuurlijk geen genoegen mee!Hij doet mij denken aan een fiets die ik in 1974 gebruikte toen ik in dienst zat,het was een BSA fiets van net voor de oorlog met geweertjes in het grote voortandwiel,het was een wrak,maar fietste bijzonder goed,ik heb hem toen legergroen geschilderd,uiteraard in diensttijd,uiteraard zonder te schuren,de legerverf hechte gewoon overal op.Voor de aardigheid monteerde ik ook nog een oude dynamo en koplamp voorop,zagen er eigenlijk niet uit,maar in de matte legergroene kleur wel, om het plaatje compleet te maken,monteerde ik voor het glas van de koplamp een verduisteringsplaatje,die mijn grootvader in zijn fietsenzaak in de oorlogsjaren verkocht,maar die geen gretig aftrek vonden,omdat niemand in Heemstede het risico nam om in de avond,bij duisternis de weg op te gaan.Ik heb er nu nog genoeg over,ook de speciale philips zwarte verduisteringslampjes,(wie wat bewaard heeft wat,he Luuk!!!)
Een nederlands vlaggetje voor op het balhoofd,en mijn onderdeelnummer achterop; 101AMA maakte het plaatje compleet.
Ik hoefde nu niet meer te lopen op de legerbasis,maar deed het op mijn "dienstfiets".
Na mijn diensttijd heb ik de legerfiets verkocht aan een leerlingbanketbakker,na een aantal maanden kreeg ik een zelfgemaakte taart van hem,als dank voor de fiets,hij had hem in bruikleen gegeven aan een legermuseum in Nederland,waar ben ik helaas vergeten.
Ik was sprakeloos,voelde mij bezwaard door het enthousiasme,en heb het zo gelaten........
Dus over dienstfietsen gesproken!
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Dienstfiets vliegbasis Leeuwarden

Bericht door Eysfan »

hij had hem in bruikleen gegeven aan een legermuseum in Nederland,waar ben ik helaas vergeten.
Dat kon wel eens het Cavalariemuseum in Amersfoort zijn. Daar staat een twijfelachtige "legerfiets".

De dienstfiets van Harrie lijkt me wel "echt" te zijn. Op verschillende punten wijkt hij af van normale toerfietsen. De dubbele klemming van het stuur (expanderbout plus uitwendige klem bij het bovenste balhoofdlager), de zadelklem met twee bouten en de dikke bovenbuis duiden er op dat de fiets speciaal voor zwaar werk is gemaakt. Diverse Nederlandse fabrikanten hadden een zogenaamd dienstrijwiel in hun programma. Een van de kenmerken van zulke modellen was de 1 ¹⁄₈" bovenbuis, net zo dik dus als de onderbuis en zadelbuis. Zie onderstaande afbeelding uit de Eysink catalogus van 1939.
De man die hem mij verkocht vertelde mij dat het om een dienstfiets ging, die ooit gebruikt was bij de Vliegbasis Leeuwarden, en hij deze na zijn diensttijd overgenomen had.
Dat overnemen lijkt me sterk, tenzij je het tussen aanhalingstekens zet ;)
Zelf heb ik mijn dienstplicht in Deelen bij de Koninklijke Luchtmacht vervuld. Daar kreeg ik zo'n zware groene fiets toegewezen vanwege de grote afstanden die ik voor mijn functie moest afleggen. Die fiets kon ik echt niet overnemen toen na 21 maanden de diensttijd om was. Maar het was absoluut geen probleem om er de poort mee uit te fietsen. Als ik 's avonds de stad (Arnhem) in wilde, gebruikte ik hem ook.

Wat voor fabrikaat het was, geen idee. Op het MT-terrein stond trouwens een apart gebouwtje, de rijwielherstelwerkplaats, waar een fietsenmaker (beroepsmilitair) een dagtaak had aan het onderhoud van alle dienstfietsen.
Bijlagen
dienstrijwiel Eysink 1939.jpg
dienstrijwiel Eysink 1939.jpg (202.92 KiB) 10157 keer bekeken
Plaats reactie